Idag släpps det nya numret av Kingsize Magazine över hela landet. På omslaget syns Erik Lundin och L1NA, som båda är aktuella med varsitt efterlängtat album i slutet av november. I den stora omslagsintervjun med chefredaktör Malkolm Landréus diskuterar de sina respektive karriärer, influenser, känslor och skapande såväl som branschen och kulturen i stort. Då och nu.
Med i samtalet är även Nils “Nisj” Svennem Lundberg som på många sätt är den röda tråden mellan de båda rapparna. Nisj var tidigt en del av Erik Lundins karriär som en del av kollektivet RMH och producerade bland annat hans debutalbum “Zebrapojken” tillsammans med sin bror Måns. På senare tid har han, likt Jelassi och Mona Masrour, tagit L1NA under sina vingar och står för samtliga produktioner på hennes debutalbum “TNT” som släpps på fredag.
I ett segment av intervjun pratar trion om Ant Wans historiska spelning på Tele2 Arena i oktober månad. En spelning som slog Madonnas publikrekord från 2015 och förstås var en enorm kulturell händelse som de alla säger bör uppmärksammas och hyllas.
Nisj, som de senaste åren samarbetat med Ant Wan och även gästade spelningen på Avicii Arena, reflekterar kring betydelsen från ett intressant historiskt perspektiv.
N: Vi hade ett långt samtal om det häromdagen jag och Erik, att den matchen Ant Wan vinner på Tele2, är precis samma match vi utkämpade när Adam (Tensta, reds anm) skulle göra sin första spelning i innerstan och dom inte ville skriva Tensta på affischen när han skulle köra på Berns. Dom ville inte ha folket dit. Det här är den segern. När ett sånt exempel sätts, då går det aldrig att förminska rap igen. Nånsin.
E: Det är större och större dörrar som sparkas in och ingen är viktigare än någon annan eftersom det ena leder till det andra, men det är så sjukt asså. Det här… jag blev så lycklig när jag såg det där.
N: Det är som att jag aldrig kommer glömma ditt tacktal när du lyfter båda dina grammisar över huvudet och säger något i riktning till ditt yngre jag, att du äntligen kan gå hem och kolla dig själv i spegeln och säga till den lilla pojken att du inte var galen. Det är typ det vackraste jag har hört och för mig finns det en parallell för det är lite det som händer med subkulturer, särskilt saker som inte ägs av ett majoritetssamhälle. Det spelar ingen roll om det är Zlatan i fotboll eller Ant Wan i musik, man har den där besattheten av att säga till folk vad man kan och inte. Så mellan asfalt och Tele2… allting däremellan är bara gaslighting! Det kan bara vara ett diskussionsämne tills dess att såna här segrar tas. Det är därför alla som älskar svensk hiphop borde poppa champagne just nu. För vi kanske inte känner av vad som har hänt, men alla kan gå in i möten med en annan pondus nu, ”du vet att vi kan sälja ut Tele2, va?”. Haha, förstår du?
Ja, det blir som ett prejudikat. Det var som din västerort-takeover med Z.E på Gröna Lund, Erik. Det kändes också som en så viktig kulturell händelse!
E: Ah, wow. Vad var det, typ 2018? Jag kommer ihåg, det var så viktigt. Att vi gjorde den och att vi gjorde den som vi gjorde den, för jag fick frågan om han skulle öppna för mig men jag sa ”fuck det där”. Vi körde back to back, det var vår show. För att det var så viktigt att visa det. Och jag tyckte han var så jävla fet. Så jag kände att låt oss visa från början att dom här unga hör hemma på samma scen som oss. Vi firar det här tillsammans. Det var sjukt viktigt asså. Det måste vi göra med det här också! Gamla som unga, det är en sjukt viktig seger för oss. Vi ska alla hajpa det.
Det här måste ju vara sjukt inspirerande för dig också L1NA, som ändå är i början av din karriär?
L: Ja, det är sjukt. Jag kommer ihåg när han körde på Globen och jag satt i publiken och låtsades som att alla dom här människorna var där för mig. Wow! Haha. Det var den sjukaste känslan. Sen, när vi kom till Tele2, asså det var svårt att ta in hur stort det var? Man kunde inte ens gå ut eller in från lokalen när det var slut. Det var en helt sjuk känsla, jag blev jättestolt. Ibland behöver man se något för att förstå att det är möjligt.
N: Det är så mäktigt, för en stor anledning till att Ant Wan ens tar den scenen är för att folk sagt att han inte skulle kunna göra det. Vi hade exakt samma inställning där kring 2007, 2008, 2009. Vi ska ta allting som dom säger att vi inte kan ta. Vi ska stå på varje scen, vi ska ta varje pris. Så vi tog rum efter rum och jag kommer ihåg att vi peakade när vi hade typ 13 Grammis-nomineringar och major- bolagen satte sig i krismöte efter och ställde sig frågan ”hur blev det så här?”. Det var värsta grejen för oss att vara förband till Jay-Z på Globen, folk tyckte det var en sjuk grej då, men positionerna flyttas fram hela tiden. Nästa generation kommer tänka ”vi ska ska slå rekord på Tele2”. Och det kommer hända. Det är mäktigt. Jag känner att det är först nu som svensk hiphop äntligen har kapacitet att bli den där riktigt stora, omfamnade, samhällsläkande energin som den har varit i exempelvis USA, och på många andra platser i världen.
Läs hela intervjun digitalt här, eller i pappersformat. Tidningen går att plocka upp på en rad platser i Stockholm, Göteborg och Malmö som finns listade här.
Foto: Oskar Sjöström