Stockholm-duon om nya albumet "Vostok".

Queff och Denniz Prime, eller Robert och Dennis, är 25 respektive 27 år gamla. De träffades i forumet Skitsnack på den svenska hiphopcommunityn Whoa för tolv år sedan. Kort därefter blev de vänner och bildade gruppen Taskigt Läge.

– Då handlade livet mycket om att glida runt på stan och dricka folköl som Denniz köpte ut till mig. Men tidigt började vi spela in låtar och uppträda på olika fritidsgårdar, berättar Queff.

På den tiden samplades det friskt och båda var långt i från ljudbilder byggda av VST-syntar. Fröet till dagens sound såddes runt 2008 då de släppte en EP tillsammans under namnet Queff & Mekkanix. Helt autodidakt och med inspiration från Tv-spel och klassisk hiphop började de utveckla sitt sound som kom att bli vardag i den elektroniska våg som svepte över svensk hiphop under andra delen av 00-talet.

2013 är de aktuella med sitt debutalbum Vostok. En skivtitel som syftar till den orörda gigantiska ryska underjordiska sjön i Antarktis med eget ekosystem. En perfekt metafor, och i motsats till Hemingways berömda isbergsmetod skäms man inte av att dyka ned till den känslomässiga bottnen. Musiken och de personliga texterna har fått fantastisk respons hos fansen.

– Man trodde inte att så många skulle gilla det vi gör. Det finns fans som sitter och ryser med i varenda låt och får tårar i ögonen. Jag är helt skakis över responsen, berättar Denniz Prime rörd.

Men trots fansens respons har duon ändå hamnat lite i skuggan på grund av den helt hysteriska svenska hiphophöst och vinter som varit med mängder av släpp från alla håll och kanter.

Vostok släpps via det egna MMD Recordings, som släppt duons två tidigare släpp Greetings From Russia, 2010 och Midnight In Moscow, 2012. Tredje gången är ett steg mot mörker med ljusglimtar och personliga berättelser om drogproblematik, hemlöshet och verklighetens uppvaknande. Lyssnaren får berättelser från dåtid i texter om Upplands Väsby där Queff bodde utan större tankar på framtid och sunt leverne.

– I början av karriären rappade jag mycket om fest och supande. Men jag lyssnade ändå alltid på musik med personliga texter, berättar Queff.

Kingsizemagazine.seRhoda Carlsson

En av de största förebilderna på den tiden var rapparen Slug från Atmosphere. Idag finns gruppen inte med som en självklar del även om mycket av texterna behandlar liknande mörker, men också hoppfullhet. Idag inspireras Queff istället av grupper som STHLM Inkasso och AKB. Idéer till låtuppslag får de ofta av den titel som Denniz ger sina beats. Man kan se deras musik som ett seriealbum där Queff står för berättelsen i pratbubblorna och Denniz ansvarar för de visuella teckningarna. Men Queff är också målande och beskriver ofta droger, utan att vara drogromantiserande. Han visar på de konsekvenser som droger kan få som att bli vräkt från sin lägenhet för att man inte kan betala hyran. Trots att han varit på botten stundtals mår han idag bättre än någonsin och trivs med sitt liv på ett annat sätt än vad han gjorde för fyra år sedan. Han har inte längre någonting att fly och en stabilitet utöver musiken.

Duon har haft mängder av spelningar under åren som gått, främst svartklubbsgig. Så önskan att få göra en längre konsert med liveinstrumentering i lugnare miljö med sittplatser eller i konsertlokaler finns fortfarande kvar. Målet med musiken däremot är dess självändamål, det vill säga att bara att få ut den, och det har tagit sin tid.

– Vi har redan funderat på nästa släpp vid namn Nu blir vi fulla och knullar till Kraftwerk som är en homage till det brasilianska bandet CSS och deras låt Let’s Make Love and Listen To Death from Above, avslöjar Denniz Prime.

Tills dess att det släpps får vi hålla oss kvar under ytan på den ryska havsbottnen med debutalbumet Vostok.

Intervju av Pontus Gustavsson

67a09b1c08079e190f099af2

Av Niklas Hagberg.

”Split Fiction” (6 mars)

Från svenska Hazelight där Josef Fares är högst inblandad kommer nästa co-op spel. Efter succén med “It Takes Two” är det många som räknar in en till succé för det svenska företaget här. Liknande upplägg som förra spelet där man hjälper varandra genom roliga gåtor.

”Assassin’s Creed: Shadows” (20 mars)

”Assassin’s Creed” är ungefär som EA Sports-spelen. Det kommer ett nytt varje år, som man oavsett hur bra eller dålig förra årets version var, köper och testar. Denna gång i feodala Japan med ninjor och samurajer.

”Atomfall” (27 mars)

Ett litet brittiskt Fylke-liknande samhälle har drabbats av extrem radioaktivitet och du måste överleva. Av det man fått se hittills verkar detta extremt intensivt då du måste kontrollera din karaktärs puls. Blir pulsen för hög, ja då får du ganska snabbt problem då det dessutom avslöjats att man dör extremt lätt.

”InZoi” (28 mars)

Krafton, som tidigare gjort ”PUBG” och ”The Callisto Protocol”, ska nu göra sin version av ”The Sims”-spelen. Här skapar du din karaktär med ändlösa val och möjligheter. Hyperrealistiskt, med hjälp av Unreal Engine 5. Gillar du att ha kontrollen? Då är det här något för dig.

”DOOM: The Dark Ages” (15 maj)

Våldsammare än Doom-franchisen blir det inte, nu ännu värre. Denna gång i medeltiden med bättre grafik, brutalare vapen och gissningsvis ännu mer blod. Gillar man köttigt, då är det årets ”DOOM” man ska hålla utkik för.

”Mafia: The Old Country” (sommar)

Väldigt många har en romantiserad bild av maffian efter ”Gudfadern”-filmerna, ”Maffiabröder” och ”Sopranos”. Känner man någon gång att man vill ta del av den romantiserade bilden så är ”Mafia”-spelen perfekta. 

”Borderlands 4” (23 september)

Ännu en uppföljare till ett framgångsrikt franchise. Som vanligt, en miljon olika vapen i ett spel där lika många behövs. Testa alla medan du skjuter ihjäl utomjordingar som försöker ta över världen.

”Dune: Awakening” (TBD)

Denis Villeneuvestvå ”Dune”-filmer har tagit stora delar av världen med storm. Nu är det dags för Funcom att leverera ett spel som matchar kvalitén på filmerna. Du kommer få fritt springa runt på ön Arrakis och slå ihjäl fiender i jakten på tronen.

”Ghost of Yōtei” (TBD)

Väldigt många spelade och gillade det kritikerrosade ”Ghost of Tsushima”. Detta är uppföljaren, 300 år senare i tiden och med mer kontroll över narrativet. Lika vackert som förra spelet blir det också, när man befinner sig runt Yotei-berget i Japan. Dock endast för PlayStation-spelare.

”Grand Theft Auto VI” (TBD)

Det kanske mest efterlängtade spelet någonsin, vilket till och med gett upphov till en slags långtgående memekultur där folk nämner osannolika saker som händer innan ”GTA VI” släpps. Kan det leva upp till förväntningarna som byggdes efter trailern? Vi längtar efter att få reda på det. 

Foto: Rockstar Games / Ubisoft