Från Kingsize Magazine #4 2024.
Den omhuldade och produktiva hiphop-producenten släpper sitt första ”riktiga” producentalbum, med 37 svenska och internationella rappare.
”The Journey Begins” är titeln på Max Lindgrens första egna projekt under sitt producent-alias Scientific. Mycket riktigt har musiken sedan dess bjudit på en resa, från aspirerande musiker i ett hörn av Stockholmsförorten Akalla till frekvent anlitad och högt respekterad producent inom hiphop-Sverige. En resa som egentligen började redan 2005, då han började göra beats. Nästan 20 år senare släpper han nu sitt första ”riktiga” producentalbum med en rad stora namn som gäster.
På ”Half Man, Half Machine”, som utöver digitala plattformar även kommer på dubbelvinyl via Shelta Records, har Scientific samlat 37 gäster inklusive namn som Petter, AFC, Lazee, Simon Emanuel och AKI. Som vanligt med ett samplingstungt boom bap-sound.
Du har släppt en mängd projekt genom åren både själv och tillsammans med andra, men det här är ditt första egna producentalbum med gäster. Det känns som alla producenters dröm ändå, att skapa tillräckligt med kvalitet och intresse att kunna göra ett eget album och välja och vraka bland gäster?
– Ja, verkligen. Man växte ju själv upp och såg sina favoritproducenter släppa samlingsalbum så det kändes som det naturliga steget framåt! Många uppmanade mig att göra det tidigare men jag ville vänta tills jag kände att jag hade reach nog att nå ut till lite drömartister och skapa någonting speciellt. Sen är det väl inte alltid välja och vraka, det har varit mycket nätverkande och få in beats hos vissa artister, så det har varit en del jobb att få ihop det, haha.
Hur länge har du jobbat på den? Det är ändå ett massivt jobb att få ihop 37 rappare på ett projekt!
– Ganska exakt ett år tog det. Det kan låta snabbt, men det har varit väldigt intensivt. En sjukt rolig process men samtidigt väldigt krävande med 37 artister och man vill ju att alla ska vara nöjda. Här vill jag passa på att tacka alla som hjälpt till under processen när det gäller omslag, pressfoton och mastering. Det har inte funnits någon albumbudget, så allt är av ren kärlek till kulturen och musiken. Tack Peter, Niklas och Marcos!
Jag kan tänka mig att du har en hel del drömsamarbeten här, Petter är ett vet jag. Går det att beskriva vad det betyder?
– Ja, många drömsamarbeten och Petter är ju verkligen ett av dem. Jag var elva år när jag såg ”Vinden har vänt” på ZTV och hiphop blev mitt liv från den dagen, i stort sett. Så det betydde otroligt mycket. Cirkeln slöts! Jag brukar inte bli så nervös runt artister men jag var tvungen att sänka två öl innan vår session för att försöka lugna nerverna lite, haha. Stort tack till Sleepy som teamade ihop oss! Sen Aki, AFC, Lazee, Prop Dylan, Simon Emanuel, Blabbermouf och så vidare är artister jag alltid varit ett stort fan av så jag är väldigt tacksam och det kan kännas lite surrealistiskt i efterhand att man har låtar med dem.
Jäkligt jul att AFC återupplivas också!
– Verkligen, alltid vart ett stort fan! Båda från rätt sida av stan också, 164, så det kändes verkligen kul att få ihop ett spår med dom och representera hemorten. Att vara den dom släpper sin första låt med på 14 år är verkligen en ära och det låter verkligen som om dom never left! Väldigt bra folk också, all kärlek till Thabo och Ramo.
Du har även några internationella gäster i holländska Blabbermouf och Ellmatic, Skinny Pit från Sardinien och SQB från Chile. Hur kom det till?
– Ja, det är jättekul! Alla är artister jag lärde känna när jag började stega ut lite på den europeiska scenen. Ellmatic och jag släppte en EP i slutet av 2022 och det öppnade upp en helt ny skara av artister för mig. Att Blabbermouf hoppade på låten med Ellmatic var en liten överraskning från honom till mig, vilket var jävligt kul. Sen Skinny Pit och SQB är båda fenomenala MC:s och producenter båda två, för den delen!
Hur tar du dig an samarbetena, skapar du beats med rapparna i åtanke eller är dom gjorda sedan innan och dom väljer beats?
– I vissa fall har det varit lite skräddarsytt, men majoriteten av detta projekt är uppbyggt på att jag la 140 av mina bästa beats i en mapp och skickade runt. Väldigt olika sounds och vibbar så att alla skulle kunna hitta något de fastnade för. Sen med vissa samarbeten har man ju behövt skala ner mapparna och rikta lite speciella beats man tror skulle passa just dom.
Du är en förespråkare av boom bap. Svenska producenten Fredro påstod tidigare i år att boom bap är på väg tillbaka, är det en spaning du delar?
– Jag hoppas det! Jag är dock lite skeptisk när det gäller här i Sverige då det är få större bolag som vågar satsa på boom bap. Jag har alltid försökt pusha soundet framåt och se till att boom bap får större plats på dagens scen, men det har inte alltid varit så lätt. Marknaden finns där och fler och fler nyare artister flörtar lite med det klassiska soundet, vilket jag älskar att se! Så jag hoppas att utvecklingen går framåt och det till sist byggs upp en större skara boom bap-artister som vågar satsa på sina projekt och att fler utrymmen ges för att de ska kunna nå ut längre.
Dina insatser har också belönat dig med ett jobb på Epidemic Sound. Berätta!
– Exakt! Jag ska göra beats till deras ljudbibliotek. Drömmen har alltid varit att kunna leva på musiken så att få en sån här möjlighet att kunna ta mitt musikskapande till ett så stort bolag som Epidemic Sound är stort för mig och ett jättekliv i rätt riktning. Hard work pays off!
Vad har du på gång framöver utöver din soloskiva?
– Denna skiva blir bara starten på mitt albumrace som fortsätter tills årskiftet. I oktober släpper jag och Jas The Cat en riktigt spännande och välgjord platta vi jobbat med parallellt med denna samlingsskiva. Och i november kommer den efterlängtade Mäk & Scientific-uppföljaren som är packad med ännu mer drömsamarbeten. Så jag ser ljust på resten av 2024!
Intervju: Malkolm Landréus
Foto: Peter Westberg/Pressbild