Aktuell med album och Sverige-spelning i mars.
Unge Ferrari har sedan 2015 års debut ”Til Mine Venner” förtrollat fans med sitt oförutsägbara sound och känslostarka texter. Efter ytterligare två EP:s är han nu aktuell med debutalbumet ”Midt Imellom Magisk og Manisk” som belönat honom med två nomineringar till Spelleman-priset och som i vår tar honom ut på turné med stopp i både Sverige och USA. För Kingsize berättar han om sin tuffaste utmaning hittills, kärleken till Sverige och sina samarbeten med bland andra Adam Falk, Vinter och Fricky.
I slutet av oktober förra året släppte Unge Ferrari sitt efterlängtade debutalbum ”Midt Imellom Magisk og Manisk”. En titel som beskriver både honom själv och låtarna på albumet – låtar som är mer personliga än någonsin tidigare och fortsätter utforska olika ljudlandskap med stor passion och nyfikenhet.
– Det är första gången jag följer ett så stort koncept när jag jobbar och första gången jag har jobbat så detaljerat med någonting. Så det är nog det verk jag är mest stolt över, av allt jag släppt.
Men han förklarar också vad som gjorde att det var den tuffaste utmaningen i hans karriär hittills.
– Att vara mer personlig än någonsin och låta lyssnaren komma extra nära inpå mig. Att erkänna eller säga saker jag kanske aldrig har sagt till någon förut. Jag hade också en tuff period i livet när jag jobbade med det här albumet, vilket gjorde det extra svårt.
Men inget gott kommer som bekant gratis och nu skördar han framgångarna. Albumet har mottagits väl av fans och belönade honom dessutom med två nomineringar på Spelleman-priset, Norges motsvarighet till Grammis, i kategorierna Årets album och Årets låtskrivare.
– Det är skönt att se att det hårda arbete jag och mitt team har lagt ner märks. Jag konkurrerar också med andra väldigt duktiga artister i dom här kategorierna så jag försöker att inte ha för höga förhoppningar, men bara att bli nominerad är en seger i sig.
Utöver det fick han även en nominering som Årets urban med konstellationen MARS, en löst sammansatt grupp tillsammans med kollegan Arif och duon Karpe, och han själv menar att den urbana representationen på norska galor är bra.
– Det är mycket bra norsk musik som kommer ut nu för tiden, kidsen är hungriga! Men hiphop/r&b/soul förtjänar sina egna kategorier i prisutdelningen, musiken är för stor för att bara placeras under kategorin ”Urban”.
Även svenska Grammis, som nyligen gick av stapeln, hade en bra representation på årets gala, där svenska hiphopakter tog hem prestigefyllda priser som Årets artist, nykomling och producent. En som överraskande nog inte vann pris på galan var Fricky, någon som Unge Ferrari dock har stor respekt för och även samarbetar med på det nya albumet.
– Jag har fuckat med Fricky länge och efter han debuterade så tänkte jag att jag måste göra något med honom, antingen få en vers på min skiva eller göra en samarbetslåt. Det började med att han hade en session med min producent Aksel (Axxe, reds anm) och då la han några grejer på ”Piker & Vin” för skojs skull, som senare blev versen han la. Han har alltid bra melodier, skriver roligt men seriöst och är en person man bara måste gilla. All good energy, säger han och berättar att två lite mer oväntade namn står på önskelistan framöver.
– Jag har en dröm om att jobba med Veronica Maggio och med Tove Styrke! Annars inspirerar hela landet mig, Sverige har alltid varit lite före Norge kulturellt och språket låter så bra. Det är så vackert.
Unge Ferrari har länge visat kärlek för svenska artister. Redan på debuten samarbetade han med Leslie Tay och har sedan dess gjort låtar med både Silvana Imam och Cherrie. Dåvarande kollektivet RMH var några som tidigt räckte ut handen till grannlandet och visade kärlek för Unge Ferraris musik. Ett kollektiv som påminner mycket om det han själv representerar – Nora Collective.
– Ja, vi är som en stor familj där vi alla kan ta en öl efter ett möte, vara på varandras bröllop och fira varandras födel- sedagar. Jobbet är det viktigaste vi gör och ingen av oss skulle vilja göra något annat, men vi pratar med varandra som goda vänner, vi ger feedback som goda vänner och vi sätter pengar sist. Vi vill bara lyfta varandra och stärka bandet vi har som familj och label.
Utöver kollegorna Arif och Philip Emilio samt dansaren Mona Berntsen, ingår även producenterna Axxe, Filip Kollsete, Loveless och Kastel i kollektivet. Några som varit extremt viktiga för Unge Ferraris framgång och sound.
– Jag hade aldrig klarat det här utan mina fantastiska producenter. Dom har alltid bra idéer och låtarna känns nästan klara innan de är skrivna för att dom jobbar så ”on the go”. Men jag är också väldigt hands on, kommer med idéer om samplingar, hur det ska låta, struktur och allting. Det är en blandning!
Men även svenska producenten och artisten Vinter.
– My guy Hampish Pampish Vinter asså! Han är en härlig kille, jobbar väldigt effektivt och ganska likt mina norska boys. Vi kan slänga ihop två, tre låtar på en dag och de låter färdiga. Han förstår vad jag vill ha och vad jag letar efter och han har otrolig koll på dagens sound, 808:or och melodier. Han hjälper mig ofta med text också. En dröm att vara i studion med.
Du har många olika influenser – allt från trap, till ballader, till disco (”Ung & Dum”), till typ lounge-musik (”Piker & Vin”). Hur influeras du i vad du vill göra?
– Det härstammar från allt jag växte upp med och att jag alltid försökt beröra en genre jag inte har dykt så djupt in i än. Jag tror min framgång har mycket att göra med att mitt sound är ganska oförutsäg- bart och därför vill jag alltid prova något nytt, ta med något från en obscen genre in i en annan och pusha gränser.
Jag tänker även på en av mina favoritlåtar ”Født på en øy”, det är nästan som en visa?
– Ja, här var jag väldigt inspirerad av Ty Dolla $ign och hans melodier, svensk R&B och Frank Ocean. Vinter gjorde återigen sin grej och vi gjorde klart låten på en dag. Den känns som en blandning av massa olika godbitar och vi lyckades göra en hyllning till en kvinna på ett nordiskt sätt.
Din musik är väldigt känslobaserad och många av låtarna på nya skivan behandlar känslor och kärlek. Har du fortfarande en ”positiv” syn på kärlek eller har du blivit avtrubbad?
– Jag känner att kärlek är lika mycket smärta som extas, man kan inte ha det ena utan det andra. Men smärta och kärlekssorg är som vintern i Skandinavien, den kommer för att stanna och man måste omfamna den. Man blir inte kall för att man uppskattar minusgrader och man uppskattar uppgångar mer när man har några nedgångar också. Livet är 50% bra och 50% dåligt, man måste bara ta sig igenom det och lära sig av det.
Apropå att de är mycket känslor finns det en del i början av refrängen på ”Balkong” som nästan känns som mer en känsloyttring än text? Du liksom trycker ut orden/ känslan.
– Det var en svår låt att skriva, för det är ett känsligt tema för mig och för andra. Och för att jag hade en idé i huvudet om hur den skulle bli, men jag lyckades aldrig få den att leva upp till tanken. Här måste jag verkligen hälla hjärtat ut på pappret och inte vara rädd för att vara ”naken”. Jag har ingenting att förlora genom att vara ärlig, jag låter bara folk se vad jag har kämpat med och att jag, som alla andra, har det tufft från och till. Men ja, jag var tvungen att skrika ut det, få det ur mig, knuffa ut mig lite i det obekväma.
Det visuella är också en stor del av ditt artisteri och just ”Balkong” har en otrolig musikvideo gjord av Adam Falk. Berätta om ert samarbete!
– Adam hade gjort en video till Arif för länge, länge sen, så vi hade mutual friends. Jag skulle till Kina med ett gäng för att spela och vi ville göra en video. Adam var ledig och vi klickade direkt. Han gjorde ”Bedre”-videon som är helt kaos och jag visste då att jag måste jobba mycket mer med honom framöver. Han har alltid en stark vision och allt han ser framför sig blir bättre på kamera. Han har aldrig gjort mig besviken och vår energi tillsammans är unbreakable.
Vad gör en video bra, enligt dig?
– När den förstärker låten eller berättar en historia bakom som du kanske inte hör i låten. Men jag känner också att den ska kunna vara på i bakgrunden, att den inte får stjäla för mycket fokus. Låten ska alltid vara i framkant och det visuella ska underbygga det låten redan säger. Den ska förstärka känslan som melodierna, produktionen och texterna ger.
Unge Ferrari är under våren ute på stor turné, där just svenska Adam Falk och nu även Jelassi följer med som support. En turné som vid intervjun precis har påbörjats.
– Det känns bra att vara back on the road. Feedbacken är positiv och gänget jag reser med är goda vänner och väldigt professionella. Mer kan man inte begära.
Utöver Norge, Sverige och Storbritannien innehåller turnén även ett stopp i USA och den populära musikfestivalen SXSW.
– Yes, SXSW äntligen! Har sett fram emot det länge och hört väldigt mycket bra om Austin. Vi har några dagar ledigt också, så det är kanske ett av stoppen på min turné som jag ser fram emot mest.
Kanske kan han, precis som Cherrie, nå utanför Skandinaviens gränser med sin musik.
– Jag tar det så långt det går och det ser inte ut att stanna av än. Jag tror jag kan få stor framgång utanför Skandinavien utan att behöva byta språk, jag ska bara fortsätta med det jag älskar och jag vet och ser att fler och fler plockar upp det långt utanför Norge.
Den 21:a mars spelar du i Sverige igen, vad kan vi förvänta oss?
– Min bästa och största liveshow hittills. Jag har planerat det här länge och jag spelar ett helt nytt album och ett helt nytt sound. Du kommer gå därifrån antingen som ett nytt fan eller så vill du raka vägen hem och sätta på albumet igen. Du kommer komma ihåg detta!
Intervju: Malkolm Landréus
Foto: Adam Falk