För att fira jubileumet för "Ready To Die".

Det har gått 30 år sedan The Notorious B.I.G. släppte sitt klassiska debutalbum “Ready To Die”. Nu firar Timberland jubileumet med ett andra samarbete med Foot Locker Europe, efter att ha lanserat “Christopher Wallace Collection” i september. Denna samling betonar Biggies betydande påverkan på hiphopkulturen och hans roll i att popularisera Timberland-kängor som en symbol för urban mode. Hans frekventa användning av kängorna och omnämnanden i hans texter bidrog till att etablera Timberland som en ikon inom både musik- och modevärlden.

Bestående av den ikoniska 6-tums kängan sålde färgsättningen wheat ut direkt när den släpptes och nu får vi även en i svart, med detaljer som hyllar Biggies inflytande på musik och mode.

Designen inkluderar element från albumets omslag, såsom en avbildning av bebisen på plösens etikett och en guldfärgad hängtagg med en krona, som refererar till Biggies smeknamn “King of NYC”. Skosnörena har dessutom spetsar formade som aux-kontakter, vilket symboliserar musiklyssnande under 90-talet. Biggies namn är ingraverat på hälen och präglat på kragen, vilket ytterligare hedrar hans arv inom hiphop och mode.

Den nya skon släpps exklusivt via Foot Locker idag den 13 december, i butiker och online. För att stödja Christopher Wallace Memorial Foundation, som fokuserar på läskunnighetsprogram för barn, kommer Timberland att donera medel för att finansiera bokinsamlingar för lokala barn och familjer.

Foto: Timberland

66d01cb38c4c785688070d02