67a09c62031422de92044c12

"Jag är stor, svart, stolt individ / inga kedjor runt min hand, motherfucker jag är fri".

Så sent som förra veckan gästades Gee Dixon av både Mwuana och Karim Alger på låten “Bellissima” – den första singeln från hans kommande EP “JuJu Pt. 2”. Idag får vi nästa singel ut – nämligen “Ta mig hem”. Låten är en manifestation av svart stolthet och gästas utöver Henok Achido av Mary Ndiaye, Maher Cissoko, Dawcoumba Diop och Papemodou Diop. För produktion står i vanlig ordningen Salazar-bröderna.

På låten rappar Gee Dixon bland annat:

“Jag är stor, svart, stolt individ
inga kedjor runt min hand, motherfucker jag är fri
Mitt blod bär historia, munnen smakar ammoniak
mot alla odds, wallah jag är beast”

Låten kommer i samband med protesterna mot polis och rasistiska strukturer runtom i världen. Gee Dixon har dessutom själv delat med sig av personliga erfarenheter på sociala medier, kring rasprofilering och kränkande behandling från polismyndigheter.

EP:n “JuJu Pt. 2” blir andra delen av Dixons kommande album och har ett somrigt klubborienterat sound och släpps till slutet av sommaren som helhet. Lyssna på “Ta mig hem” nedan och läs inlägg om låten där Gee Dixon bland annat skriver:

“I en modern tid där vi strider mot rasismen som aldrig förr kan den här låten som vi skapade i vintras inte betyda mer för mig. Att hålla huvudet högt och stoltsera med vår härkomst i denna kaotiska tid. Det här handlar om min historia, långt innan jag satte min fot på den här planeten.”

Visa det här inlägget på Instagram

När man gör saker som man har lagt ner hela sin själ i så kan man ibland fråga sig själv varför? vad är syftet? Jag ser mig omkring idag och kan inte undgå allt kaos som pågår i världen. Jag känner samtidigt för första gången ett hopp om att vi som svarta människor äntligen kan ändra omvärldens avhumaniserande syn på oss. Vi står äntligen enade på ett sätt jag aldrig hade kunnat föreställa mig för ett par år sedan. Vi ser hur statyer rivs ner, statyer som symboliserar koloniala förtryckare som förslavade och mördade mina förfäder. Jag ser hur stora delar av världen delar vår ilska och frustration på ett genuint sätt. Jag ser hur en rasistisk pajas som Alexander Bard som hittills fått härja fritt, nu äntligen får ta konsekvenserna av sin översittarmentalitet. Jag ler stort, men vi är inte i målet än, det krävs struktur förändringar i systemet! I en modern tid där vi strider mot rasismen som aldrig förr kan den här låten som vi skapade i vintras inte betyda mer för mig. Att hålla huvudet högt och stoltsera med vår härkomst i denna kaotiska tid. Det här handlar om min historia, långt innan jag satte min fot på den här planeten. På torsdag får ni Ta mig hem feat @henokachido @maryndiaye @papemodou @dawcoumbadiop @mahercissoko #jujupt2

Ett inlägg delat av George Dixon (@geedixon)

Foto/omslag: Art By Esse

67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

De La Soul ”Clear Lake Audiotorium” (7 mars)

2025 års rent definitionsmässigt mest efterlängtade musikrelease är ett som knappt gått att höra på 30 år, om du inte laddade ner det 14 februari 2014. De La Soul släppte EP:t som en promo-skiva för DJ:s och så var det med det, ungefär. Nu släpps det äntligen på riktigt både fysiskt och digitalt.

Lil Wayne ”Tha Carter VI” (6 juni)

Det säger något om Lil Waynes status att han använde en collegefootball-sändning i januari och en reklam inför Super Bowl att presentera sitt senaste album. ”Tha Carter VI” är hans första album på fem år, hans femtonde album sedan karriärstarten för 34 år sedan, det första i ”Tha Carter”-serien på sju år, och släpps i sommar.

Kendrick Lamar (TBC)

Det tog internets alla hiphop-detektiver knappt någon dag att komma fram till, på mystiska och inte helt tydliga sätt, att ”GNX” bara var ena halvan av vad Kendrick Lamar i hemlighet kokat ihop i albumväg under 2024. Kommer han verkligen släppa nytt kort efter framträdandet på Super Bowl LIX? Alla hoppas.

Doechii (TBC)

Snart tio år och tre mixtapes in i karriären, det senaste ”Alligator Bites Never Heal” hyllades som ett av 2024 års bästa och krönt med ett fantastiskt framträdande hos NPR Tiny Desk, har Doechii hävdat att hennes debutalbum antingen är snart klart, eller på god väg, eller något precis däremellan. 

Nas & DJ Premier (TBC)

Var sak har givetvis sin tid men det är ändå smått otroligt att Nas och DJ Premier först började prata om ett samarbetsalbum i januari 2006. Nästan 20 år senare släppte de singeln “Define My Name” i samband med 30-årsjubileumet av ”Illmatic” och nu verkar albumet faktiskt vara på väg att släppas i år.

Yasiin Bey & The Alchemist ”FORENSICS” (TBD)

2024 släppte The Alchemist hela fyra väldigt bra album: ett med Oh No som Gangrene, ett med Hit-Boy och Big Hit, ett med Roc Marciano, ett soloalbum, och hann även producera Kendrick Lamars “Meet The Grahams”. Nya albumet ”FORENSICS” med Yasiin Bey, premiärspelat i Paris i januari kommer senare i år.

Clipse ”Let God Sort Em Out” (TBD)

När Malice vände sig till religionen, bytte namn till No Malice, och kallade duon han haft med sin lillebror avslutad, fick Pusha T vara världsbäst på “high-taste level, luxury, drug raps” ensam. Efter 15 långa år är Clipse äntligen tillbaka, med ett nytt album som vanligt helt producerat av Pharrell.

A$AP Rocky ”DON’T BE DUMB” (TBD)

30 augusti 2024 skulle A$AP Rockys fjärde album ha släppts. Sedan gällde någon gång den hösten. Nu verkar inte ens Rocky själv vara helt säker men han säger heller inte varför. Det försenade albumet, det första på sju år, är iallafall ett av årets mest omtalade och en välkommen återgång till musiken.

J. Cole ”The Fall Off” (TBA)

10-årsfirandet av ”2014 Forest Hills Drive” på Madison Square Garden i New York var som ett ärevarv för J. Cole. Där sa han att nästa års Dreamville Fest kommer bli den sista, och inför festivalen han själv skapade planerar J Cole att släppa vad han hävdar kommer att bli hans sjunde och sista album. 

Freddie Gibbs & Madlib ”Montana” (TBD)

Både Madlib och Freddie Gibbs pratade om att ”Montana” skulle släppas förra året. I och med att Madlibs hus sorgligt nog brann ner i Los Angeles-bränderna har han givetvis annat att tänka på. Förhoppningsvis kommer albumet senare i år och ger fans ett sätt att hjälpa Madlib rusta upp familjehuset igen på.

Foto: NPR / Kaito