Den hyllade och prisade artisten Mwuana (Robin Nyström) teamade i våras med Chimi Eyewear för vårkampanjen “Chi in chimi” där en specialversion av singeln “Craftmanship” kunde höras. Nu har samarbetet utvecklats till en hel kollektion av bågar och kollektionen “Craftmanship – Mwuana for Chimi”. I samband med att kollektionen lanseras, den 15:e oktober, släpper Mwuana och Chimi också en jazzversion av låten. Mwuana säger i ett pressutskick:
– För de allra flesta är jag artisten Mwuana, men det är bara en sida av min kreativitet. Att skapa inspirerar mig till att göra min grej, jag är en konstnär. Musiken driver mig och får mig att sträva framåt, men allt hänger ihop och för att jag ska kunna mätta min själ behöver jag få utlopp för min kreativitet på alla plan. Samarbetet med Chimi har gett mig så mycket på just alla dom planen, där dom lät mig få lyfta fram dom här sidorna.
Kollektionen är designad av Robin “Mwuana” Nyström tillsammans med Chimis designer Linnéa Ryrstam. Den består av två svarta modeller med röda och guldiga detaljer och kommer i två olika utformningar. Till kollektionen släpps även en kampanjfilm producerad av Chimis CMO, Jonas Löhr, där regissören Nicolina Knapp fick tolka Mwuanas inre. Jonas säger i ett pressutskick:
– Vi vill skapa innehåll som betyder något och berör. I samtal med Robin blev vi alla tagna över hans passion samt hans kreativa process när han skapar sin konst. Det har vi velat fånga på ett ärligt och ofiltrerat sätt i denna kampanj.
Nicolina Knapp kommenterar även den visuella skapelsen:
– Jag och Robin har tillsammans jobbat fram en film där vi vill presentera en ny Mwuana man inte fått träffa innan. Vi vill dels att filmen ska representera Mwuanas kreativa ”kaos”, men också på ett subtilt visuellt sätt ge känslan av solglasögonen som Chimi och han har tagit fram tillsammans. Djupa, fylliga och karaktärsstarka. I energi, färg och rytm får vi jazzigt följa scenerna som porträtterar Mwuanas inre konstnärskap.
“Craftmanship Square” beskrivs av Chimi som en kantig modell med dimension och tyngd vilket ger ett hårdare uttryck, medan “Craftmanship Round” har en mer klassisk oval form med en robust tjocklek som ger attityd. Varje par kommer i en skyddande plexiglaslåda med Mwuanas handskrivna signatur.
Samarbetet finns att köpa online och i Chimis fysiska butik på Krukmakargatan 31 i Stockholm för 1299SEK.
Foto: Rami Hanna