Årets modejulklapp utses för elfte året i rad av Svensk Handel och Swedish Fashion Council. För att bli årets modejulklapp ska produkten spegla en stark trend i modet och ha förutsättningar att bli en storsäljare i jul. I år fallet valet på sneakern, även bekant som sportsko. Från att ha varit en utpräglad sportprodukt finns sneakers idag som ett självklart inslag på den internationella modescenen. Sneakers fortsätter att växa i betydelse och lär stå högt upp på många önskelistor till jul.

Variationen på sneakers är enorm och kan tillgodoses för alla åldrar och tillfällen, vilket befästs av att sneakers syns såväl på fester som i löparspåret. På sportsidan dominerar tekniska material och funktionalitet samtidigt som så kallade ”Chunky sneakers” med riktigt kraftiga sulor befäster sin position i modebilden och omfamnas av allt fler. Sara Winter på Swedish Fashion Council, säger i ett pressmeddelande:

“Man skulle kunna tro att detta mode nått sin höjdpunkt, men sneakern fortsätter starkt även kommande säsonger.”

Årets modejulklapp genom åren:

2018                    Sneakern
2017                    Fuskpälsen
2016                    Bomberjackan
2015                    Ponchon
2014                    Hatten
2013                    Lättviktsjackan
2012                    Galoscher
2011                    Tröjan
2010                    Skjortan
2009                    Halsduken
2008                    Pyjamasen

Kingsize tipsar om några butiker för att handla sneakers till jul:

JD Sports

Sneakerspoint.se

Sneakerscorner.se

Caliroots.se

Sneakersnstuff.com

66d01cb38c4c785688070d02