Dr. Martens och Awake NY släpper idag sitt första samarbete – en kreativ fusion mellan den ikoniska 1460-kängan och New York-baserade streetwear-designers med fokus på gemenskap. Med Lowell, en nylanserad silhuett, tar samarbetet inspiration från New Yorks subkulturer.

Lanseringen stöds av en kampanj inspirerad av Cumbia-musikscenen, där traditionella latinska rytmer möter moderna influenser. Det är en hyllning till samhörighet – människor från olika bakgrunder som tillsammans skapar något nytt, något bekant men ändå helt eget.

Lowell-skon med fyra snörhål tillverkas i exklusivt Hair-On-läder och finns i två färgstarka varianter: en livfull grön eller en djup mörkblå. Båda modellerna kombineras med en svart hälrem i oljat läder, prydd med Awake NY-logotypen. Designen lyfts av stygndetaljer och en elegant moc-toe över främre delen av skon. För extra komfort har den en vadderad kant, medan guldstjärnsformade öljetter tillför en lyxig touch. Skon står stadigt på en robust BEN-yttersula med smoke-effekt, gul weltstygn och levereras med tre uppsättningar färgade skosnören – så att du enkelt kan anpassa din stil.

Kollektionen Dr. Martens x Awake NY släpps idag den 6 december och kommer att finnas tillgänglig på båda varumärkenas webbshoppar, i utvalda Dr. Martens-butiker, Awake NY:s butik i New York och hos utvalda återförsäljare världen över för 2 400 kronor.

Foto: Dr. Martens

66d01cb38c4c785688070d02