I kväll, den 7:e januari, startar ett helt nytt musikprogram i TV4 – Lyckliga Gatan. Under ledning av artisten Matar “Näääk” Samba, som här gör sin programledardebut, träffas tolv artister från vitt skilda genrer och tolkar varandras hits. Medverkar gör Arja Saijonmaa, Harpo, Kikki Danielsson, Mats Paulsson, Tommy Nilsson, Ann-Louise Hanson, Gee Dixon, Samboii, Kumba, Linda Pira, Jeaff och Allyawan.
I Lyckliga Gatan möts två artister från olika genrer och generationer för att umgås och tolka varandras stora hits. Den ena en yngre, svensk rappare med framtiden för sina fötter, den andra en folkkär svensk musikikon med en lång och framgångsrik karriär på cv:t.
I slutet av december fick Kingsize vara med på förhandsvisningen av det första avsnittet av programmet och även möjligheten att prata lite med några av deltagarna och programledaren Näääk.
Först ut i programmet är Gee Dixon. En rappare vars namn har cirkulerat inom den svenska hiphopscenen i flera år, men som nu äntligen har fått fart på karriären. I somras gästade han både Mohammed Alis ”Vem lärde dig?” och Stors singel ”Swish”. Med nytt skivkontrakt på Redline-etiketten Poca Luz Recordings och singeln ”Mitt liv” är det dags för Gee Dixon att träda in i rampljuset. Ett känslosamt och enormt underhållande avsnitt utlovas när han möter divadrottningen Arja Saijonmaa.
Det känns som att det äntligen är dags för dig! Vad tror du att din medverkan kommer betyda för din karriär?
– Ja, verkligen och det är på tiden. Jag har jobbat länge i det tysta och nu är det dags att köra igång på riktigt och skaffa mig en fanbase. Min medverkan kommer göra att folk lär känna mig. De som lyssnar behöver känna att de vet vem du är och det här programmet kommer göra att folk förstår mig och min musik bättre. Det är det jag hoppas på i alla fall.
Var det ett enkelt beslut?
– När jag fick förfrågan var min första tanke, ”shit, tv, vad är det som händer?”. Sen satt jag och tänkte på om jag verkligen skulle vara med, för jag vet vad det innebär att vara med på tv… Folk kan hänga ut en, speciellt inom hiphop. Men den matchen får jag ta, jag tror ändå att det här är boosten jag behöver för min karriär.
Hur var det att jobba med Arja Saijonmaa?
– Jag åkte till Finland och softade med henne, det var fett najs. Hon är en skön person med många historier som gjorde att jag kunde förstå henne trots att det var första gången jag hörde hennes namn. Det var verkligen en musikalisk resa för mig. Rent kreativt var det väldigt givande och jag vill alltid vidga mina vyer. Att få jobba med människor som gjort den musikaliska resan, med Melodifestivalen och sjungit på Olof Palmes begravning… Det gör att man tänker större.
Vad var svårast?
– Det var inga svårigheter faktiskt. Det känns som att de som satt ihop det här hade lärt känna mig på 48 timmar, för just den låten kände jag direkt vad jag skulle göra med trots att jag aldrig hört den innan.
En annan som det går bra för är Kumba. Landskrona-tjejen som kom från ingenstans, medverkade på Grammis, P3 Guld och Kingsize-nominerade ”Knäpper mina fingrar”-remixen och tog sin scenoskuld på självaste Dramaten, är själv förvånad över hur snabbt det har gått. Och trots ovannämnda framgångar är hon ”mycket blygare än man kan tro”. Precis som Gee Dixon signade Kumba nyligen med Poca Luz Recordings och släppte i höstas sin singel ”I staden”.
Vilket år för dig! Med ”Knäpper mina fingrar”-remixen, uppträdandet på Dramaten, ny singel, nytt kontrakt och nu detta.
– Ja det är helt sjukt, jag kan inte fatta det än, haha. Men jag försöker njuta.
Har det varit svårt att hantera?
– Alltså… Hade det inte gått så här fort hade jag haft mer tid på mig att utvecklas, scenmässigt och allt. Nu blev det direkt på Dramaten och pressen har varit ganska stor att jag måste leverera. Men det är inget jag ångrar eftersom det har utvecklat mig till den jag är i dag. Jag har lärt mig jättemycket.
Hur var det att jobba med Kicki Danielsson?
– Det var skitkul, såhär i efterhand kan jag inte tänka mig någon annan. Jag blev skitglad, vilket man kommer se i programmet. Jag känner till henne ganska bra sen jag var liten och hon var precis så som jag hade tänkt mig att hon skulle vara. Sjukt jordnära person.
Vad var svårast?
– Det som var svårast var väl att jag kände att jag verkligen behövde göra en så stor låt till något minst lika bra. Sen har jag lärt mig väldigt mycket om henne och jag ställde massa frågor om musiken, hur det fungerar liksom. Hon är ändå en legend. Och jag var rädd när hon skulle göra om min låt också, och vad hon skulle tycka. Men det blev helt sjukt bra faktiskt.
Även om Jeaff inte är lika känd som sina medverkande kollegor har hon onekligen en intressant framtid framför sig. Förutom att förutspås bli Sveriges bästa rappare av Ametist Azordegan tog hon också en plats i årets Nästa Nivå-tävling och fick uppträda för 20 000 personer i Kungsträdgården i somras. I höstas släppte hon singeln ”Tornado” med Lil Star.
Direkt från Nästa Nivå till TV4 och hela svenska folket, hur känns det?
– Det är fett kul. Men jag är fortfarande lite chockad och tänker ”vad gör jag här egentligen?”. Det är massa folk från Redline och sen är det jag. Men det är skitkul att de lät mig få den här chansen och det har känts bra. Så länge man är sig själv har man inget att anstränga sig för utöver musiken.
Vad var största skillnaden mellan programmen för dig?
– Det känns lite som att Nästa Nivå var som övning för att vara med i Lyckliga Gatan. Nästa Nivå handlade ju mycket om att man skulle lära sig saker och utvecklas som artist. Det här handlar mer om att ta en klar artist och göra något med. Så jag behövde nog Nästa Nivå för att kunna vara med i det här. Det var mycket medieträning inför intervjuer och sådant som man verkligen har präntat in. Så det var ganska stor skillnad.
Hur var det att jobba med Tommy Nilsson?
– Det var fett kul. Han är skitrolig och väldigt jordnära. Sen märker man att han har en gammal själ som gått igenom mycket, samtidigt som han var väldigt enkel att prata med och att höra honom berätta om sitt liv var väldigt intressant. Sen har inte jag lyssnat så mycket på Tommy Nilssson men jag kan tänka mig att min mamma har gjort det. Så det var kul att skryta lite för henne, haha.
Vad var svårast?
– Det svåraste var faktiskt refrängen. När jag börjar bygga på låtar så försvinner jag helt i det och mina verser. Så när refrängen skulle bindas ihop hade jag nästan glömt att lägga in delar i den så man förstod att det var hans låt. Det tyckte jag var lite svårt, men som tur var var Mohammed Ali och Lukas Nilsson där och hjälpte mig.
Vad tar du främst med dig för lärdomar från den här erfarenheten?
– Jag tittade ganska mycket på Masse när vi satt i studion och lärde mig mycket om hur man bygger upp låtar som alla kan lyssna på. I och med att jag är rappare så har jag aldrig tänkt så mycket på sång och hits, utan jag har mest fokuserat på att skriva 16 bars. Nu är jag mer medveten om helheten i en låt.
En som knappast behöver en närmare presentation är Näääk. Förutom att vara en av landets mest folkkära rappare gör han nu alltså debut som programledare för Lyckliga Gatan. Ett beslut som i slutändan var enkelt att ta, men som också kommer med ett stort ansvar för hela hiphopgenren. Av det lilla vi fick se och att döma av Näääks egna ord finns det dock inga tvivel om att han lyckats.
Ditt första jobb som programledare i riksteve. Var det ett lätt beslut?
– På ett sätt så var de det. Det var något som gjorde att det kändes väldigt positivt redan från början. När dem presenterade idén första gången kände jag att det var något som skulle vara bra för hiphopen i största allmänhet, men även en väldigt rolig sak att vara delaktig i. Jag såg chansen att få vara med och visa något positivt med musikgenren jag själv håller på med, så att tacka nej skulle kännas konstigt. Just att dem lyssnade ganska mycket på mig var väldigt skönt också, då allt inte riktigt var solklart.
Jag tänkte fråga det, hur mycket inflytande har du haft på programmets slutprodukt?
– Mycket mer än jag trodde att jag skulle ha, vilket var väldigt kul. De kom fram till mig ganska ofta och frågade om det kändes okej och genuint eller om vi skulle skippa vissa grejer. Det är inte alls självklart när man håller på med program som aldrig riktigt har gjorts förut, då blir det lite att man får hitta vägar under resans gång.
Hiphop är också en väldigt känslig genre när det kommer till hur den framställs, något som jag kan tänka mig var väldigt viktigt för dig?
– Ja och framför allt var det väldigt viktigt för mig att det skulle göras seriöst. Att hiphop fortfarande är en konstform och en musikgenre som alla andra. Att det är seriösa personer som håller på med det och det krävs jobb för att göra en hiphoplåt. Jag ville att de grejerna skulle komma fram, för det är väldigt sällan ”vanliga” människor får följa med och se allt jobb som ligger bakom. Sen just det här att det har funnits mycket fördomar och snack kring de här artisterna och musikstilen överlag. Det var viktigt att vi lyckades visa en annan sida och att det inte behöver vara så som det var för tio år sedan. Det hoppas jag att folk kommer kunna se i det här programmet.
Hur gick tankarna kring vilka artister som skulle vara med?
– Det var ingenting som var planerat, utan vi hade många tilltänkta namn från början. Sen är det vissa som inte vill vara med och vissa som inte har tid. Det är många faktorer att väga in. Det var ingen som var självklar, men däremot är jag väldigt glad att vi fick med de artister som vi fick. Nu när man väl har fått höra resultatet känns det verkligen som vi valde helt rätt människor. Men självklart så finns det alltid fler som man hoppas man kommer kunna göra samma sak med igen. Förhoppningsvis blir det en säsong två!
Se en ny trailer från programmet som premiärvisas i kväll – Arjas dagliga morgondopp är lite mindre populärt hos Matar och George.
Lyckliga Gatan premiärsänds på TV4 klockan 21.00 i kväll den 7:e januari. Följ Lyckliga via TV4.se eller Facebook
Intervjuer av Malkolm Landréus
Foto: Lyckliga Gatan/TV4