Årets modejulklapp utses för elfte året i rad av Svensk Handel och Swedish Fashion Council. För att bli årets modejulklapp ska produkten spegla en stark trend i modet och ha förutsättningar att bli en storsäljare i jul. I år fallet valet på sneakern, även bekant som sportsko. Från att ha varit en utpräglad sportprodukt finns sneakers idag som ett självklart inslag på den internationella modescenen. Sneakers fortsätter att växa i betydelse och lär stå högt upp på många önskelistor till jul.
Variationen på sneakers är enorm och kan tillgodoses för alla åldrar och tillfällen, vilket befästs av att sneakers syns såväl på fester som i löparspåret. På sportsidan dominerar tekniska material och funktionalitet samtidigt som så kallade ”Chunky sneakers” med riktigt kraftiga sulor befäster sin position i modebilden och omfamnas av allt fler. Sara Winter på Swedish Fashion Council, säger i ett pressmeddelande:
“Man skulle kunna tro att detta mode nått sin höjdpunkt, men sneakern fortsätter starkt även kommande säsonger.”
Årets modejulklapp genom åren:
2018 Sneakern
2017 Fuskpälsen
2016 Bomberjackan
2015 Ponchon
2014 Hatten
2013 Lättviktsjackan
2012 Galoscher
2011 Tröjan
2010 Skjortan
2009 Halsduken
2008 Pyjamasen
Kingsize tipsar om några butiker för att handla sneakers till jul: