Way Out West, festivalen som äger rum 11–13 augusti runtom i centrala Göteborg, lanserar nu en ny biljettkategori för att uppmärksamma och uppmuntra besökare att göra aktiva val för en bättre framtid. I den nya biljettkategorin ingår förutom ett vanligt festivalpass också ett planterat träd som köparen sedan kan följa via en digital dagbok.

– Redan 2019 gav vi våra besökare möjligheten att göra aktiva val när vi märkte upp all mat med deras Co2-påverkan. Helt plötsligt var det inte längre priset som var den viktigaste parametern när våra besökare skulle beställa mat. Nu kan våra besökare göra aktiva val redan vid biljettköpet innan man ens har satt en fot på festivalområdet, säger Magnus Olsson, från festivalledningen.

Den nya biljettkategorin görs tillsammans med Treedom, den första plattformen i världen som låter användarna plantera träd med möjlighet att följa resan från frö till träd på distans. För varje såld biljett planteras ett träd av utvalda lokala organisationer tillsammans med lantbrukare som ger sina samhällen miljömässiga, sociala och ekonomiska fördelar.

– Sedan starten 2010 har Treedom planterat mer än 3 miljoner träd i över 17 länder runt hela jorden. Way Out West är en bra samarbetspartner för oss, och det blir en dubbelvinst för båda. Dels för det höga antalet fler träd vi kan plantera ihop för miljön, dels för att vi är med och stärker festivalens hållbara varumärke, säger Erik Samsson.

Köp biljetter till festivalen via wayoutwest.se och se fullständig lineup nedan!

Foto: Treedom / Luger

66d01cb38c4c785688070d02