I november släppte Snoop Dogg sitt nittonde album i ordningen – och sitt första projekt som kreativ och strategisk konsult på det legendariska skivbolaget Def Jam. På albumet medverkade Method Man, Redman, Dave East, Fabolous, Benny The Butcher, Jadakiss, Busta Rhymes och Mary J. Blige med flera. Nu släpps en ”Global Edition” av skivan, där Sverige representeras av Matar ”Näääk” Samba och Lani Mo.
Albumet “Algorithm” har beskrivits som spellista där Snoop Dogg synkat både gäster och producenter. Plattan innehåller en drös gäster som både får stå på egna ben och mäta sina färdigheter med veteranen själv. Inför släppet sade Snoop om skivan:
“Algorithm is such a special project to me for so many reasons. I’m excited to bring this album to my fans all across the world as my first under Def Jam Records. Together with a few old friends and the introduction of some of the label’s next generation artists, we are changing the game by bringing feeling back into music”.
Nu lägger han än större vikt vid att sprida musiken över världen, då en global upplaga släpps på fredag. En upplaga som inte bara innehåller ännu fler gäster från länder som Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Brasilien – utan också två svenska rappare: Lani Mo och Näääk.
Lani Mo, från Bergsjön i Göteborg, gästar på låten ”Applying Pressure” tillsammans med sångaren YK Osiris medan veteranen Näääk återfinns på ”No Bammer Weed” tillsammans med Snoop Dogg själv.
– Det är en ganska klassisk westcoast-banger, berättar Näääk om sitt samarbete med Snoop Dogg. Ganska hård, men ändå väldigt ”Snoop”, om man ska sammanfatta den.
Just Näääk har länge jämförts med västkustikonen, kanske främst på grund av sin tillbakalutade approach, marijuana-doftande texter och västkustinspirerade sound. Något som påverkade hur han tog sig an låten, även om han själv inte lagt någon vikt vid jämförelsen.
– Jag kände att jag var tvungen att kicka ett annat flow än vad han gör så att det inte blir som att jag försöker härma honom på hans egna låt, haha. Speciellt om folk redan tycker vi låter lika. Samtidigt vill man ju att det ska vara en fet låt, det är ju liksom en Snoop-låt. Det är stort, men samtidigt måste man ju själv leverera – det räcker inte att bara vara med, menar han.
Lani Mo å sin sida, försökte mest lita på sin känsla.
– Jag tänkte inte så mycket utan det var mer att försöka göra mitt bästa och leverera. Soundet i sig är ganska enkelt att skriva till för jag växte upp med Snoops musik.
Ja, precis som många andra hiphoplyssnare har både Lani Mo och Näääk en personlig koppling till Snoop Doggs musik. De båda växte upp med ”Doggystyle”-rapparen, som var en av de första hiphop-artisterna de lyssnade på.
– Jag fastnade på hiphop och rap tack vare Snoop Dogg när jag var väldigt ung. Så det betyder mycket att få gästa hans album, berättar Lani Mo.
Och Näääk är inte sen med att hålla med när han utvecklar kring sin koppling till rapparen.
– Snoop var ju en av dom största på den tiden när jag lyssnade mycket på hiphop, i början av 90-talet. Jag lyssnade mycket på westcoast och g-funk, så för mig har det varit allt. Jag har ju lyssnat på honom sen jag hörde honom första gången på ”The Chronic”-skivan 1992. Så det är ju en nästan 20-årig kärlek man har haft till karln, haha.
– Sen har han ju också varit väldigt betydelsefull för genren överlag och har gjort väldigt mycket och varit med länge. Så jag tror jag dom flesta som lyssnar på hiphop har någon form av relation till Snoop och känner till honom.
Foto: Erik By Erik / Def Jam Recordings / Press (bildmontage)