Musikundret i Toronto lever vidare.
Under tiden som stadens stora söner Drake, K´naan, Kardinal Offishall och The Weeknd skördat stora framgångar nere i USA har en ung man stannat kvar och odlat sitt unika sound, samtidigt som han gjort sitt yttersta för att uppmärksamma hiphop-världen på stadens stora utbud av talang.
Rich Kidd är producenten och MC´n som fick sitt genombrott med Frank-N-Danks ”The Get Right Song” som han producerade år 2006.
Sedan dess har han skapat ett rykte om sig att vara en pålitlig beatmakare och rappare med socialt medvetna texter över tunga beats med en stor portion musikalisk originalitet.
Bland 26-åringens samarbeten de senaste åren finner man namn som bland andra Busta Rhymes, Talib Kweli, Redman, Jay Electronica och Raekwon.
Nu har Rich Kidd släppt sitt senaste mixtape ”In My Opinion”. Ett album som enligt egen utsago gjordes ”för de spirituellt förmögna lyssnarna”.
– Jag bollade runt med lite idéer för att försöka få till ett koncept och en helhet kring projektet, säger Rich Kidd på telefon från Ontario, Kanada.
– I grund och botten var skivan till för att visa mina färdigheter som producent och för att presentera mig själv som artist. Jag ville ha en platta med mycket bas och tunga beats som var ärlig rakt igenom, där jag talar direkt till mina tjejer och kompisar – men även till andra musiker om deras strävan efter att lyckas och om den jobbiga tiden innan framgången där man får förlita sig på folk i ens närhet för stöd och omtanke.
Hur kom du in på att börja göra egna beats?
– Det var enkelt egentligen. En kompis som bodde under mig i vårt hus kom upp en dag och sa: ”Jag har ett program som vi kan göra egna beats med.” Det här var kring 2002, ungefär.
Därifrån jobbade jag mig fram och utvecklades under åren som gick. Jag hade egentligen inga andra som visste hur man gjorde så jag fick via Youtube lära mig på egen hand om olika tricks och knep. Jag var egentligen bara en MC från början men gillade tanken på att skriva musik som jag kunde rappa över själv.
– Sen fick jag chansen att göra ”The Get Right Song” för Frank-N-Dank 2006 och efter det började folk få upp ögonen för mina produktioner.
Du lyfter fram många artister från din hemstad som får vara med på dina mixtapes – hur väl mår musikstaden Toronto idag?
– Den mår mycket bra skulle jag vilja säga. Den växer snabbt. För alla underground-artister som inte blivit mainstream ännu finns det en stor dos kärlek över från fansen. Jag känner att vi har en gemenskap där vi stöttar varandra. Om en artist i Toronto har kvalitet och jobbar hårt och gör många spelningar så får han den kärlek han förtjänar från publiken.
– Drake fick inte det i början eftersom vissa trodde att han bara gett sig in i branschen för att profitera på vågen som rullade just då. Med tanke på hans bakgrund som skådis osv var det många som fattade misstankar. Men han klarade sig igenom det och får nu den respekt han förtjänar.
Du producerade ett par spår på hans mixtape ”The Comeback Season” om jag förstått det rätt?
– Ja, jag hade med fyra spår. Drake och jag har jobbat ganska mycket ihop under åren som gått. Men K-os är en annan kille från Toronto som gjort det väldigt bra med sin blandning av rock, hiphop, jazz och soul. Det är kul att se hur bra det går för honom. Det finns ett stort antal artister härifrån som förtjänar mycket respekt.
Stämmer det att du även producerat ett spår på Jay Electronicas kommande debutalbum?
– Det stämmer, jag har en låt där som vi bestämt oss för att ha med. Jag vet inte om det kommer att bli en förstasingel eller så för jag har ingen aning om vad som händer där borta.
Har du hört hela skivan?
– Ja, han (Jay Electronica) spelade upp alla spår innan vi började jobba för att jag skulle få en uppfattning om vilket håll jag skulle dra åt.
– Albumet är helt galet – han har med Kanye, Nas, Jay Z och Beyonce för att nämna några. Jag hoppas bara att han släpper skivan innan folk glömmer bort honom, för han var otroligt het när han släppte Exhibit C och Exhibit A för några år sen.
– Jag tror han turnerar mycket för tillfället, eftersom det är där de verkliga pengarna kommer från. Pengarna från albumförsäljningen syns inte förrän flera år senare, när allt har räknats ihop.
– Jay Electronica är en av de mest mytomspunna personerna inom hiphop idag. Han är lite av en enigma som man inte vet så mycket om. Man vet aldrig vad han ska hitta på. Man vet bara att allt han lägger sina händer på blir till guld.
När jag lyssnar på vissa låtar på ”In My Opinion” får jag en stark Jay Electronica-vibe.
– Jag har bara pratat med Jay två-tre gånger i mitt liv (Skratt). Jag öppnade för honom på Canadian Music Week för några år sen. Den gången meddelade han publiken från scenen att jag skulle få producera en av låtarna på hans album. Han sa att han gillade mitt flow och det var stort att höra det från honom.
– Jag tror folk jämför oss eftersom vi båda försöker bädda in en portion visdom i våra texter. Vi tar det till en mer spirituell och intellektuell nivå baserat på våra egna upplevelser, jag tror folk märker att det vi säger är äkta och att det kommer från hjärtat.
Vad känner du när artister som Nas eller Andre 3000 går ut och säger att hiphopen är död, när det samtidigt kommer så mycket bra musik från artister som kommer fram idag?
– Det frustrerar mig inte så mycket om jag ska tala klarspråk. Jag är 26 år gammal nu, så det känns som att jag ligger precis emellan den äldre och den nya generationen. Jag växte upp när hiphop fick sitt fotfäste inom musikindustrin så jag kommer alltid att säga att artister som DMX, Jay Z, Biggie och Nas var de tyngsta. Andra kan säga att Rakim, Big Daddy Kane eller några liknande var de bästa.
– Men de yngre säger att Kendrick eller J.Cole är de bästa – och till slut kommer det alltid vara så att det finns vissa speciella artister som håller det genuint och ärligt när det kommer till vad hiphop egentligen handlar om. Så debatten är lite onödig enligt mig.
– Jag vet att Nas inte menade det när han sa det där – det vara bara ett sätt att få folk att börja prata om vad hiphop egentligen betyder och vad det ska stå för.
– De svarta i ghettot äger inte hiphop på det sätt de brukade. De sålde det till underhållningsmaskinen i USA och lät de göra sin sak med det. Många artister har blivit rika på förvandlingen och bor i stora hus, men vi har tappat kontrollen över hur vi presenterar konstformen till de unga – som bara ser bilarna och juvelerna och tror att det är slutmålet och meningen med hiphop.
– Unga idag måste hitta bra musik själva istället för att låta TV och media säga vad som är bra. Om du letar på nätet och vet vad du vill ha kommer du hitta fantastisk musik. Det är lite som det var förr när man grävde i skivhyllorna efter de verkliga guldkornen.
Ser du dig själv signa för ett stort bolag i framtiden eller vill du hålla det independent?
– Det skulle behöva vara ett lukrativt avtal som gynnar mig som skapare och artist, annars finns det ingen mening med det. Jag kör på tills jag fått en så stor skara fans att jag kan ha makten.
– En som lärt mig väldigt mycket om att styra allt själv är Tech N9ne. När vi linkade med varandra lärde han mig hur man behåller kontrollen själv och skapar en framgångsrik maskin. Men alla kan inte hantera det helt själva med försäljning, juridik osv. Som artist måste man då ta ett enormt ansvar och det är det inte många som klarar.
Ett fantastiskt spår på ”In My Opinion” är I´d Be Lying som DJ Dahi producerat. Han gjorde också Money Trees på Kendrick Lamars hyllade debutplatta Good Kid m.A.A.d City. Har du pratat med Kendrick om ett samarbete?
– Senaste jag pratade med honom var i Toronto när jag öppnade för honom på en spelning. Stalley, Schoolboy Q, Ab-Soul och Jay Rock kunde inte komma in i landet på grund av visumstrul – så de ringde mig istället.
– Kendrick har spelat in på några av mina spår men vi har aldrig släppt dem. Vi spelade in låtarna innan han fick sin deal med Interscope och jag antar att han efter det fokuserade mer på vissa typer av låtar som han ville släppa.
– Han har dock sagt att han gärna jobbar igen tillsammans på kommande plattan, så vi får se hur det blir med det hela…
Text: Nicholas Bonde
Foto: Sean Getti