Sportklädesmärket Mitchell & Ness och det New York-baserade graffiticrewet TATS CRU är båda viktiga spelare när det kommer till att sammanföra hiphop och basket. För att fira hiphopkulturens 50-årsjubileum samarbetar de nu för att lyfta åtta stora städer som varit viktiga för att forma den. Med de fyra elementen som ledstjärna har de skapat en kollektion bestående av basketlinnen, hoodies och t-shirts med referenser till de olika städerna genom graffiti-inspirerad grafik.
Städerna som är i rampljuset är New York, New Jersey, Atlanta, Chicago, Miami, Detroit, Los Angeles och Philadelphia. TATS CRU, som började sin resa i New Yorks tunnelbanor i mitten av 80-talet, blev populära i ungefär samma tid som hiphopkulturen började formas på riktigt. Detta återspeglas i den grafiska profilen för kläderna, vilket går att se nedan.
“We are thrilled to collaborate with TATS Cru on this historic project. The 50th Anniversary of Hip Hop is a momentous occasion, and we wanted to celebrate it in a way that honors its influence on sports, art, and society. TATS Cru’s distinct artistic vision perfectly complements our dedication to craftsmanship and authenticity”, säger Mitchell & Ness-vd:n Eli Kumekpor.
Kollektionen släpptes igår i samband med starten av den nya NBA-säsongen och går att köpa via märkets hemsida och utvalda återförsäljare.
Foto: Mitchell & Ness