Som tonåring i Rockford, Illinois, skissade Abloh och hans vänner skoidéer och mailade till Nike. “We were enamored with Air Jordans,” säger Abloh, som nu är 36 år gammal och baserad halvtid mellan Milano och Chicago. “Michael Jordan was larger than life — he was Superman to me. My entire design background and ethos came from the ‘90s.”.
Abloh tog sin tidiga utbildning i design – inspirerad av atletiska sneakers, hip-hop- och rockalbumomslag samt grafitti – och slog ihop detta med sin formella utbildning inom arkitektur kombinerat med ingenjörsstudier. Nu, som framgångsrik Creative Director, DJ, designer och grundare av märket OFF-WHITE, så suddar Abloh ut linjerna mellan olika kreativa processer. På så sätt skriver han om reglerna för mode och design genom att injicera humor och en ”Do it yourself”-inställning i sitt hantverk.
Etablering av detta ”ombyggda” designspråk kombinerat med Ablohs vilja att uppfylla en livslång dröm skulle tillslut leda till ”The Ten”. En gemensam utforskning av tio kända
De tio skorna har delats upp efter två teman. De första ”REVEALING” är designade för att se tillgängliga ut: handskurna, öppnade och återuppbyggda. ”REVEALING” består av omarbetade Air Jordan I, Nike Air Max 90, Nike Air Presto, Nike Air VaporMax och Nike Blazer Mid.Nike silhuetter.
Den andra uppsättningen ”GHOSTING”, har designats med genomskinlig ovandel för att avslöja och förena den andra uppsättningens silhuetter. De skor som använts är Converse Chuck Taylor, Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1 Low, Nike React Hyperdunk 2017 och Nike Air Max 97.