67a09c62031422de92044c12

Se musikvideon här!

Abidaz fortsätter att leverera musik, efter att i slutet av förra året pushat ut en låt i veckan. Nu står det klart att hans nästa samarbete blir med ingen mindre än Yung Lean, något som hintats i sociala medier ett tag. Men det som är extra speciellt är att det blir första gången vi hör Yung Lean på svenska under detta alias.

“Man förvånas över hur fenomenalt dom fungerar tillsammans. ”Evigheten” är en blues för en eldröd sol och en evig klassiker!”, säger Dan Bengtson, head of Ditto Music Scandinavia, i ett pressutskick.

Låten kommer med en tillhörande musikvideo filmad med en tagning, iscensatt av Marcus Söderlund. Låten och videon hade premiär på Långfredagen 10:e april. Se nedan!

Yung Lean är dessutom aktuell med nya singeln “Boylife In EU” som skulle följts upp med en spelning på Fållan i Stockholm. Istället för vi se fram emot dokumentärfilmen “YUNG LEAN: IN MY HEAD” som ska skildra Jonatan Leandoer Håstads karriärsresa; från genombrottet i början av 2010-talet till att nyligen ha återhämtat sig från en psykos.

LÄS MER HÄR och se musikvideon nedan!

Foto: Instagram/@abidazofficial

67a09b1c08079e190f099af2

Innan det nya året dragit igång på riktigt tar vi tillfället i akt att hylla den bästa musiken som släpptes under 2024. Chefredaktör Malkolm Landréus har här plockat ut sina favoriter i kategorierna Årets album, låtar, EP:s, nykomlingar, genombrott, textförfattare, producenter och musikvideos.

ÅRETS ALBUM

ALEXIS WEAK “10 TIMMAR SORG”
Gullmarsikonens comeback-album är ingen munter historia, men en mästerligt ihopknåpad sådan. Med känsla, finess och självsäkert textförfattande har Alexis Weak bara stärkt sina aktier inför vad som verkar bli ännu en lång dvala.

SIMON EMANUEL, NOMAD & MORE 10 “DEN STORA DUKEN VOL. III”
Ska man gå på filmparallellen så är det sällan det blir bättre per uppföljare. Går vi istället på matspåret så finns det en anledning till att vi äter trerätters och inte tvårätters. Grädden på moset, körsbäret på tårtan. Ja, ni fattar. Perfekt avslut på en magnifik trilogi.

C.GAMBINO “IN MEMORY OF SOME STAND UP GUYS (PRIVATE COLLECTION)”
Ett album som gav oss en bitterljuv fingervisning av C.Gambinos fulla potential. Vi får trösta oss med detta starka verk i låtskrivande och musikalisk approach anno 2024. Musiken kommer otvivelaktigt leva vidare en lång tid framöver.

L1NA ”TNT”
Det börjar nästan bli tjatigt att kalla L1NA för nyskapande, men faktum är att ingen gör musiken hon gör i Sverige. Jag älskar den släpiga, avslappnade approachen som samtidigt besitter en stor dos självförtroende och pondus.

ERIK LUNDIN “ALLA VA NÅN INNAN DOM BLEV NÅN”
Måhända att Sankt Erik Lundin kan börja kännas lite enformig i sitt uttryck, men här får vi finstämda inslag av sång, körer och gospel som ramar in de ofta ödesmättade texterna.

BRODER JOHN “FÖLJ INTE MIG”
Introspektivt men samtidigt kollektivt. Det är Broder Johns styrka som med all önskvärd tydlighet blir till trygg och följsam musik som alltjämt utmanar på hans tredje fullängdare.

ZACKE “NOIR”
En av landets bästa albumartister som på nytt erbjuder ett viktigt perspektiv på den svenska hiphopscenen. Mästerligt textförfattande, vackra melodier och tungt socialt patos. 

ORGANISMEN “STJÄRNFALL ÖVER STABBYSKOGEN”
Det är ingen nyhet att Organismen är en mästare med orden och på årets massiva verk får vi historier så det räcker och blir över med en stor dos av både hjärta och hjärna.

IVORY ”BABA IVO”
En av Sveriges mest mångsidiga och konsekventa rappare har än en gång skapat ett album som visar upp hans bredd som rappare, men även kompetens som producent. 

HAVAL ”INLOGGAD 3”
Av uppenbara anledningar är det vemodigt att uppmärksamma Havals musik, men som artist är han otroligt talangfull. Här tas nihilismen till nya höjder, eller snarare bottnar, i ett dystopiskt mörker som målas upp med levande texter och unika formuleringar.

ÅRETS LÅTAR

”33 VARV I MINUTEN” med SCIENTIFIC FT AFC & DJ WILLROCK
Mäktig, lågmäld old school-banger med Apollo Brown-känsla som låter precis lika tidlös som AFC gör på micken, trots att det gått 14 år sedan sist. 

”03.30” med SHIRO
Ännu en lågmäld banger med en snygg, suggestiv produktion av Oscar Chase som Shiro flyter över fläckfritt och matchar till perfektion.

”I MIGHT” med SARETTII
Under ett riktigt starkt singelår för Sarettii är detta min solklara favorit. En effektiv banger med tidlös känsla och riktigt snyggt driv. Ytterligare ett bevis på rapparens förmåga att skriva låtar.

”CALMA” med DIZZY & Y4SKA
Det synkande smattrandet i produktion och rap, interpolationen av Gyptians ”Hold Yuh” och den allsånsvänliga refrängen gör detta till en helt oemotståndlig låt. 

”SOVA” med ANT WAN
Perfekt arenaanthem som av oförklarliga skäl inte spelades när Ant Wan intog just Tele2 Arena i oktober. Mäktig, kaxig och alldeles, alldeles underbar.

”SISTA GÅNG” med C.GAMBINO
C.Gambinos sista låt innan hans tragiska bortgång är också en av hans absolut bästa. Jag vet inte om det gör det mer eller mindre sorgligt. 

”GOGETTER” med CHERRIE
En av Cherries största styrkor är när hon kombinerar sensualitet med egenmakt. ”GoGetter” är precis en sån låt och jag gissar att varje anständig dj spelat den en hel del på klubbarna i år.

“XPOZE” med TASHA17K
Som ett gammalt fan av Immortal Technique har jag saknat såna här typer av låtar. Här blandas konspirationsteorier och uppmärksam samhällskritik med ett sylvasst flow över ett beat som för tankarna till bangern ”Hela livet” med Dani M och Abidaz.

”KAN JAG FRÅGA DIG?” med JIREEL
Minst en gång om året träffar Jireel helt rätt. Det här är en sån låt för mig. Rytmen, vibraton på ”så mycket du springer i mina taaankar”. Varm melankoli när den är som bäst.

”BORD LÄNGST BAK” med SIMON EMANUEL, NOMAD & MORE 10
Kioskvältare i rap som för tankarna till Jay-Z:s triumferande ”Roc Boys (And The Winner Is)…”. Fick dessutom en cirkelslutande och värdig remix med Stockholmssyndromet mot årsslutet.

ÅRETS EP:S

ANT WAN ”FOR THOSE WHO BELIEVED” 
För mig var det här het rätt riktning för Ant Wan att gå i det här skedet av karriären. Det finns inte längre något att bevisa för någon och gaturapen kändes allt mer avlägsen och ointressant i hans nya kontext. Därför var det syns att detta mästerverk följdes upp av ”Wanderland”.

MATTIS & DOGBITE ”RODEO”
Jag älskar att höra Mattis med den här svansföringen. I kontrast till hans mer poetiska bana på senare år, tar han här för sig och på riktigt visar upp att inte bara hans texter är av högsta klass utan även hans förmåga som MC. 

JAS THE CAT & SCIENTIFIC ”HÖGFORM”
EP eller album spelar mindre roll, på sitt senaste projekt är Sveriges roligaste rappare sannerligen i högform. Här möter hans osminkade rapstil Scientifics eleganta vintage-produktioner som skapar en kontrast som – säkerligen till rapparens stora förtret – är riktigt stilig. 

TASHA17K ”INSOMNIA”
Om Abidaz och Linda Pira hade fått ett barn hade det barnet hetat Natasha Kwick. Tasha17k, som hon kallar sig som artist, rappar arslet av sig på den här EP:n och visar att hon varken är rädd för riktigt snabba beats eller vad folk ska tycka om hennes åsikter. 

SHIRO ”ANTIDOTE”
En av Sveriges mest behagliga röster besitter göteborgaren Shiro. ”03.30” är en personlig favorit, men för mig visade denna EP att Shiro har något speciellt – inte bara i sin röst utan också hur han tar sig an låtar.

CK THE SPITTA ”THE NON CONFORMING”
Återigen tar CK spjärn mot den kommersiella mainstream-fåran av hiphopmusik med en helt annan ansats. Denna gång på ett mer musikaliskt sätt, där vi får tidlösa produktioner som The Spitta flyter över fläckfritt och behagligt. 

ELIAS ABBAS ”MER DU MER ALLT”
Titeln på Elias Abbas senaste projekt borde kanske egentligen heta ”Mer jag mer allt”, för det är nämligen vad vi får. En generös inblick i Elias huvud, hur det är att leva med ADHD, tvivel och osäkerhet. Helt i onödan enligt mig, då det är glasklart att han är landets mest naturliga r&b-stjärna. Han måste nog bara våga tro på det själv. 

ERK & JONTE MONTANA ”STACKA KLIPP”
”Vi tar bara L:s när vi väljer tischor”, rappar Erk på sitt lite förbisedda EP-släpp från i somras. Produktionerna här känns som ofärdiga skisser av riktigt feta beats, men räcker för att elevera Erks avslappnade och underhållande rap.

AKI ”RECEPTET”
Ännu ett stabilt alster av den mäktiga trion Björnligan, som utgörs av AKI och Salazar-bröderna. ”Receptet” drivs framåt av sedvanligt ärliga texter och viktiga självinsikter. 

LAZEE & MORE 10 ”BEATS & BARS”
Det finns fortfarande plats för svensk hiphop på engelska. Det visar Lazee med all önskvärd tydlighet på hans mest fokuserade projekt på länge, tonsatt av den mästerliga samplingsgurun More 10.

ÅRETS TEXTFÖRFATTARE

ERIK LUNDIN
När Erik Lundin släpper album är han självklart given på denna lista. På hans nya fullängdare ”Alla va nån innan dom blev nån” får vi i vanlig ordning sylvass rap och känslosamma texter.

SIMON EMANUEL & NOMAD
Duon som utgör två tredjedelar av trion Den Stora Duken gör kanske sitt mest fulländade projekt i trilogin med årets avslutande del. Lika delar moget, vuxet och välformulerat som nyckfullt, kreativt och roligt. 

ORGANISMEN
På sitt mastodontalbum ”Stjärnfall över Stabbyskogen” får vi kanske inte Organismens allra snyggaste och bästa rim, men vi får ett historieberättande som gör att det känns som hans magnum opus.  

MATTIS
2024 har Mattis verkligen visat upp hela sitt register som rappare, låtskrivare och textförfattare. ”RODEO” är mästerklass i rap och betydligt mer lågmälda och vackra ”Blå timmar” bjuder bland annat på briljanta story telling-verk som ”Resten är historia”. 

ZACKE
Med fortsatt vördnadsfull ansats målar Zacke upp en både intressant och insiktsfull bild av ett Norrbotten i förändring på senaste skivan ”Noir”. Det är lika målande som konkret, med inslag av personliga rader som ”har brottats med ångest, min glädje har blomkålsöron”. 

ÅRETS NYKOMLINGAR

MIRI TESFAZION
Precis som sin syster SARU lät miri tesfazion som en helt färdig artist när hon i år debuterade med årets bästa mixtape ”8: The Mixtape”. Här briljerar hon både som en otrolig sångerska och riktigt skicklig producent. 

MONTANA

Efter debuten på Dizzys album har Montana under året visat att han har kapacitet att bli ett återkommande namn vad gäller stora låtar och Spotify-listor framöver.

SOUSA
Den forne framgångsrika boxaren och numera rapparen från Uppsala lät lovande redan på första singeln ”SÅDÄR”, men visade verkligen upp både skills och kreativitet på sin tolkning av Cherries klassiker ”LÄMNA HAN”. 

LEKAYE
Det är inte många som får introducera sig med en Yasin-feature, men det fick hungriga nykomlingen Lekaye med debutsingeln ”STICKY”. På efterföljande släpp har hon visat att hon kan upprätthålla hajpen även framöver. 

BOBA
En ny ung, kreativ rappare som 2024 visat framfötterna med kontinuerligt starka släpp, där TikTok-hiten ”Vanilj” agerar grädden på moset. Sällsynt klarspråkig rappare som känns både modernt och traditionellt skolad.

ÅRETS GENOMBROTT

BIJI
En kreativ fullträff tillägnad den kurdiska diasporan som hyllats nationellt och uppmärksammats internationellt av både Nike och Recording Academy. Robin Nazari och Maceo Frost har tveklöst skapat något av det snyggaste som kommit från musik-Sverige i modern tid.

Y4SKA
Oftast brukar det ske ett ganska naturligt steg från att bli en het nykomling till att få ett stort genombrott. Det steget har 24-åriga Gottsunda-rapparen Y4ska hoppat över och istället landat mjukt och fint med inte bara en, utan två, stora hits under året.

L1NA
L1NA prydde inte bara Kingsizes omslag när debutalbumet ”TNT” äntligen släpptes i höstas, hon syntes precis överallt. Och från och med nu kommer andra få förhålla sig till henne.

TASHA17K
I en längre intervju i Kingsize Magazine #5 2024 jämförde jag Tasha17k med Linda Piras genombrott för nästan tio år sedan. På samma sätt ser jag potentialen att göra ett lika starkt avtryck åren som kommer.

MORE 10
More 10, eller DJ More 10, gjorde beats åt Advance Patrol redan innan de breakade men det är först nu som musikkarriären tagit fart ordentligt. Delvis genom ”Den Stora Duken”-trilogin, som bland annat lett till samarbeten med Conway The Machine. 


ÅRETS PRODUCENTER

SCIENTIFIC
Jag vet inte om någon släppt en så stark trio projekt som Scientific gjort 2024. ”Half Man, Half Machine”, ”MNS” med MÄK och ”Högform” med Jas The Cat är alla riktigt stabila verk som låter tillräckligt olika, men samtidigt bär på ett tydligt DNA i soundet.

NISJ
Årets sexigaste produktioner har tveklöst Nisj stått för. Sättet han utvidgade Ant Wans universum på EP:n ”FOR THOSE WHO BELIEVED” och formade L1NA:s trendsättande debutalbum ”TNT” förtjänar stående ovationer. 

MORE 10
Lund-bördiga samplingskonnässören More 10 hade redan en cementerad plats på denna lista efter den tredje magnifika installationen i ”Den Stora Duken”-trilogin. Att han sedan rundade av året med ”Beats & Bars” är en bonus.

FREDRO
Sveriges boom bap-ambassadör på andra sidan Atlanten gjorde något riktigt mäktigt med Saigon på gemensamma albumet “The Jordan Era”. Pete Rock, Big Daddy Kane och Kool G Rap är bara några av gästerna på det gedigna golden era-projektet som dessutom bjöd på svenska kolossen ”Sveriges Regenter” med Petter, ADL, Timbuktu, Ayo och DJ Willrock.

DOGBITE
På en av årets bästa EP:s levererade inte bara Mattis, utan också Dogbite med ett gäng svinsnygga soulsamplingar. Betydligt mer stök och smuts fick vi på Wadell-samarbetet ”FUNKTiONELL” och KAKOFONI-projektet, men alltid med ett gott öra.

ÅRETS MUSIKVIDEOS

BIJI ”ZIGIDI”
Regi: Maceo Frost

Galen, mäktig, rolig och extremt snygg. Ja, egentligen allt det som utgör kärnan i BIJI:s visuella koncept.

BIJI ”ORIGINAL KURDA”
Regi: Maceo Frost

Det kurdiska nyåret Newroz firas här, men även en ny internationell anthem för världens alla kurder med en ståtlig och explosiv musikfilm. 

BIJI FT JUGGLERZ ”CHOPI”
Regi: Maceo Frost

Med tanke på det övergripande temat för BIJI:s musik är det så otroligt snyggt att få med skådespelarna Evin Ahmad, Ardalan Esmaili och Kardo Razzazzi här. 

BIJI FT ENO ”WEY WEY”
Regi: Maceo Frost

Denna gång tar sig BIJI in i dataspelsvärlden när man hackar tyska rapparen Eno för ett lika ljuvligt som komiskt möte.

SHIRO ”SYMPATI”
Regi: Oskar Sjöström

Att sätta eld på sitt huvud hade räckt långt, men när låten och videon även bjuder på ett viktigt och fint socialt budskap så känns detta val givet. 

HONORABLE MENTION

ELIAS ABBAS ”F*CK FOR LIFE (FFL)”
Regi: Ambra Succi

En musikvideo är som allra bäst när den gör en redan bra låt ännu bättre. Så är fallet här, där koreografen och dansaren Ambra Succi briljerar.