Shoe Shame är ett nytt svenskt hållbart skovårdsvarumärke inriktat på sneakers. Shoe Shame har en noga utvald produktserie för att det ska vara enkelt att börja med en ny vana. Alla produkter är biologiskt nedbrytbara, innehåller inga skadliga kemikalier såsom fluorcarboner, är vattenbaserade och är ej testade på djur.
När konsumtionshetsen är som störst lanserar nu Shoe Shame julkampanjen “The Dirty Sneaker Calendar”, där kända personers använda sneakers säljs till förmån för Läkare Utan Gränser. Idén är enkel; uppmuntra konsumenter att köpa begagnat. Tanken att sälja kända personers gamla, skitiga sneakers kommer från Shoe Shames ständiga strävan att uppmuntra till att ta hand om det vi redan har. Varannan dag med start den 1:a december klockan 17.00 öppnas en ny lucka på Shoe Shames Instagram @shoeshame_com med en känd persons skor till ett fast pris enligt principen först till kvarn. Skorna säljs på Shoe Shames hemsida. Malin Runefelt, marknadschef på Shoe Shame, säger i ett pressutskick:
– Vi ser ingen anledning till att man behöver köpa nytt hela tiden. Vi vill att man tar hand om det man har och när man tröttnar (som man gör) kan man sälja det vidare. Så därför känns det helt naturligt att göra en kampanj med begagnade skor tillsammans med våra hållbara skovårdsprodukter.
I Sverige finns Shoe Shame hos bland annat Caliroots, NK och på shoeshame.com.
Jetstar Virtual – The friendly Airline from Jetstar Virtual on Vimeo.