UPDATE: Spotify ger kommentar.
UPDATE:
Spotify har nu gett en kommentar kring streamingfusk på deras plattform och försäkrar att man har metoder på plats för att förhindra manipulation av lyssnarsiffror. I ett mail till Kingsize skriver Fredrik Westin, Senior Nordic & Product Communications Manager på företaget, följande:
“Artificiell manipulation av lyssningar är något som påverkar hela industrin, och som världens mest populära ljudströmningsplattform ser vi väldigt allvarligt på det. Liksom för andra stora digitala tjänster så finns det individer som kommer att försöka lura systemet. Vi har flera åtgärder och metoder på plats för att övervaka användningen av våra tjänster för att skydda våra användare och vi samarbetar aktivt med våra branschpartners för att tackla dessa problem. När vi identifierar eller blir uppmärksammade på otillåten aktivitet vidtar vi åtgärder som kan inkludera borttagning av streams, innehållande av royalties och åtgärder för att motverka effekten på placeringar på våra topplistor. Vi fortsätter att arbeta för att ta bort incitament för otillåten aktivitet.”
Läs bakgrunden till kommentaren nedan.
ORIGINALARTIKEL:
Köpta och manipulerade streams på bland annat Spotify har den senaste tiden varit en het potatis i musikbranschen. Musikjournalisten Ametist Azordegan har bland annat skrivit en debattartikel kring ämnet och nu tar rapparen och artisten Mange Schmidt det ett steg längre. I en serie inlägg på sociala medier visar han hur enkelt det faktiskt är att fuska till sig siffror och vilka möjligheter som erbjuds.
“Att det här är möjligt och så otroligt lätt är så klart helt förödande för musikbranschens trovärdighet och måste få ett stopp. Jag har därför gjort ett experiment under två veckor där jag dokumenterat exakt hur en sån här manipulation kan gå till, med förhoppningen att detta får ett slut omgående”, säger han i ett första inlägg.
För knappt ett dygn sedan postade Schmidt sin första video där han annonserade sitt experiment, för att kort efter visa upp exakt hur han lyckats köpa en mängd Spotify-streams via en av flera tillgängliga tjänster på internet och hur utvecklingen sett ut under en tvåveckors-period. Där kan vi se att väldigt specifika möjligheter erbjuds, bland annat hur många lyssningar man vill köpa, vilket land lyssningarna ska komma ifrån och hur snabbt låtens streams ska öka. I experimentet betalar han inte mer än 4 000 kr och redovisar sedan hur det påverkat den aktuella låten “In The Ghötto”.
Resultatet av rapparens avslöjande kampanj visar en markant ökning av låtens statistik och fram till att rapparen postat sina videos på sociala medier hade ingen från Spotify hört av sig angående det minst sagt misstänksamma lyssningsmönstret. Kort efter hans sista video rapporterade Dagens Nyheter om kampanjen och sedan igår kväll har låten tagits ned från streamingtjänsten.
Se inläggen nedan!
Foto: Pressbild