67a09c62031422de92044c12

Från Kingsize Magazine #5 2020.

Rapparen MÄK har senaste åren hörts i olika gruppkonstellationer såsom Jahnaman Band, Ill Lyricists och Mäk’N’Max, samarbeten sprungna från uppväxten i Växjö och åren han spenderade i Malmö. När flyttlasset gick till Stockholm 2017 länkade han upp med producenten Max ”Scientific” Lindgren och duon är nu aktuella med albumprojektet “Historia”. Inriktningen på skapandet tillsammans är glasklart: “Old-school boombap a lá 90-tal….för alla riktiga huvven som fortfarande gillar hiphop i en tid då rap gått och blivit RNB.”

Under uppväxtåren brukade en ung Marcos ”MÄK” Fuentes, med familjerötterna i Uruguay, höra storasystern spela hiphop från sitt rum hemma på Teleborg i Växjö. Det var musik av Wu-Tang Clan, Cypress Hill, 2Pac, Mobb Deep, Gang Starr och mycket annat som fångade hans öron redan i unga år. Intresset för hiphop växte sig starkare hos Marcos när systern gav honom blandskivor fullma- tade med kvalitativ rap. Redan innan tio års ålder gjorde svensk hiphop intåg i hans medvetande, med artister som Looptroop, Chords och Timbuktu. Intresset för texterna gjorde att han lärde sig alla låtar utantill.
– Guru, Timbuktu och Promoe var stora inspirationskällor tidigt. Det var något med hur alla tre kunde förmedla så starka känslor med en enkelhet i sina texter som gjorde att vem som helst kunde ta åt sig, men fortfarande med helt egna och distinkta flows.

Under tonåren började MÄK skriva egna texter och i början av 2011 blev han en del av det nystartade Jahnaman Band, en reggae-grupp med tydliga influenser av hiphop och jazz. Därefter kom rapgruppen Illyricists in i bilden och spelade vidare en viktig roll i hans utveckling som MC.
– Båda har format mig sjukt mycket. Bandet startades när min bro Simon Lindedal, som också påverkat och inspire- rat mitt artisteri mycket, fyllde år. Alla har gått lite egna vägar men vi håller fortfarande ihop och vi kommer så småningom släppa ny musik. Illyricists-grabbarna träffade jag 2013 när jag flyttade till Malmö och började på Spinneriet. Där hade vi Promoe, Cleo, Ligisd och Jens Lindqvist som lärare och levde, andades och åt hiphop! Horba, Berra, Slobe och jag hade samma style och vibe så det klickade direkt. Den här perioden har format och lagt grunden för en stor del av mitt artisteri idag, allt från sena nätter i studion till timslånga cyphers, spontangigg, svartklubbar, raves och fet kultur.

Under tiden i Malmö mellan 2013 och 2016 gjorde MÄK allt fler kontakter på undergroundscenen, vilket sedermera ledde fram till ett EP-projekt med producenten Max Science som också gick på Spinneriet. I samma krets fanns även den kärna av kreativa personer som nu utgör kollektivet TV FEH.
– Det började egentligen med att jag lärde känna David som gick samma kurs på Spinneriet. På den tiden fanns inte Snövit än, utan han gjorde mest DJ-sets, producerade, gjorde visuals och events/ svartklubbar. Även Max som producerade mitt första soloprojekt, en god vän till David, gick i samma klass vilket ledde till en naturlig introduktion till TV FEH och alla omkring. När jag flyttade till Stock- holm och började jobba inom musikdistribution så blev det givet för mig att hjälpa alla i kollektivet med releaser och pitchning. Och det har fortsatt till vad det är idag, en andra familj. Vi jobbar helt baserat på respekt och kärlek för varandra, det blir så mycket enklare då.

Redan under 2016 kom MÄK i kontakt med Stockholmbaserade producenten Scientific, som har samarbeten med bland annat LilErik och Mfs That Hustla och instrumentala projekt i ryggsäcken senaste åren. De båda bollade fram och tillbaka kring ett potentiellt samarbete som tycktes rinna ut i sanden med tiden. Då möttes de två av en slump i början av 2017.
Scientific: Vi sprang på varandra vid ett övergångsställe vid Medis. Då hade han flyttat till Stockholm och vi bestämde oss för att ses. Så vi hade lite småhäng här och var, men första studio sessionen var någon gång tidigt 2017. Det var även på någon av dessa första sessions som titelspåret ”Historia” skapades. Det kändes givet för oss båda att fortsätta och bygga upp ett projekt då kemin klickade jävligt bra.

Och nu är ni redo med hela albumet ”Historia”. Vad syftar titeln på och hur har ert samarbete sett ut?
Mäk: Titeln kommer väl från att vi är medvetna om att vårt album inte kommer hamna på topplistorna som ”these young kids”, men vi kommer absolut lämna vårt avtryck. Vi ville göra ett album som folk samplar om 10-20 år, ett fullängdsalbum folk kan slänga på vinylen och spela rakt igenom. Hur man än ser på det så kommer vi bli en del av Sveriges hiphophistoria.
Scientific: Vi båda har gjort våra 10.000 timmar och lärt oss bemästra olika stilar samt lärt oss att förmedla känslor som folk kan catcha och relatera till. Mäk är en väldigt relaterbar, slirig och skärpt flowmästare skulle jag säga. Och jag tror att jag talar för oss båda, men albumpro- jektet i sig är väl våran ”Illmatic”. Vi båda har gått in i projektet till 100% och lyckats lägga våra bästa beats och rader för att skapa något som nästan ses som en förlorad konst numera, ett fulländat album.
Mäk: Jag och Scientific klickade jävligt bra redan från början där vibben är sjukt viktig för båda, speciellt i skapandestadiet. Just att få till den där perfekta versen eller för att spela in den där gästen och se till att de lägger det nice har mycket med miljön att göra.

Ljudbilden på ”Historia” är präglat av den gyllene 90-talserans hiphop och Scientific lyfter fram influenser från svenska producenter som Thomas Rusiak samt Webb & Collén. På den amerikanska fronten är det DJ Premier, Large Professor och Beatminerz som gäller – men också funkiga västkustproducenter som Dj Quik och BattleCat.
Scientific: Jag samplar mest 70-tal, som enligt mig är bästa årtiondet. Mycket experimenterande och mycket känsla. Soul/funk/pop/rock/visor, anything goes bara vibben är där. Vad jag letar hos en MC är nog först och främst hungern i ögonen. Det är oftast hungern som tar fram det bästa hos folk, men sen skulle jag nog säga att ärlighet är viktigast. Precis som när man ser att någon inte gör det helhjärtat på jobbet så kan man också höra det i musiken. Det måste komma från hjärtat, sen vad du har för stil eller flow, det är sekundärt. Bara det träffar en!

Hur ser processen att skriva texter ut för dig?
Mäk: Skrivprocessen är sjukt olika, om det är ett ämne som är personligt eller står mig nära skriver jag bäst ensam hemma på morgonen. Om det är mer rugged eller partyvibe så skriver jag nog bäst på plats med fam runtomkring. Jag inspireras av allt i min vardag… ibland är man filosofisk, ibland vill man slå in någons ansikte och ibland vill man bara hinka.

Om ni kikar in i kristallkulan, vad håller framtiden för MÄK och Scientific?
Mäk: Svårt att säga, tanken var ju att turnera på albumet men det blir ju svårt nu. Jag har en tendens att jobba med flera saker samtidigt så har en hel del ofärdiga projekt liggandes, blir väl att jag kommer fokusera på att få klart det i närmsta framtiden.
Scientific: Jo det kommer en hel del roliga projekt framöver! Närmast i siktet är en EP med Loket som förövrigt gästar vår platta. Mörk hiphop när den är som bäst. Sen är det EP’s på gång med kungen Martin Zamora och flowmästaren Slobe från Illyricists samt massa singlar och videos med folk från Jas the Cat till Isabella jordkreation! Sen självklart nya släpp med MÄK, mycket att se fram emot! Mäk: Jag har vänner med sjukt projekt på gång som jag kommer lägga mer tid på, kommer även lägga mer tid på TV FEH och min fam där, tror jag kunnat göra mycket mer. Samtidigt kommer jag och Scientific fortsätta leta akter/artister att jobba med, bygga upp lite av ett label så småningom. Med det sagt så har jag inte en aning, dyker alltid upp något nytt. Det enda jag vet är att vi ska bli historia.

Intervju: Tobias Carlsson
Foto: Pressbild

67a09a8410b9c053cd092d73

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Daredevil: Born Again”, Disney+ (4 mars)

Sju år har gått sedan Marvel-serierna på Netflix alla avslutades och slussades över till Disney+ för förvaring. Ungefär lika lång tid har passerat i Marvel Cinematic Universe som Daredevil nu officiellt är en del av och förväntas att i princip omedelbart bli dess mest brutala och blodiga kapitel.

”Paradis City”, Prime Video (7 mars)

Alexander Abdallah gör för sin första roll sedan “Snabba Cash” i efterlängtade “Paradis City”. Baserad på Jens Lapidus bok spelar Julia Ragnarsson en SÄPO-agent i jakt på inrikesministern som kidnappats. Hon vänder sig till en f.d MMA-fighter som riskerar livstids fängelse med ett ultimatum: hjälp oss eller riskera att aldrig få träffa din dotter igen.

”The Righteous Gemstones” Säsong 4, Max (10 mars)

Danny McBrides fullkomligt absurda serie om en hejdlöst excentrisk TV-predikantfamilj har hyllats som en av de senaste årens absolut roligaste. Dessvärre tar ”Righteous Gemstones” slut med sin kommande fjärde säsong, men av de tre tidigare säsongerna att döma kommer även denna att vara minst sagt minnesvärd.

”Dope Thief”, Apple TV+ (14 mars)

Skapad av manusförfattaren för ”The Town”, ”The Batman”, ”Top Gun: Maverick”, och ”Bad Boys for Life”, med Brian Tyree Henry i huvudrollen som en (av två) vänner från Philadelphia som låtsas vara DEA-agenter för att råna ett hus. Allt går, som väntat, väldigt fel, och konsekvenserna blir hyfsat dramatiska.

”The Studio”, Apple TV+ (26 mars)

Till skillnad från alla serier Seth Rogen hittills skapat är ”The Studio” som taget direkt ur verkligheten. I ett Hollywood mitt uppe i massor av förändringar samtidigt försöker Rogens Matt Remick handfallet och komiskt att hänga med i svängarna med Continental Studios, som han precis blivit chef över.

”Black Mirror” Säsong 7, Netflix (10 april)

Charlie Booker, skaparen av ”Black Mirror”, har medgett att det blir svårare och svårare att skriva nytänkande och uppseendeväckande berättelser i en värld som hunnit ikapp hans series dystopiska galenskap. Ändå är en av vår tids mest omskrivna, omtalade, omtyckta, och obehagliga tv-serier tillbaka med en ny säsong i år.

”Your Friends & Neighbors”, Apple TV+ (11 april)

Apple har visat sig vara väldigt skickliga på att snickra ihop draman rika på intriger. I april bjuder de på Jon Hamm som en nyskild förvaltare av värdepappersfonder i New York, som blir av med jobbet men försöker bibehålla sin livstil samt livet som hans familj vant sig vid att leva, genom olagliga medel.

”The Last Of Us” Säsong 2, Max (14 april)

Andra säsongen av en av tidernas mest omtyckta TV-spel var kontroversiell innan en enda sekund hade filmats av skäl som inte går att prata om för att det avslöjar för mycket för alla som inte spelat spelet. Det är, oavsett om du vet vad som kommer hända eller inte, en av årets tveklöst största TV-händelser.

”Andor” Säsong 2, Disney+ (23 april)

Referenserna har varit många och tydliga i snart 50 år nu men bevisligen inte tydligt nog: ”Star Wars” utspelar sig i en galax som styrs av fascister och handlar om de förtrycktas kamp för att bryta sig loss. ”Andor” dyker djupt i det växandet mörkret. Dess andra, tyvärr sista, säsong är oerhört efterlängtad.

”A Knight of the Seven Kingdoms”, Max (TBA)

En av de mest älskade novellerna från George R.R. Martins ”A Song Of Ice And Fire”-värld har även den blivit en tv-serie. Ser Duncan The Tall och prins Aegon V Targaryens äventyr tar plats i Westeros 90 år innan ”Game Of Thrones”, är färdiginspelad, inne i postproduktion-stadiet, och kommer till HBO senare i år.

Foto: Prime Video / Max