Under en 15 år lång karriär har holländska MC Melodee gjort sig ett namn både på hemmaplan och internationellt, där grundbulten alltid varit tidig New York-rap blandat med influenser från världens alla hörn.
Den enormt produktiva artisten har alltid många järn i elden.
Förutom den egna solokarriären med mängder av utgiven musik och samarbeten med stora namn som Pharcyde, Mac Miller, DJ Whoo Kid med flera fungerar Melodee som konstnärligt ansvarig för sitt eget band La Melodia. Dessutom driver hon ett egenstartat utbildningsprogram för ungdomar och är kreativ ledare för en grupp kvinnliga artister från Amsterdam som kallar sig Dam Dutchess. Nyligen gjorde hon även ett besök i Sverige där hon uppträdde i ett samarbete med den svenska motsvarigheten – Femtastic.
I april släpptes hennes senaste platta My Tape Deck, en fortsättning på samarbetet tillsammans med den spanska producentduon Cookin´ Soul, som startade 2011.
Kingsize ringde till Holland för att höra mer om hennes resa inom musiken, kvinnofientlighet inom dagens HipHop och om hur det gick till när hon uppträdde på Q-Tips fest på Santos Party House i New York.
Kan du berätta lite om vem du är och om hur starten på din karriär såg ut?
– MC Melodee – artist, konstnär, entreprenör, love junkie (skratt). Jag blev tidigt influerad av artister som De La Soul, Tribe Called Quest, Salt N´ Pepa osv som jag lyssnade på över kassett. Jag blev förälskad i beatsen, den allmänna känslan i musiken och texterna. Efter ett tag kände jag att istället för att bara lyssna och memorera texter så kunde jag lika gärna börja skriva själv. Kort efter det började jag uppträda på mindre scener, som talangtävlingar, barer och annat.
– Under 2004 startade jag La Melodia, som egentligen var en sologrupp, tillsammans med Amsterdam-DJ´n I.N.T, och vi har sedan dess fortsatt att arbeta och turnera jorden runt. Det är nu två år sen jag startade den faktiska solokarriären under namnet MC Melodee – där jag arbetat med ett stort antal producenter och DJ´s från hela världen.
Jag läste att du släppte din första skiva enbart på vinyl, stämmer det?
– Ja. På den tiden var det mitt enda riktiga mål – att ge ut musiken på vinyl. Jag var en riktig vinyl-nörd eftersom jag jobbade på Fat Beats (skivbutik med inriktning på HipHop) i Amsterdam och drömde om att ge ut min egen musik i det formatet.
– Efter att jag hade sparat ihop tillräckligt med pengar tryckte vi upp 500 exemplar som distribuerades genom Rush Hour Music, som var ett skivbolag och en distributionskanal. Till slut hamnade skivan i Japan där ett bolag tyckte om den så mycket att de erbjöd ett skivkontrakt med en gång.
Vad betyder HipHop för dig personligen som konstform och levnadssätt?
– Det har liksom varit en del av mig under större delen av mitt liv. Det är svårt att se mig själv leva utan den. Det är så jag uttrycker mig och delar med mig av min själ, det är ett perfekt utlopp för min energi, min röst och mina färdigheter som artist och textförfattare, speciellt när jag står på scen. Jag gillar att nå ut till folk med min musik och HipHop är det enda sättet jag känner till när det kommer till att kunna göra det.
Vilket sorts motstånd eller fördomar har du mött som kvinnlig artist i en så konservativ och mansdominerad bransch som HipHop ofta kan vara?
– När jag började fanns det helt enkelt inga tjejer som gjorde vad jag gjorde. Överhuvudtaget fanns det bara ett litet antal rappare i Holland, varav bara en rappade på holländska. Alla andra körde på engelska. Det var en mannens värld.
Så när jag kom upp bland alla dessa män och skulle uppträda tillsammans med dem kunde man se att vissa i publiken tänkte: ”Vad gör den där tjejen på scenen?”. Kraven på mig var enorma vid den tidpunkten.
– Samtidigt var det här min chans att visa vad jag kunde och när jag väl hade visat mina färdigheter som MC och artist efter en show kunde ingen längre tvivla på om jag var bra eller inte. Om det finns kvalitet gör det ingen skillnad om du är tjej eller kille. Många tyckte å andra sidan att det var uppfriskande med ett annat element inom holländsk HipHop och jag har fått mycket support under åren.
Ditt första besök i New York var en upplevelse på många sätt, kan du berätta lite om vad som hände?
– Sedan jag startade med allt det här har jag alltid velat resa till New York men bara om det fanns ett specifikt syfte med resan. Jag vill åka ditt och verkligen göra någonting, inte bara se staden som en turist. Genom åren hade jag skaffat mig en del kontakter inom branschen och efter att vi släppte ett album 2008 ringde min vän Rich Medina (legendarisk DJ och producent) upp mig och sa att det var dags att komma över Atlanten.
Han och Q-Tip skulle ha en kväll på Santos Party House i New York och han tyckte jag borde komma dit och köra.
– Som av en händelse träffade jag kort därefter Q-Tip efter en av hans spelningar i Amsterdam och presenterade mig själv. Jag fick hans email och telefonnummer och hörde av mig redan nästa dag.
Då sa han: ”Din musik är grym och jag vill att du kommer och uppträder på Santos i New York med oss.”
– Sagt och gjort. Vi skulle landa så sent samma kväll att jag fick byta om till mina scenkläder på flygplanstoaletten och åka direkt till Santos med alla väskor och allt annat (skratt). Trots de kaotiska förberedelserna gjorde vi en grym show och alla älskade det, så det var helt klart ett speciellt minne som jag aldrig glömmer. Vi fick så mycket kärlek i HipHopens Mecka och det kändes otroligt stort. Så där har du min första timma i New York…
På senaste plattan, My Tape Deck, har du en del intressanta samarbeten med till exempel Pharcyde och Mac Miller – hur kom samarbetet med Mac Miller till?
– Cookin´ Soul kom och sa att de hade ett riktigt fett beat som de tyckte att Mac skulle vara med på. Det här var en låt som heter ”Genius” och det var Mac som skrev sin vers först, därefter la jag min vers och vi bollade fram och tillbaka över internet och till slut mixades den klart. Vi gjorde också en bra video till den.
Är det lättare eller svårare att ta sig fram som Indie-artist i dagens sociala medie-landskap?
– Både och faktiskt. Det svåra är att få folk att upptäcka dig eftersom ALLA kan lägga ut sin musik idag. Det är lite ”overkill” i min mening; alla är musiker, alla är artister, alla är rappare, alla är Djs. Det är så mycket som kommer ut att bloggarna är helt överfulla av nya videos och musik. Dessutom orkar inte fansen lyssna på allt längre på grund av den höga frekvensen. Man hinner inte ens ladda ner saker gratis längre. Det är ett problem för artister som jobbar länge med sin musik, livslängden på ett album är extremt kort idag.
Vad kan vi se fram emot från MC Melodee under den kommande tiden?
– Jag kom precis tillbaka från USA där jag var i New Orleans, New York och LA och jobbade med flera artister och producenter. Om du är nyfiken på vilka så kan du bara kolla min Facebook eller Instagram. En favorit var LA där jag jobbade med Like från Pac Div, jag tog ett par beats från honom och började skriva som en galning! Det är en av sakerna som kommer ut inom en snar framtid. Resten av samarbetena får bli en överraskning…
Intervju av Nicholas Bonde
Foto: Joel Frijhoff
www.facebook.com/mcmelodee