Lördagen den 12 november görs en resa i tre akter längs den blåa linjen med den prisbelönta artisten Erik Lundin, Blåsarsymfonikerna och en stor kör. Musik från kända storfilmer, Erik Lundins låtar och texter samt klassisk musik vävs samman till en akustisk konsert i ett unikt genremöte med nästan 100 personer på scenen i Musikaliska Kvarteret i Stockholm.
Titeln anspelar förstås på resan från förorten till stan via den blåa linjens tunnelbana. Både Blåsarsymfonikerna och Erik Lundin har en relation till den blåa linjen. Orkestern startade i SL:s regi, där musikerna spelade i hela stan, även i kollektivtrafiken. Idag har orkestern sin hemvist i Musikaliska Kvarteret, den blåa linjens slutstation i city. Erik Lundin är som bekant uppväxt i Husby, längst ut på den blåa linjen.
Christoffer Nobin är dirigent och en av fyra arrangörer som har jobbat med att sätta samman konserten där utmaningen har varit att se vad som fungerar med Erik Lundins musik.
– Allting måste funka med vartannat; tematiskt, musikaliskt, känslomässigt och även själva soundet, säger Christoffer Nobin. Som att para ihop en låt som exempelvis ”Suedi”, som handlar om att vara svenne och frågan om svenskhet, med stycken som Stenhammars ”Sverige” och “Under blågul fana” av Widqvist.
Via Erik Lundins texter och låtar, som ”Suedi”, ”Tunna kläder”, ”Välkommen hem” och ”Haffla” och musik från storfilmerna “Shutter Island” (Max Richter), “The Mandalorian” (Ludwig Göransson) “Dancer in the Dark” (Björk), nyskriven musik ur ”Rainbow” (Benjamin Staern) och verk av Sergej Prokofjev och Carl Orff, är färden en upptäcktsresa både i identitet och musik.
En kortare klipp med Erik Lundin och Christoffer Nobin finns att se här.
Foto: Abraham Engelmark