Och Carl Edmond är en person som lever fullt ut och inte efter normer.
Den svenska Hollywood-skådespelaren är den nya ambassadören för klockvarumärket Carl Edmond, som lanserades förra året. Klockvarumärket beskrivs som en kombination av två världar där den svenska minimalismen möter schweizisk sofistikation. Och nu släpper varumärket sin första kampanj med karaktären Carl Edmond som spelas av Joel Kinnaman i fokus.
– Om jag bara fick ta med en sak till en öde ö skulle jag ta med mig Carl Edmond. Om Carl fick samma fråga så skulle jag be honom att ta med mig, säger Joel Kinnaman.
Klockan har tagits fram i samarbete med några av branschens mest respekterade namn Eric Giroud och Adrian Glessing. Och resultatet är en unik design med en mix av pastellfärger inspirerade av 60- och 70-talets möbler, som tillsammans med armbandet i svenskt skinn från Tärnsjö skapar en karaktäristisk, minimalistisk och unik design i asymmetriska egenskaper.
Klockorna använder schweiziskt kvartsurverk (Quartz movement), safirglas och är omslutna av skandinavisk design med en galvaniserad urtavla som kommer i en rad färger: white, black, gunmetal, cameo, navey blazer, limed spruce.
Carl Edmond-klockan finns i två olika former: en elegant rundad klassiker – Ryolit, och den djärva kvadraten – Granit. Carl Edmond finns tillgänglig världen över i Stockholm, Paris, Bryssel, Luxemburg, Amsterdam, Milano, Tokyo, Sydney och Bukarest. Webshop: carledmond.com. I Sverige säljs klockorna på Åhléns, Klockmaster och Stjärnurmakarna.