Snowboardmärket Burton lanserar denna vecka sitt andra samarbete med den kände konstnären, designern och visionären Virgil Abloh som avled 2021. Kollektionen skapades tillsammans med Abloh under två år, och innehåller 10 exklusiva snowboards som kommer att auktioneras ut digitalt den 15 mars av Virgil Abloh™ Post-Modern Scholarship Fund.
För att hylla Virgil Ablohs liv och arv, kommer Burton under tre år donera $300 000 till ändamål som stärker mångfald inom snowboard. Adrian Josef Margelist, Chief Creative Officer på Burton, säger i ett pressmeddelande:
– Det var väldigt viktigt för Virgil att ett samarbete med Burton stod för något, att det förmedlade ett större budskap, så han skapade ett manifest för att vägleda kollektionen. Varje person som arbetade med det här projektet, från snowboarddesignerna och projektledarna till åkarna vid fotograferingen, tog Virgils ord till sitt hjärta. Hans ord blev vårt manifest, vårt mantra, vår motivation. Han sa det bäst:
“PRODUKTER SOM GENOM SIN EXISTENS INTE BARA STÅR SOM BEVIS FÖR UTVECKLINGEN AV EN SUBKULTUR OCH SPORT UTAN ÄVEN BLIR EN ARTEFAKT SOM BEVISAR ATT MÅNGFALD INOM SNOWBOARD INTE BARA ÄR EN IDÉ UTAN NÅGOT SOM FAKTISKT SKER.” – Virgil Abloh
En begränsad upplaga av snowboards, boots ch bindningar designade med Abloh kommer även att släppas på Burton.com den den 22 mars 2022.