Jonathan Berko och Mahan Noubarzadeh eller Berko och Foolish utgör tillsammans rapduon Överklass. Gruppen startade från början som ett “leka-av-sig”-projekt, då med fler inblandade och även på engelska. Båda har tidigare varit delar av både gruppen Bob Village och Göteborgs-kollektivet The Order. Nu satsar de helhjärtat på Överklass samtidigt som de utgör en del av det nystartade kollektivet SOM031 där också Parham, Skander, Ikhana, Nibla, Oh Majk och DJ Finest ingår.
En riktig mörk och disig marskväll träffar jag gruppen i deras studio vid Vagnhallen Majorna. En viktig plats för den göteborgska hiphop-scenen bara några stenkast från Röda Sten och artister som Kapten Röd och Roffe Ruff. Det blev ett samtal om deras nya mixtape, att ta sin rapkarriär på allvar och om deras gemensamma vision.
Foolish: – Berko var inte den mest självklara att samarbeta med till en början. Jag tyckte om honom men vi var inte riktigt på samma våglängd. Han var lite yngre i sitt sätt och kanske inte så supersugen på att satsa men med åren växte Berko in i det och vi hade dessutom samma situation i privatlivet. Men jag trodde nog att han var en dude som skulle falla av så det är jävligt fett att vi sitter här idag.
Berko: – Vi träffades 2009 då vi båda bodde i Sävedalen i Partille. Jag såg Mahan som en player och en av de coola killarna när jag kom in i gänget. Jag hade följt Mahans grupp Killa Clowns och tyckte de var överfeta men vi var ganska långt ifrån varandra hur duktiga vi var och vilken musik vi gjorde.
Men enligt de båda gick rapparnas utveckling snabbt mycket på grund av allas törst och på grund av att de yngre kunde lära sig av Mahan och Habz som hade hållit på längre. Tillsammans började de möta varandra och inspireras åt samma håll musikaliskt.
Foolish: – Vi hängde och träffades i en studio i Vasastan i Göteborg. Jag hade tröttnat på dansen och jag behövde kanalisera min energi och var ganska flyktig i det jag gjorde. På den tiden lyssnade jag mycket på J Dilla. Det var jävligt mycket knaster, smuts och boom-bap med ryggsäckar, och den hiphopen finns med än idag.
Berko: – Ja den finns alltid med och är den som varit konstant. Jag har varit ganska blandad i mitt lyssnande. Jag har haft en trance-period och växte upp med två äldre systrar som lyssnade på mycket indie, folk och reggae. Men istället såg jag upp till mina två äldre kusiner i Partille. När de började lyssna på hiphop så började jag också lyssna på det.
Foolish som växte upp i Bergsjön, där han upptäckte graffiti och breakdance innan han flyttade till Partille, har aldrig varit bunden till en viss plats i Göteborg och hade många vänner i olika delar av staden.
Foolish: – Jag fick vara del av den äldre generationen. Hänga med de som var aktiva för 20 år sedan och lyssna på deras historier. Jag växte upp med att spela av Fugees från radio på kassettband och hade drömmen om att köpa vinylspelare. Men sen så kom internet och helt plötsligt kunde jag expandera mitt musikarkiv och bara hitta mer och mer och det gjorde att jag fastnade ganska hårt i nittiotalssvängen.
Berko: – I Partille där jag kommer i från var det handboll som gällde. Så det var kul att vi hittade varandra genom musiken där.
Foolish var från början DJ i Bob Village, roddade lite och pillade lite med arrangemang eftersom han på grund av dansen har haft lätt att få till rytmer. Skykid från gruppen har gått tillbaka till sitt originalskript och arbetar som producent i Beatslingers. Beatslingers blev en centralpunkt för hela The Order och skulle ansvara för produktioner åt alla medlemmar och med arbetet inför kollektivets gemensamma projekt KVEA.
Berko: – Med tiden tog plugg och flickvänner tid från musiken. Det naturliga hänget försvann och vi gled ifrån varandra lite. Jag och Mahan upptäckte att vi var jävligt likasinnade med vad vi ville göra. Vi ville verkligen bara göra musik och arbeta så lite som möjligt med annat.
Foolish: – Sanningen var väl att folk var på olika ställen i sina liv och vi hade lite olika definitioner av dedikation och ambition. Men när KVEA-mixtapet släpptes hängde vi inte så mycket längre. Felet med The Order i det skedet var att vi kände av att folk var pepp på oss. Det var skitkul i början men sedan blev det mer fokus på oss som en grupp istället för ett kollektiv.
Berko: – Så här i efterhand var det vi gick igenom ihop väldigt nytt för alla. Vi hade aldrig gjort det på någon stor skala innan och inte så många från Göteborg hade tidigare erfarenheter heller. När vi signade med Baba Recordnings blev vi lata, men det var där jobbet började. Vi såg det som en pojkdröm att signa ett kontrakt och allt löser sig, men vi la inte ned det arbetet som krävdes. Det är lätt att få en hype i början eftersom man är många och alla är duktiga, men man behöver en grupp där alla är en RZA.
Idag finns inte The Order längre även om de alla har vänskapen och det känns som de sågs igår när de väl ses. Överklass ingår istället i ett annat kollektiv som tagit namnen SOM031 där SOM står för State of Mind.
Foolish: – I all den press vi hade från Baba Recordings så ville vi bara ha kul så vi började kicka raps över beats som inte ens var våra. Vi var fler då och kallade de sessions vi gjorde för Överklass. Jag började fundera på begreppet och ville göra det till min egen grej. Vad är rikedom om man bortser från kapital i form av pengar och materialistiska ting? Vi är rika på kärlek, kreativitet och det sociala så i den kontexten är vi också överklass.
Med kreativitet, målmedvetenhet och med tanken i ryggen av att göra allting rätt denna gången laddar duon inför mixtapet ”Överallt & ingenstans” som släpps på vinyl via klädbutiken Shelta.
Foolish: – Nya skivan har varit helt färdig i över ett år. När vi bestämde oss för att satsa på Överklass har vi sagt att vi skall göra allt rätt utifrån våra egna förmågor och därför har det tagit tid. Vi är inte bara musiker utan ansvarat för möten, marknadsföring, samarbeten och entreprenörskap. Vi har försökt knyta varenda knut i vår matta själva.
Berko: – Låtarna på skivan blev till väldigt enkelt och gick snabbt att göra. Det var lite lurigare när vi gjorde Bob Village-plattan, även om resultatet blev svinbra. Men då la vi inte ned arbetet som krävdes för skivan med marknadsföring och att få ut den. Bruset idag är så stort att släppa en platta på Facebook är en nål i en höstack. Lite så var det med Bob Village. Vi gjorde videor men vi arbetade inte så hårt med att pusha ut de som vi hade behövt och vi hade releasefest för skivan samtidigt som Parham. Men Parham hade gjort ett så intensivt arbete med sin Pojk-platta och hade hela staden bakom sig. Framför allt för att det var en av de fetaste plattorna som gjorts men också för att han la ned så mycket jobb runt omkring musiken med events och releasefester.
Producenter på mixtapet är Tape-Roc och Flinta från Rusty Label samt Chad Bogus.
Berko: – Vi spelade in 16 låtar varav tio kom med på mixtapet. Tanken var att det skulle vara en platta från början. Men i och med att det tagit så lång tid så har vi fortsatt göra ny musik som känns mer som ett album.
Foolish: – De grejerna vi har efter mixtapet är fortfarande Överklass och vi bara en liten annan approach. Vissa av beatsen vi fått från Tape-Roc är gjorde på en MPC och på vissa av beatsen har han skickat filerna utan att spara projektet så vi har inte kunnat mastra allting kanal för kanal därav känns den lite kassettbandig och mer som ett mixtape.
Vi fortsätter diskutera branschen och skapandeprocessen och kommer in på relationen mellan kompromisser och att överleva ekonomiskt på sin musik.
Foolish: – Vi har aldrig tänkt att slå stort men vi har ställt oss frågan hur vi kan leva på vår musik utan att göra radiovänlig musik. Det handlar mycket om buzz och marknadsföring och kan vi spela varannan helg hela sommaren är det grymt för oss. För vi strävar efter något som är tidlöst och vi vill inte kompromissa och göra musiken poppigare.
Berko: – Du ska göra det du gillar och vi gör det vi diggar och tycker att vi gör det bra. Hade jag försökt göra något jag själv inte diggade hade det inte blivit så bra eftersom jag inte skulle kunna lägga ned min själ på samma sätt.
Foolish: – Vi vill också bana vägen för andra som gör samma sak som oss och gör det bra men kanske fastnar på en hobbynivå. Men det måste vara vajbigt. Många glömmer gunget i hiphop idag.
Berko: – Men det hade varit fett om den musiken vi gjorde var det stora. För det hade gett oss medvind men vissa kommer följa trender och vissa kommer testa nytt. Men jag tror att den som vinner i längden är den som är kompromisslös utan att böja för andra människor och trender för jag tror att det bygger kortvariga karriärer. Titta på Parham, Kapten Röd och Allyawan till exempel och hur länge de kämpat och gjort sin grej utan att slå igenom. Deras musik kommer leva kvar länge. Jag lyssnar fortfarande på artister som Slum Village, D’ Angelo och A Tribe Called Quest.
Det har varit en period av en trend med mörker inom svenska hiphop där lekfullhet och positiv energi hamnat lite i skymundan. Överklass kommande mixtape är också något mörkare än tidigare.
Berko: – Jag tycker att det finns mycket melankoli i vår musik. Under tiden vi gjorde tapet hade vi både gjort slut med våra flickvänner, det var mörkt och kallt ute och Bob Village-plattan hade inte slagit. Vårt svar på det blev att gå in i studion och bara göra massa låtar. Den reflekterar vilken plats vi var på då samtidigt som vårt kommande material kommer att vara mer glatt.
Text och video: Pontus Gustavsson
Videoredigering: Markus Helin
”Överallt & ingenstans” finns att lyssna på här:
Se musikvideon till singel “Livet nedan: