Hårt arbetande, orädda och independent. Lennixx är neosoul-duon som hållit ihop sedan de var 10 och 12 år gamla. Med visuella berättelser och självklara röster tar de nu nästa steg i artisteriet – nu vet de vad de vill.
Balettstänger, en spegelsal och ett svart dansgolv. Det var vad som lade grunden för vänskapen mellan Hanna Larsson och Andrea Kallström. Mellan dansklasserna förstod de att de delade mer än jazz och balett. De delade den ännu större passionen – sången. Idag är de independent-duon Lennixx, ett gemensamt alter ego, och ska nu efter två EP-släpp, flera singlar och frigörelse från ett skivbolag, släppa debutalbumet ”Enough To Get Away”.
Kingsize träffar Hanna Larsson och Andrea Kallström som delar med sig av det nya soundet och vikten av att få vara fria i sin kreativitet.
Hur skulle ni beskriva debutalbumet?
Hanna: Åh! ”Enough To Get Away” är vi som flyger in i nästa kapitel. Albumet är som en portal man går in i. En blandning av verkligt och overkligt. Det syns också i det visuella vi skapat. Vi har gjort en reality escape helt enkelt.
Andrea: Albumet är också en push till att våga ta steget.
H: Precis. Vi hade inte kunnat göra det vi gör idag för fyra år sedan. Vi har gått långsamt fram. Babysteps. Nu känns det självklart.
Lennixx släppte sin första låt 2016 under namnet ”Hanna & Andrea”. Då var de signade på ett skivbolag och soundet, både musikmässigt och röstmässigt, skilde sig stort från idag. Efter debut-EP:n ”Hapap” och efterföljande ”Split By” bestämde de sig för att lämna skivbolagslivet. Ett nervöst beslut som möttes av ifrågasättande från delar av branschen men som visade sig vara det enda rätta.
H: Vi har två EP släppta som har varit en trygg grund för oss. Nu är vi mer orädda. Musiken som släpps nu är mer vi eftersom vi kan experimentera mer och har gett oss tiden att finslipa på alla detaljer.
A: Innan man förstod oss och det vi ville musikaliskt sa folk ”det här är ni” och satte oss i fack, men det ändrades när vi kunde visa det vi skapat.
H: Vi kände också en press då. Om en låt hamnade lite utanför vår comfort zone så fick jag panik.
A: Men nu har vi gått utanför mallen. Nu är vi fria. Folk vet – vi vet. Vi kan vara konstiga om vi vill.
H: Många tyckte nästan att vi var galna när vi valde att vara independent. Men det har ändrats idag. Nu tycker de flesta att det är fett.
H: Det här är ett album för oss. Det visar på vad vi vill släppa för musik och vilka vi är som artister.
Helhetsbilden är viktig för Lennixx. Den musikaliska historien stannar inte innanför ramen av en låt. Den berättas vidare på låtomslag, i kreativa videos, genom specialdesignade kläder och i varje dansrörelse. Idag har de format ett team av handplockade kreatörer som hjälper dem att ge visionerna liv. En stunds musikalisk praise ges åt producenten Jonathan Börjesson. Tack vare honom har de hittat Lennixx gemensamma och samspelta röst.
H: Jonathan är vår darling. Han har gjort albumet till vad det är och mixat och proddat 80 procent av alla låtar. Jag har aldrig tidigare varit så nöjd med våra röster. Det är fantastiskt.
A: Vi har all tillit till honom.
H: Musikindustrin är lite läskig så det är skönt att jobba med Jonathan. Han är respektfull.
A: Och han bryr sig mycket. Han har lagt ner hjärta och själ i vårt album.
Och det hörs. Albumet består av 13 väl valda låtar, inte en för mycket, inte en för lite. Den som lyssnar kommer uppleva att Lennixx bidrar med något nytt till den svenska musikscenen. De kategoriserar sin musik som en blandning av r&b och neosoul. Introduktionen till den nya eran av artisteriet började i somras i och med släppet av ”Minute”. Andrea berättar att låten och den tillhörande videon var en presentation av vilka Lennixx egentligen är och en hint om i vilken riktning musiken skulle ta sig framöver.
Vad skiljer er från andra artister inom r&b och neosoul just nu?
H: Jag tycker att det är det visuella som skiljer oss. Neosoul är ingen stor genre här och man kan se att vi är från Sverige i våra videos och man hör det på de musikaliska influenserna. Vår musik är inte the typical r&b från USA, vi kommer med något annat.
Lennixx upplever att deras publik i Sverige är trogen, men liten. De vill ut i världen och hamna på platser där neosoul-scenen är större. Och omöjligt är det inte. I England är deras lyssnarskara redan stor. Där spelas de också frekvent på BBC Radio 1, dit de inbjöds i höstas för att göra en take over på kanalen ”Soul Spotlight”. För inspiration vänder de sig till Rosalía och SZA, just på grund av att de inte följer trender.
H: SZA kan släppa ett album och sen vara tyst i flera år men hon har fortfarande en hängiven publik.
A: Vi vill bygga det här hållbart. Hellre har vi en liten lyssnarskara som verkligen är där för oss och älskar musiken vi älskar.
Lennixx har gjort Hanna och Andrea lite självsäkrare, lite friare och lite modigare. ”Enough To Get Away” släpps den 10 mars och i sommar är planen att turnera med det nya kompbandet och flytta till L.A.
H: Vårt liv utanför Lennixx är sekundärt. Om någon av oss får en möjlighet att åka på en resa eller liknande så tackar vi nej för om Lennixx får en chans så är det viktigare.
A: För mig har Lennixx också bidragit med mycket confidence. Musiken har blivit ett utlopp för det vi vill säga till världen och det vi vill bidra med.
Intervju av Stella Svärd
Foto: Sara Dehlin