"This is not a moment. This is a movement.”
1958 tog fotografen Art Kane en ikonisk bild till Esquire Magazine där 57 då välkända jazzmusiker poserade framför en byggnad med sandstensfasad i Harlem. Fotografiet skulle bli känt som “A Great Day In Harlem” och är än idag en av de mest välkända bilderna inom populärkultur.
The original picture — Art Kane’s photo, “A Great Day in Harlem.” It features so many of my Dad’s Jazz heroes. pic.twitter.com/yIn3dWY6E7
— Lauren Goodman (@lascribbler) 25 juni 2018
40 år senare gjorde XXL Magazine en hyllning till bilden genom att använda ett omslag med titeln “The Greatest Day In Hip-Hop History”, där genrens största stjärnor samlades framför en byggnad i Bronx för ännu ett ikoniskt foto år 1998. Inspirationen återkom igen under 2005 för “A Great Day In Atlanta” när stadens mest inflytelserika artister slöt samman för en MTV-special och återanvände konceptet.
TBT: @XXL Names September 29th, 1998 'The Greatest Day in Hip-Hop History' #HipHopEvolution pic.twitter.com/sG7ClN7yvq
— Hip-Hop Evolution (@hiphopevolution) 29 september 2016
Nu har Netflix, som tidigare i år startade initiativet Strong Black Lead, lanserat ännu en version av bilden med “A Great Day In Hollywood”. Till bilden har streamingjätten samlat en mix av 47 skådespelare, skådespelerskor, regissörer, författare och producenter kopplade till deras originalserier och filmer för en bild med namn som Ava DuVernay, Spike Lee, Rev Run, Kano och Rapsody.
We’re not a genre because there’s no one way to be black.
We’re writing while black.
Nuanced and complex.
Resilient and Strong. #AGreatDayInHollywood?: @Kwakualston pic.twitter.com/jfi5D20ZsU
— Strong Black Lead (@strongblacklead) 25 juni 2018
Det nya fotot kommer tillsammans med en kortfilm i regi av Lacey Duke, berättad av 16-åriga Stranger Things-skådisen Caleb McLaughlin.
“We stand up on every stage and every screen. A day when black women are boldly the lead character, whether inmates or scholars. When not a genre, because there’s no one way to be black. We’re writing while black: nuanced and complex […] This is not a moment. This is a movement.”