Märket Lacoste dateras så långt back som 1933. Det var det året som den franska tennisspelaren René Lacoste och samarbetspartnern André Gillier skapade den första Lacoste 12.12 polon. I början var det endast deras vänner som bar de olika plaggen, beståendes av polotröjor. Men efter ett tag spreds ordet till andra sportkretsar och kläderna började bäras av golfare. Över tiden spreds märket till olika delar och communities i världen. Idag bärs Lacoste av allt ifrån sportfantaster till kontorsmänniskor och artister. I hiphop-communityt så var de franska rapparna först ut med att bära den lilla krokodil-loggan. Och rapparna syntes ofta klädda topp till tå i tracksuits och keps. Det spred sig slutligen till New York och Harlem och blev en del av hiphopscenen där.
För att fira sina 90 år i modebranschen har nu Lacoste tagit fram en exklusiv kollektion specialdesignad och ämnad för att hedra de olika platser i världen där märket spreds i början. Kollektionen kommer att säljas i olika pop-up shops i utvalda länder och först ut är Sydkorea. Varje lands pop-up kommer dessutom att innehålla specifika plagg som är specialdesignade för just det landet och dess modekultur. Se den kompletta listan för datum och land och ta en titt på kollektionen nedan.
Seoul, Sydkorea – 12-21 maj
Paris, Frankrike – 13 maj
São Paulo, Brasilien – 18 – 26 maj
Roland-Garros, Paris, Frankrike – 26 – 27 maj
New York, USA – 9 september
Tokyo, Japan – 8 – 18 september
Paris, Frankrike – 29 – 30 september
Foto: Lacoste