Det amerikanska företaget Interbrand, som vanligtvis ägnar sig åt att agera konsulter åt andra företag i frågor rörande branding och brand management, listar årligen världens högst värderade varumärken. I toppen av listan finner vi inte helt oväntat giganterna Apple och Google.
Med hjälp av Interbrands mätningar har man även kunnat sammanställa världens tio högst värderade klädmärken. Etta på listan är den gamla hiphop-favoriten Louis Vuitton, tätt följd av H&M och Nike. Ett intressant faktum är att det i övrigt är relativt jämnt mellan stora kedjor och high fashion-aktörer. Här följer topp tio-listan innehållandes namnen, värdet i miljarder dollar samt utvecklingen från 2013 års lista i procent:
1. Louis Vuitton $22,552m (-9%)
2. H&M $21,083m (+16%)
3. Nike $19,875m (+16%)
4. Zara $12,126 (+12%)
5. Gucci $10,385m (+2%)
6. Hermes $8,977m (+18%)
7. Cartier $7,449m (+8%)
8. adidas $7,378m (-2%)
9. Prada $5,977m (+7%)
10. Tiffany & Co. $5,936m (+9%)
// David Melander