Inför höst- och vinterkollektionen 2016 tar det svenska klädmärket Elvine City Jacket-konceptet till en av världens hetaste och mest stilsäkra storstäder för ett samarbete med lokala talanger. “Tokyo City Jacket” blir den tredje upplagan av City Jacket och är ett samarbete mellan Elvine och en grupp Tokyobaserade kreatörer. Jackan är designad för den livsstil och de unika förhållanden som finns i mångmiljonstaden Tokyo.

Jackan har en rad praktiska specialfunktioner som syftar till att underlätta vardagslivet i staden exempelvis är den vändbar där ena sidan är i elegant svart ull medan den andra sidan är för en mer avslappnad stil där vi ser ett traditionellt kimonomönster, samtidigt som det regn-, vind och smutsavvisande tyget ger en mer casual look. Sashikobroderi har även inspirerat den quiltade lättviktsinnerjackan. Den moderna storstadsmänniskan bär mycket saker med sig vilket är anpassat med tolv fickor i herrmodell och fjorton i damutförandetl. Det finns även en praktisk visitkortsficka samt en blixtlåsförsedd ficka i ärmen för kollektivtrafik-kort. För att inte tala om den japanska uppfinningen hokkairo vilket alstrar värme och har anammats i konstruktionen av Toky City Jacket.

Se fler bilder i galleri nedan!

Det lokala kreativa teamet i Tokyo:

• “Gee” Kawai, creative director inom musik.

• Miki Saito, artist och designer

• Nozomi Akutsu, art director och designer

• Yu Tazawa. kreativ entreprenör

• Mariya Suzuki, artist och illustratör

elvine-tokyo-creators-s

Läs även intervju med Elvines grundare Daniel Mänd:

För de av våra läsare som inte känner till Elvine och Daniel Mänd, beskriv din bakgrund, kreativa bana och långsiktiga målsättning.

– Jag har flera led starka kvinnor bakom mig med en sömmerska till mormor som flydde från Estland när ryssen kom. Själv växte jag upp i Kortedala, en typsik förort till Göteborg. Min mormors konstnärliga hantverksgener förvaltade jag genom att förvandla de grå väggarna till konstverk med hjälp av sprayburkar. På den tiden kunde varken mina kompisar eller jag hitta kläder vi gillade. Jeans dominerade modebilden och det var inte vår grej. Så jag hittade helt enkelt på plagg som vi ville ha på oss och som vi kände oss bekväma i och satte dessa i produktion när jag märkte av ett intresse. Namnet Elvine kommer från mormor, Elvine Mänd. Det är ju ändå tack vare henne jag förstår det där med textilier. Och pratar svenska istället för Estniska. Elvine, kläderna alltså, fick snabb framgång i Sverige och nu är vi ännu större internationellt. Mormor fick vara med en bit på resan innan hon lämnade oss och det är jag glad för. Jag är superglad för att Elvine har nått så stor framgång och att vi ökar varje år, men det som är min motivation och inre målsättning är att skapa ett företag som alla trivs på och som alltid är ärliga mot oss själva, varandra och andra.

Du har bakgrund inom streetwear och graffiti, hur har det påverkat arbetet med att designa plagg för Elvine konkret genom årens lopp? Har det förändrats över tid?

– Det viktiga har altid varit att göra snygga kläder, även om målgruppen har förändrats lite över tid. Motivationen var inte att vi skulle bli så populära, men nu är jag jättetacksam över att så många gillar det vi gör. Nu är jag stolt och glad över att kunna vara med och försörja så många människor i Sverige och internationellt. Jag har väl blivit äldre, vilket också syns i designen. Vi brukar säga att vi gör sophisticated clothes for unsophisticated behaviour, dvs sofistikerad kläder för en avslappnad och fri livsstil.

Med tredje upplagan av City Jacket, hur föll valet på Tokyo? Att överföra kontrastrikedom i idé och tanke till konkreta plagg för funktionalitet, vilka utmaningar mötte/möter ni i arbetet med detta?

– Inga alls egentligen eftersom det var de fem japanska kreatörerna som gjorde jobbet. I en workshop pratade vi igenom hur det var att bo och leva i Tokyo och vilka funktioner på en jacka som på något sätt skulle underlätta för en Tokyo-bo. Exempelvis alla fickor jackan har är på grund av Tokyo-bornas behov av att stoppa allt i fickor. Pennor, luktsudd, kort, pengar, näsdukar, mobil, tandborste, smink. Smink föresten är jätteviktigt i japanskt arbetsliv. Sminkar sig inte tjejerna är det brist på respekt för sina kollegor. Helt galet. Just arbetslivet kontra privatlivet var en viktig del, och det är därför jackan är vändbar. En svart ullsida för kontoret och en regntät kimono-mönstrad funktionssida för after worken. Inte bara funktionerna kommer från de fem kreatörerna, utan även själva designen. Vad gillar Tokyo-borna rent estetiskt? Det var ett underbart gäng!

Illustratören Dennis Eriksson har tolkat jackan/kollektionen. Berätta hur tankegången gick där från sin din och hans sida och vad du ser i hans skapelser.

– Dennis är en av samtidens mest intressanta illustratörer och han passar oss väldigt bra. Han besitter en berättelsekonst som är spännande och vi ville se vad han kunde åstadkomma utifrån en väldigt enkel brief. Resultatet blev en snygg story i svart-vitt, och man kan följa den på vårt Instagram. Man kan också se filmen på vår hemsida. Visste ni att han precis har gjort ett 200-sidor långt erotiskt rymdäventyr? Han är galen.

Finns det planer på yttterligare internationell expansion för Elvine och hur ser en sådan isåfall ut, med utgångspunkt från Göteborg?

–  Haha. Snackar vi utgångspunkt från Göteborg har vi tagit både Berlin och Manhattan. Nja, inte Manhattan, men det är en dröm så klart. Men definitivt Berlin. Vi har planer på en pop-up-butik där. Vi kommer även öppna pop-up i Amsterdam nu i september, vilket blir en favorit i repris efter förra omgångens enorma framgångar. Amsterdam-borna älskar oss. Vi finns i flera länder i Europa och även Japan och Sydkorea. Vi gräver där vi står och expanderar långsamt till nya länder när vi hittar rätt samarbetspartner.

Mer info via www.elvine.se

elvine-tokyo-jacket-1
noname_19_bild02
noname_19_bild04
womenswear_tokyo
elvine-tokyo-dennis
66d01cb38c4c785688070d02