adidas Falcon lanserades första gången år 1997 och handlade då om att hylla ett starkt årtionde vars attityd och kreatörer utmanade gränser och banade vägen för framtiden. Nu lanseras en nysatsning på sneakerskonceptet för en ny generation, både globalt och även på den nordiska marknaden. Internationellt är det Kylie Jenner som frontar “Falcon”-lanseringen.
I Sverige, Danmark, Norge och Finland är det 27 nordiska kreatörer och visionärer som går i spetsen för “Falcon”-kampanjen; kreativitet, ambitioner, förändringsbenäghet och att agera inspirationskälla. Bland dessa återfinner vi rapparen Showit, Ladies Love Hiphop, Jenny och Cecilia Vaz, Tove Styrke, Miriam Bryant med flera. För ändamålet har det skapats en film regisserad av Arvida Byström (se nedan) som lanseras idag. Sandra Essejö, Newsroom Manager, adidas Nordics säger i ett pressutskick:
“För adidas är det väldigt viktigt att samarbeta, uppmärksamma och stötta talangfulla och drivna kreatörer som vi tror på och inspireras av, vilket vi på en nordisk och global nivå kontinuerligt jobbar med. I samband med Falcon lanseringen, som symboliserar en självständig, orädd och frispråkig generation och samtid, ville vi ta fram en lokal tolkning där vi lyfter de kreatörer i vårt nordiska nätverk som representerar just det.”
“Falcon” finns att köpa från 6:e september på adidas.se/falcon och hos utvalda återförsäljare.
ADIDAS ORIGINALS FALCON by ARVIDA BYSTRÖM from Tarot Pictures on Vimeo.