Festivalområdet Höjden blir spelplats i samarbete med Spotify.

I år tar Way Out West nya kliv och gör om området Höjden till en plats för konserter och poddar i samarbete med Spotify. Vad gäller musik så kommer det snart att avslöjas vilka av de inbokade akterna som spelar på den nya scenen, men klart står att hiphop-showen “100 Live” kommer att bjuda på en rad stjärnskott inom hiphopgenren.

Spotifys populära hiphop-plattform “100” gjorde debut i liveformat under Way Out West 2019, då fem artister från genren samlades på scenen för en entimmesshow på Linnéscenen. Efter stark efterfrågan utvecklar Spotify nu formatet och utökar från en show till tre. Varje festivaldag får således en egen “100 Live”-show och klara för årets lineup är idag 23som just nu frontar omslaget för Kingsize Magazine #3 2022A36, 1.Cuz, Sarettii, Baby Mala, Shiro, VC Barre, ADAAM och L1NA. Ytterligare ett par artister tillkommer.

Utöver detta kommer ljudnovellerna “TJUGOSJUTTIOTVÅ”, baserade på forskningsdata och framtidsscenarios framtagna av forskare på Planethon, att läsas upp av Edvin Ryding (“Young Royals”), Gizem Kling Erdogan (“Kalifat”, “Tunna blå linjen” och Maxida Märak. Detta följs av samtal där bland andra Andrew Merrie, Head of Futures på Planethon, ger mer kontext till de framtidsscenarios som kommer målas upp på scen. Det blir dessutom världspremiär för den tredje novellen i “TJUGOSJUTTIOTVÅ”-serien – skriven av Guldbaggebelönade Nathalie Álvarez Mesén och berättat av Maxida Märak.

Även Spotifys poddar “Bakom Micken” med Filip Dikmen och nylanserade “Skitsamma Walla!” med humortrion Min Fakking Bror kommer inta Höjden by Spotify-scenen. För att höja underrepresenterade röster inom podcastvärlden har Spotify också startat det globala initiativet “Sound Up” – en poddutbildning där olika underrepresenterade grupper ges verktyg och resurser för att kunna ta sin poddidé från just idé till verklighet. Under Way Out West kommer festivalbesökare som anser sig tillhöra en underrepresenterad grupp inom Poddsverige att kunna pitcha sin idé live framför publiken inför Filip Dikmen och podcastteamet på Spotify. En vinnande idé utses som belönas med utrustning för att utveckla sin podd vidare.

– Att utveckla Höjden till en mer renodlad musik- och poddscen känns som en naturlig utveckling på festivalen. Way Out West har alltid presenterat det senaste och att ha en renodlad scen tillsammans med Spotify där vi kan göra detta på känns fantastiskt. Höjden kommer krylla av riktiga jag-var-där-upplevelser i sommar, säger Filip Hiltmann på arrangören Luger.

– Det känns fantastiskt roligt att utveckla Höjden tillsammans med Way Out West inför årets festival. Precis som Spotify i stort kommer även Höjden att erbjuda en mix av spännande ny musik och poddar. Vi är extra stolta över att presentera 100 Live i utökad skala och TJUGOSJUTTIOTVÅ i exklusiv liveversion med några av Sveriges bästa skådespelare, säger Amanda Waldås, Consumer Marketing Manager på Spotify.

Way Out West går av stapeln mellan den 11–13 augusti runtom i centrala Göteborg. Biljetterna till sommarens Way Out West är släppta i detta nu och går att köpa via wayoutwest.se.

Foto: Art by Esse / Pressbild

66d01cb38c4c785688070d02