FILA har meddelat att man lanserar en ny kollektion, FILA+, som ska vara en version på deras klassiska träningskläder men med en modern twist. För att uppnå detta har man anställt grundaren av det London-baserade märket Palace, Lev Tanju, som kreativt ansvarig.
Genom detta samarbete vill FILA med FILA+ presentera sina träningskläder med samma klassiska silhuetter men med moderna material och en uppdaterad färgpalett. Man valde att arbeta med Tanju då han genom sitt eget skatemärke Palace etablerat sig i streetwear-världen. Palace har tidigare samarbetat med klädmärken som Ralph Lauren, Adidas, Rebook, New Balance med flera.
FILA:s varumärkesordförande, Todd Klein, är positivt inställd till samarbetet mellan parterna.
“Tanju’s forward-thinking approach is aligned with our mission to innovate while honoring FILA’s legacy as a premium sports brand. This partnership emphasizes FILA’s ongoing ambition to be a leader in the sportswear Industry and our dedication to engaging a new base of loyal consumers”, säger han.
Även Lev Tanju är glad över möjligheten och verkar inspirerad av FILA:s tidigare arbeten.
“FILA has such a rich and amazing history spanning over a hundred years. I was blown away by how vast the archive was and loved all of it. The story of [FILA’s original creative director] Pierluigi Rolando, his drive towards innovation and his groundbreaking advancements really inspired me. I was also fond of the whole Italian FILA team: they are extremely genuine and like a family”, avslutar Tanju.
Med detta i åtanke har Tanju även valt att uppdatera FILA:s logga och inkorporera Italiens färger genom en starkare röd färg och grönt istället för svart, vilket går att se i artikelbilden.
FIFA+ kollektionen väntas släppas senare denna månad, både online och i fysiska butiker.
Foto: FILA