Två av de största sportmärkena i världen, Reebok och Nike, har i flera decennier haft en stark rivalitet som på senare tid svalnat av – fram tills nu. I en reklam för deras sko Nano X4 – som man kallar “the official shoe of fitness” – väljer Rebook att pika Nikes Metcon-linje.
I reklamen som lanserades i samband med CrossFit-tävlingen Wodapalooza i Miami, avslöjades skon samtidigt som Rebook passade på att håna “unnecessary technology”. Sarkastiskt berättande presenterar sedan skon vidare genom överdrivna referenser till teknologin som används för Nikes Shox- och Air Max-modeller, medan den tydligaste dissen berör märkets “rope guard system” som introducerades i samband med Nike Metcon 7 för tre år sedan.
“Something no one asked for, but we’re told is vital for elite CrossFit experience”, hörs syrligt i reklamen innan man fortsätter att överdriva ännu mer i gestaltningen av framtidens träningsskor.
Reebok och Nikes rivalitet har pågått sedan 80-talet då man båda tävlade om att dominera marknaden för vita träningsskor i läder. Efter att Reebok sedan signade både Shaquille O’Neal och Allen Iverson från Nike, fick de sistnämnda revansch när man lyckades knyta till sig LeBron James innan även han skrev på för Reebok.
Se reklamen nedan och köp skorna via Reebok eller återförsäljare.
Foto: Reebok