Marvin Tebano är namnet på den senaste artisten i Svenska Inspelningar/Universals stall. Tebano är uppvuxen i Stockholm men har de senaste åren bott i Umeå där mycket av tiden har gått åt till basketen. Trots det har han sedan tre år tillbaka spelat in musik och nu ser det ut att lossna på riktigt för 25-åringen. Förutom att nyss ha signat till Svenska Inspelningar driver han även That Moose Productions tillsammans med vännerna och kollegorna Sebastian Backlund och Johan ”Xavier” Pierre.

I dag släpper han singeln och videon till ”Klipp dig”, som han producerat tillsammans med sin mamma (!). Vi ville självklart veta mer och åkte ut till Kista för att ta ett snack med honom.

Hur skulle du beskriva dig själv som rappare?

– Jag skulle beskriva mig som en rappare som kan göra flera olika saker. Jag har sjungit mycket tidigare och gör det på en del låtar med andra artister där jag hoppar in och kör refränger. Så jag kan både rappa och köra den här soul-grejen. Men som enbart rappare skulle jag säga att jag är väldigt kreativ och kan rappa om det mesta. Det är det som gör att jag känner att jag har en chans att sticka ut lite. Som ”Klipp dig” låten, det är inte alla som skriver en sån text liksom. Jag är väldigt mångsidig och så länge det är gung i låten och den når ut till en större publik så kan jag göra en låt om vad som helst. Så, mångsidig, skulle jag säga.

Känner du att det är någon speciell plats du fylla?

– Det har aldrig funnits någon som sjunger och rappar i samma paket. Det är lite den platsen jag vill fylla. Nu är det inte så mycket sång på den första singeln, utan det är mer än banger, men det är den platsen jag vill fylla så småningom. På nästa singel kommer det vara lite mer vocals. Sen vill jag också nå ut till dom som inte lyssnar på gangstergrejen hela tiden. Självklart har jag också historier och berätta, men just den här vardagsrappen är det jag vill göra. Jag har lyssnat på Ken sen jag var liten och han har alltid varit en av de största förebilderna för mig, men nu när man blivit äldre så har man velat hitta sin egen nisch.

Din mamma har varit med och producerat låten ”Klipp dig”. Berätta!

– Exakt! Det är en rolig grej faktiskt. Min mamma har alltid varit musiker och spelade saxofon i ett band på 60- och 70-talet. Hon har alltid anpassat sig till nya stilar och var tidig med att köpa Petters ”Mitt sjätte sinne” och den första platta jag fick var Kens ”Vägen tillbaka”. Hon har alltid pushat mig och sagt åt mig att göra min grej med musiken. Hon har en pojkvän som är väldigt musikalisk som köpte en keyboard till oss i julklapp, och en dag satt jag hemma och funderade på en låt om att klippa sig. Jag klipper rätt mycket på fritiden och kom på att det skulle vara coolt att sampla ljudet av en rakapparat. Mamma kom med idén om basgången och sen hittade jag den och kom på melodin. Sen satt vi alla tre och proddade den tillsammans. Det var riktigt soft faktiskt.

Tror du att ni kommer fortsätta att jobba tillsammans med din musik?

– Njae, det vet jag inte riktigt. Hon kan vara rätt spacead och det kan bli lite för mycket ibland. Jag har vänt mig till min producent Sebbe (Sebastian Backlund, reds anm) som jag jobbar mycket med och så har vi Dalen Beats uppe i Umeå som skickar material hela tiden. Jag är en del i Highwon-studion och har gjort en låt med min kusin Gee Dixon som heter ”Molnen” som kommer vara med på hans kommande släpp. Då jobbade jag även lite med Mack (Mack Beats, reds anm), så förhoppningsvis får jag jobba med lite större producenter när namnet växer. Samma sak med Universal, dom har ju ett helt camp med massa duktiga människor. Men om min mamma vill sitta med och plinka lite på pianot, så visst, men nä… Vi får se hur det blir.

Kan du berätta lite om videon och hur den kom till?

– Vi anlitade en kille som heter Jay Creatives från Västerås. Han har skjutit mycket av Synonyms grejer och gjort minidokumentärer. Han är polare till Sebbe så vi ringde honom. Tanken var att vi skulle hyra en riktig salong, men det blev för kort varsel. Så jag ringde mina grabbar från Skogås och sa att vi skulle spela in en video. Vi har en studio där vi brukar hänga och alla som kom fick en gratis klippning av mig och två andra barbers som jag tog dit. Sen köpte jag bara vita presenningar och såna här bygglampor från Bauhaus och så körde vi. Vi hade ju inte direkt någon budget för en fet video, men jag tycker det blev riktigt fett. Den ska ju vara lite grimy för att fånga innebörden av låten liksom. Så… det tog typ en dag att spela in den och det var varmt som in i helvete. Men jag är nöjd!

Hur gick processen till när du blev signad?

– Sebbe skickade runt låten till massa stora skivbolag för att se om vi kunde få en deal för just den här låten. Sony nappade från början och sa att vi skulle skicka den när videon och allt var klart, men under tiden hörde Universal av sig. Så vi gick dit på ett möte och det kändes skitbra. Det kändes som coola människor att jobba med, jag hade liksom förväntat mig tre kostymnissar eftersom jag mest jobbat med mindre bolag innan. Sen har jag en kompis som skickat runt lite grejer till Hemmalaget och sådär men… Universal nappade och det känns riktigt bra.

Vad är din ambition med musiken?

– Min ambition växer för varje dag. Jag började med freestyles och sånt på fester, men nu har det blivit så att jag spelar in låtar, vilket jag gjort i två-tre år. Så jag sitter på mycket material som inte är mixat och mastrat med artister som Kalifa från Hoffmaestro, Samboii, Gee Dixon… Det är många som tjatat om att jag ska släppa något men nu känns det verkligen som jag kan börja släppa grejer i lite mer strukturerad form, med That Moose Production i distribueringsform och Universal som ger en större spelplan med bättre marknadsföring. Så mitt mål är att bli så stor som möjligt och hoppas att många ska uppskatta min musik. Jag ska inte säga att jag ska ta över gamet eller någonting, men dom som kan relatera till min musik får lyssna. Drömmen är ju att kunna hålla på med rap på heltid, som Ken, Petter och Timbuk. Det är inte alla som kan göra det i Sverige.

Vad händer härnäst?

– Vi tänkte börja med ett mixtejp. Tycker vi att det låter tillräckligt bra så kanske vi till och med släpper det som ett album med en gång. Under sommaren kommer jag släppa fler singlar, vare sig det är med Universal eller inte, och sen släpper vi lite gratislåtar och streetvideos. Vi kommer även ha gig med Energy, där vi åker ut på turné och uppträder i lite olika städer. Det är bara att tuta och köra nu, vi är inte här för att skoja omkring. Sen får det bära eller brista liksom.

marvin-tebano-2-LS

Intervju av Malkolm Landréus

Foto: Press

67a09b1c08079e190f099af2

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Daredevil: Born Again”, Disney+ (4 mars)

Sju år har gått sedan Marvel-serierna på Netflix alla avslutades och slussades över till Disney+ för förvaring. Ungefär lika lång tid har passerat i Marvel Cinematic Universe som Daredevil nu officiellt är en del av och förväntas att i princip omedelbart bli dess mest brutala och blodiga kapitel.

”Paradis City”, Prime Video (7 mars)

Alexander Abdallah gör för sin första roll sedan “Snabba Cash” i efterlängtade “Paradis City”. Baserad på Jens Lapidus bok spelar Julia Ragnarsson en SÄPO-agent i jakt på inrikesministern som kidnappats. Hon vänder sig till en f.d MMA-fighter som riskerar livstids fängelse med ett ultimatum: hjälp oss eller riskera att aldrig få träffa din dotter igen.

”The Righteous Gemstones” Säsong 4, Max (10 mars)

Danny McBrides fullkomligt absurda serie om en hejdlöst excentrisk TV-predikantfamilj har hyllats som en av de senaste årens absolut roligaste. Dessvärre tar ”Righteous Gemstones” slut med sin kommande fjärde säsong, men av de tre tidigare säsongerna att döma kommer även denna att vara minst sagt minnesvärd.

”Dope Thief”, Apple TV+ (14 mars)

Skapad av manusförfattaren för ”The Town”, ”The Batman”, ”Top Gun: Maverick”, och ”Bad Boys for Life”, med Brian Tyree Henry i huvudrollen som en (av två) vänner från Philadelphia som låtsas vara DEA-agenter för att råna ett hus. Allt går, som väntat, väldigt fel, och konsekvenserna blir hyfsat dramatiska.

”The Studio”, Apple TV+ (26 mars)

Till skillnad från alla serier Seth Rogen hittills skapat är ”The Studio” som taget direkt ur verkligheten. I ett Hollywood mitt uppe i massor av förändringar samtidigt försöker Rogens Matt Remick handfallet och komiskt att hänga med i svängarna med Continental Studios, som han precis blivit chef över.

”Black Mirror” Säsong 7, Netflix (10 april)

Charlie Booker, skaparen av ”Black Mirror”, har medgett att det blir svårare och svårare att skriva nytänkande och uppseendeväckande berättelser i en värld som hunnit ikapp hans series dystopiska galenskap. Ändå är en av vår tids mest omskrivna, omtalade, omtyckta, och obehagliga tv-serier tillbaka med en ny säsong i år.

”Your Friends & Neighbors”, Apple TV+ (11 april)

Apple har visat sig vara väldigt skickliga på att snickra ihop draman rika på intriger. I april bjuder de på Jon Hamm som en nyskild förvaltare av värdepappersfonder i New York, som blir av med jobbet men försöker bibehålla sin livstil samt livet som hans familj vant sig vid att leva, genom olagliga medel.

”The Last Of Us” Säsong 2, Max (14 april)

Andra säsongen av en av tidernas mest omtyckta TV-spel var kontroversiell innan en enda sekund hade filmats av skäl som inte går att prata om för att det avslöjar för mycket för alla som inte spelat spelet. Det är, oavsett om du vet vad som kommer hända eller inte, en av årets tveklöst största TV-händelser.

”Andor” Säsong 2, Disney+ (23 april)

Referenserna har varit många och tydliga i snart 50 år nu men bevisligen inte tydligt nog: ”Star Wars” utspelar sig i en galax som styrs av fascister och handlar om de förtrycktas kamp för att bryta sig loss. ”Andor” dyker djupt i det växandet mörkret. Dess andra, tyvärr sista, säsong är oerhört efterlängtad.

”A Knight of the Seven Kingdoms”, Max (TBA)

En av de mest älskade novellerna från George R.R. Martins ”A Song Of Ice And Fire”-värld har även den blivit en tv-serie. Ser Duncan The Tall och prins Aegon V Targaryens äventyr tar plats i Westeros 90 år innan ”Game Of Thrones”, är färdiginspelad, inne i postproduktion-stadiet, och kommer till HBO senare i år.

Foto: Prime Video / Max