67d0bf38ddc77901d10c9052

Sedan starten 1975 har det svenska märket Klättermusen använts av allt från bergsbestigare och naturälskare till världskändisar som Drake, tack vare sin funktionella och miljömedvetna design. Förutom framgångarna i Asien öppnade Klättermusen nyligen butik på King’s Road i London. Nu tar bolaget nästa steg genom att öppna sin första butik i Stockholm, belägen i Outdoor-kvarteret på Norrlandsgatan 11.

– Jag är otroligt glad över att äntligen få öppna vår första Klättermusen-butik på Norrlandsgatan i Stockholm. Det blir en intim butik med noga utvald samling av våra personliga favoriter och prisbelönta premiumprodukter. Med denna plats i Stockholm vill vi skapa en möjlighet att välkomna lokala gäster till en öppen och okomplicerad plats som förk- roppsligar vårt unika förhållningssätt till bergskultur både på och utanför berget. Den nya Klättermusen-butiken är designad för att kombinera vår unika vision av världen, 50 år av banbrytande produktinnovation och vårt teams stora engagemang, säger Gonz Ferrero, vd på Klättermusen.

Isabelle Liahaugen, chefsdesigner på Klättermusen, har förutom att designa märkets kollektioner de senaste åtta åren även utformat den nya butiken i Stockholm. Hon ser fram emot att erbjuda svenskarna en fysisk plats där de kan uppleva Klättermusen och känna på produkterna.

– Butiken i Stockholm är skapad för att vara en naturlig mötesplats där vi hjälper våra kunder att hitta den bästa utrustningen för både lokala och globala äventyr. Klimat och väder är oförutsägbara, men med rätt utrustning fås de bästa förutsättningarna. När det kommer till produktutveckling har vi alltid gått vår egen väg, med egna material och lösningar där varje detalj har ett syfte – så skapas vår design. Detta tankesätt gäller självklart även för våra butiker. Jag ville skapa en inredning som är både flexibel och tydlig, med funktioner som enkelt kan anpassas efter behov. Genom att använda hållbara material och inte mer än vad som behövs, skapas en unik och hållbar design som speglar Klättermusens filosofi, säger hon.

Klättermusens nya butik med en yta på 70 kvm öppnar idag den 14 juni på Norrlandsgatan 11 i Stockholm. 

Foto: Klättermusen

67a09a8410b9c053cd092d73

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Daredevil: Born Again”, Disney+ (4 mars)

Sju år har gått sedan Marvel-serierna på Netflix alla avslutades och slussades över till Disney+ för förvaring. Ungefär lika lång tid har passerat i Marvel Cinematic Universe som Daredevil nu officiellt är en del av och förväntas att i princip omedelbart bli dess mest brutala och blodiga kapitel.

”Paradis City”, Prime Video (7 mars)

Alexander Abdallah gör för sin första roll sedan “Snabba Cash” i efterlängtade “Paradis City”. Baserad på Jens Lapidus bok spelar Julia Ragnarsson en SÄPO-agent i jakt på inrikesministern som kidnappats. Hon vänder sig till en f.d MMA-fighter som riskerar livstids fängelse med ett ultimatum: hjälp oss eller riskera att aldrig få träffa din dotter igen.

”The Righteous Gemstones” Säsong 4, Max (10 mars)

Danny McBrides fullkomligt absurda serie om en hejdlöst excentrisk TV-predikantfamilj har hyllats som en av de senaste årens absolut roligaste. Dessvärre tar ”Righteous Gemstones” slut med sin kommande fjärde säsong, men av de tre tidigare säsongerna att döma kommer även denna att vara minst sagt minnesvärd.

”Dope Thief”, Apple TV+ (14 mars)

Skapad av manusförfattaren för ”The Town”, ”The Batman”, ”Top Gun: Maverick”, och ”Bad Boys for Life”, med Brian Tyree Henry i huvudrollen som en (av två) vänner från Philadelphia som låtsas vara DEA-agenter för att råna ett hus. Allt går, som väntat, väldigt fel, och konsekvenserna blir hyfsat dramatiska.

”The Studio”, Apple TV+ (26 mars)

Till skillnad från alla serier Seth Rogen hittills skapat är ”The Studio” som taget direkt ur verkligheten. I ett Hollywood mitt uppe i massor av förändringar samtidigt försöker Rogens Matt Remick handfallet och komiskt att hänga med i svängarna med Continental Studios, som han precis blivit chef över.

”Black Mirror” Säsong 7, Netflix (10 april)

Charlie Booker, skaparen av ”Black Mirror”, har medgett att det blir svårare och svårare att skriva nytänkande och uppseendeväckande berättelser i en värld som hunnit ikapp hans series dystopiska galenskap. Ändå är en av vår tids mest omskrivna, omtalade, omtyckta, och obehagliga tv-serier tillbaka med en ny säsong i år.

”Your Friends & Neighbors”, Apple TV+ (11 april)

Apple har visat sig vara väldigt skickliga på att snickra ihop draman rika på intriger. I april bjuder de på Jon Hamm som en nyskild förvaltare av värdepappersfonder i New York, som blir av med jobbet men försöker bibehålla sin livstil samt livet som hans familj vant sig vid att leva, genom olagliga medel.

”The Last Of Us” Säsong 2, Max (14 april)

Andra säsongen av en av tidernas mest omtyckta TV-spel var kontroversiell innan en enda sekund hade filmats av skäl som inte går att prata om för att det avslöjar för mycket för alla som inte spelat spelet. Det är, oavsett om du vet vad som kommer hända eller inte, en av årets tveklöst största TV-händelser.

”Andor” Säsong 2, Disney+ (23 april)

Referenserna har varit många och tydliga i snart 50 år nu men bevisligen inte tydligt nog: ”Star Wars” utspelar sig i en galax som styrs av fascister och handlar om de förtrycktas kamp för att bryta sig loss. ”Andor” dyker djupt i det växandet mörkret. Dess andra, tyvärr sista, säsong är oerhört efterlängtad.

”A Knight of the Seven Kingdoms”, Max (TBA)

En av de mest älskade novellerna från George R.R. Martins ”A Song Of Ice And Fire”-värld har även den blivit en tv-serie. Ser Duncan The Tall och prins Aegon V Targaryens äventyr tar plats i Westeros 90 år innan ”Game Of Thrones”, är färdiginspelad, inne i postproduktion-stadiet, och kommer till HBO senare i år.

Foto: Prime Video / Max