Efter premiären av den tredje säsongen av HBO-succén “The White Lotus” verkar det som att svenskarna är redo att byta ut vinterns alla lager, mot en garderob som är som direkt hämtad ur seriens soldränkta scener.
Klarna, som hanterar nästan hälften av Sveriges e-handelsköp, har sett en ökning i köp av produkter som reflekterar seriens välkända estetik, vilket kan tyda på att den tropiska atmosfären skapat ljus i tunneln för svenskarnas flykt ut ur vinterdvalan.
Inför säsongsfinalen har Klarna tittat närmare på hur “The White Lotus” signaturstil har påverkat shoppingbeteenden.
Under februaris sista två veckor såg Klarna en ökning i köp av:
- Seglarskor +324%
- Meshklänningar +315%
- Kaftaner +303%
- Spetsklänningar +121%
- Hawaiiskjortor +93%
- Sport BHar +22%
- Halternecktoppar +13%
Och när serien fortsatte, under de två första veckorna i mars jämfört med början av februari:
- Matchande set +102%
- Blommig kjol +71%
- Tygväskor +40%
- Virkad klänning +35%
- Blommig topp +33%
- Sarong +24%
- Blommig klänning +13%
– “The White Lotus” har än en gång satt tonen för semestermodet, och Klarnas köpdata visar att svenskarna nu välkomnar seriens semesterchica stil med öppna armar. Från statement-kaftaner till virkade klänningar och annat som visar att semesterkänslan redan har kickat igång, säger Karin Haglund, Klarnas expert på konsumentbeteenden.
Den nya säsongen går att se via Max.
Foto: HBO/Fabio Lovino