"Att vara i dimman innebär att du är helt instängd, du ser inte saker. Du är i din egen bubbla."
Under 2014 och 2015 har den 24-årige George Dixon Sverigeturnérat med Ken Ring, medverkat i Lyckliga Gatan, blivit signad och släppt sin debut-EP ”Dimman”.
– Jag vill alltid chocka folk. Vissa blir besvikna men jag vill alltid skapa reaktioner, säger Visättra-rapparen till Kingsize Magazine som möter upp honom i Flemingsberg för att prata om den nya musiken och karriären.
I tioårsåldern började drömmen gro. Som 16-åring var målet glasklart: George Dixon skulle bli artist mot alla odds. I början av karriären spelade han in musik i tystnad och hängde i studion med stjärnor som Mack Beats, Mohammed Ali och Stor. Det var även med dessa personer han började spela in musik.
– Men jag släppte aldrig något. Jag var inte redo då. Jag var bara runt 16 eller 17 år gammal. Och visst ibland kunde jag gå hem och tänka “Varför vill dom inte att jag ska släppa den här låten den är tung”. Idag förstår jag varför. Om man ser på det rent musikaliskt: där jag var då och där jag är idag är två helt olika saker. Det är verkligen bra att de drog ut på det och lät mig växa in i min roll och komma ut när det var dags på riktigt.
2012 kom äntligen dagen han fick släppa musik på riktigt som medverkande på Moms (från Mohamed Ali) singel ”Orten”. I lyriken tog Gee Dixon fram sin poetiska sida, men valde en annan bana när han ett år senare hoppade på Mack Beats album Centrum med ”Gunshotta Blaze”. Det är en stor skillnad på Gee Dixons rapp i låtarna.
– Under den perioden(2012-2013) tänkte jag att musik är något som jag skulle vilja försörja mig på och jag märkte att den poetiska grejen gav mig mer en klapp på axeln men ingen klubbspelning. Jag insåg att om jag vill börja kunna vara ute och spela så måste jag kanske ha de här låtarna(Gunshotta Blaze). De kanske inte är så jävla sköna budskap och men det är ändå det som folk lyssnar på i klubben. Så jag valde att skriva texterna på ett annat sätt, mer klubb-låtar. Jag kan fortfarande på vissa låtar gå in på ett djup, men jag försöker balansera det.
Dina texter och sättet du rappar om dig själv och tjejer känns lite mer ”Amerikanskt” än svenskt om du förstår vad jag menar?
– Det du säger kan stämma för moralmässigt blir det ganska amerikanskt. Jag vägrar begränsa mig själv. Sen vet jag många gånger att nä men det här är knas att säga och det blir min grej. Ja, men man kan säga att det är lite amerikanskt. Jag har inte tagit inspiration från de amerikanska rapparna jag lyssnar på. Min musik låter helt annorlunda-som dag och natt. Jag lyssnar på Drake och på senare tid har jag lyssnat mycket på Future. Future kanske inte säger så mycket men han lägger upp det han säger på ett visst sätt och det passar klubbvärlden.
Förra året signades Gee Dixon av Poca Luz Recordings som ligger under Redline Recordings. Att det blev Redline kändes naturligt för honom.
– Först och främst det var grabbarna från min trakt som jag alltid har sett upp till som var där: Mohammed Ali, Stor, Carlito. Jag jobbade med dem innan jag blev signad. Jag har alltid varit runtomkring Redline. Innan jag blev signad fick folk för sig att jag var signad på Redline fastän jag inte var det för jag hängde så mycket med dem.
– Sen när dagen kom då det visade sig att de hade intresset av att binda upp mig där så fick jag mig en tankeställare. Jag undrade om det verkligen var rätt för mig. Sen så bestämde jag mig ”fine jag kör”. Och vi började med ett försiktigt kontrakt så att jag skulle få känna efter. Idag så känner jag att jag har valt helt rätt faktiskt, säger han.
I början av året medverkade Gee Dixon i TV4s ”Lyckliga Gatan” där han tolkade Arja Saijonmaas ”Jag vill tacka livet”. Lyckliga Gatan fick hans musik att nå ut till en bredare publik och han ser sina trekvart i TV-rutan som ”45 minuters marknadsföring av Gee-Dixon”.
– Samtidigt så blev jag fett nervös för jag blev nojig över att folk skulle få andra förväntningar på mig. När jag gjorde tolkningen av ”Jag vill tacka livet” så var jag jättedjup och tog fram den sidan. För jag visste att jag inte skulle släppa den typen av musik sen. Det var det jag var lite nojig för att folk skulle få värsta bilden av mig sen skulle jag göra en 360 vändning och gå tillbaka till mina konstigheter.
…resulterade det i besvikna fans då eller?
– Ja men det händer alltid. Haha innan Lyckliga hade jag gjort ”Mitt liv” och ”Molnen skingras” det är två väldigt textmässiga låtar, efter det så släpper jag ”Groupie” helt nonchalant och skiter i. Då fick jag olika reaktioner. Jag såg att nån hade kommenterat “Hur kan man gå från ’Mitt liv’, ’Molnen Skingras’ och ’Jag vill tacka livet’ till att släppa det här”. Och på ett sätt är det ändå en bekräftelse av hela min idé: Jag vill alltid chocka folk. Vissa blir besvikna men jag vill alltid skapa reaktioner. Det ska inte alltid vara så att alla ska tycka om det du gör, för då känner jag att du inte gör det rätt, säger Gee Dixon.
Titeln ”Groupie”, beskriver delvis textinnehållet men den handlar även om att grabbarna (Gee Dixon, Keya & Stor) blivit väldigt förtjusta i sina groupies. Videon skildrar en hemmafest- så som hemmafester brukar se ut: en lägenhet där folk dricker, ger varandra mun mot mun-metoden och helt enkelt är glada. Både jag och George är överens om att reaktionerna videon och låten fått inte hade varit desamma om det varit en amerikansk artist eller video.
– Det är många som har varit arga på grund av den låten men de kan lyssna på, okej kanske ett dåligt exempel, men Biggie och sjunga ”Fuck Bitches Get Money” ( Junior M.A.F.I.A ft. Notorious BIG- Get Money). Det är helt okej när det är på engelska men så fort det är på svenska blir det ett jävla hej i huset. Det visste vi att det skulle bli och tro mig jag visste innan jag skulle släppa den att det kommer bli upp och ner. Samtidigt visste jag att låten kommer snurra, berättar han.
– Jag ser groupie som ett experiment för att se hur lyssnare faktiskt fungerar. Många kanske tolkar det som att vi har en vriden kvinnosyn och det är absolut inte så. Det är artisteri, skådespel och ingenting annat. Som ung har jag varit på många hemmafester och allt som visas i videon är normalt. Många gånger jag har varit på hemmafest och sett två tjejkompisar kyssa varandra- det är standard hahaha. Men nu reagerar folk på det.
Trots kritiken säger George att han är väldigt nöjd med Groupie-videon.
– Många gånger kan jag till exempel ringa upp Keya eller Stor och ba ”Shit jag sitter och kollar på den här videon” så börjar vi dö av garv och ba ”Ey vi är sjuka. Vi är sjuka”. Jag tror det är en av de videos jag kommer ha med mig i hela min karriär och tänka shit kommer du ihåg när vi gjorde den här låten? Fan va stört det var, säger han och skrattar.
Ett uttryck som dyker upp i några av Gee Dixons låtar är “Svart Ku Klux Klan”. En del lyssnare har misstolkat uttrycket och förknippat det med “omvänd rasism”, men det är felaktigt. Faktum är att uttrycket är ett karaktäristiskt drag för Gee Dixons textförfattande- Han vrider och vänder på ämnen utan att begränsas:
– Majoriteten av oss grabbar från förorten består av svartskallar och oftast brukar vi vara svartklädda, du ser nu på mig, säger han och pekar på sin svarta hoodie. Jag är svartklädd. Jag läste en kommentar på SVT efter att jag medverkat i ett program det var någon som hade skrivit: “Hur kan ni ta in den här killen han är rasist mot alla vita” – han säger “svart kkk”. Så är det inte. Vad jag än säger i mina låtar, vare sig det handlar om en tjej eller mig själv så vill jag alltid vara utanför mallen. Jag kommer själv från Afrika, det är mina förfäder som blivit utsatta för brutaliteten så egentligen borde det vara ett fett känsligt ämne för mig. Men jag visar att jag ändå kan leka med det. Och inte för att vara sån- respekt till alla som råkat illa ut och må gud bevara dem. Men jag försöker bara visa att det inte är något jag bara riktar mot ett håll. Det är bara en grej för mig för själv som visar att jag håller mig inte till någon mall. Det har inget med rasism att göra utan handlar bara om dominans.
”Molnen skingras” är en av dina mest personliga låtar och med titeln menar du att man ’vaknar upp och ser tydligt’. Din EP heter ”Dimman” har EP-titeln något att göra med titeln ”Molnen Skingras”?
– Det är lite flummigt haha jag vet. Men ja det har det. Dimman är interngrej som jag och människor runtomkring mig alltid snackat om. Att vara i dimman innebär att du är helt instängd, du ser inte saker. Du är i din egen bubbla. Det är ett ord som förklarar läget och ditt tillstånd. Det är därför jag döpte EP:n till ”Dimman”. Jag har arbetat med EP:n länge. Soundet och mycket av det har jag hållit på med när jag har varit i dimman. Så jag tyckte det var ett nice namn och ett internt sätt att få grabbarna här att fatta vad min EP går ut på, berättar han.
Redan på slutet av 2013 började Gee Dixon och Madi Banja spela in låten som idag heter ”Scener” och är EP:ns tredje spår. Från en början lät den helt annorlunda från den slutgiltiga versionen.
– Jag tror jag har lagt upp emot mellan sju till tio sessions på den låten. Jag har gjort massa ändringar jag har bytt verser, bytt refräng, lagt tillbaka refrängen och bytt igen. Jag har hållit på fram och tillbaka. Vi hittade inte exakt det vi ville få ut av den sen tillslut så hittade vi det!
På albumet är ”Scener” övergångslåten som kommer efter två lite mer mörka låtar(Back på Benim & Alltid 100), och precis innan två gladare (Badman & Groupie). “Scener” är ett mellanting. Det sista spåret ”Väx Upp”(tillsammans med Moms och Z. Woods) är lugnare och har ett mer seriöst budskap.
– När jag la in ”Väx Upp” som sista spår så tänkte jag “Det här är låten som ska få folk att förlåta mig för allt jag säger under hela EP:n”. För att få en helhetsbild av att jag har insikt i mig själv även om jag säger vissa saker i vissa låtar. För folk som tänker “varför glorifierar han det här” får de en förklaring i “Väx Upp”.
Val av gästartister skedde naturligt och han valde artister han jobbar med vardagligen så som Keya, Stor och Mohammed Ali.
– Jag är själv ett fan av Z. Woods. Hans RNB är så fet! Jag hörde Rob Bourne sjunga när han var nysignad till Redline och jag tänkte “Den här grabben kommer fan bli stor. Låt mig vara en av de första som samarbetar med honom”- Det är bra för mig men bra för honom också.
På EP:ns första spår ”Back på Benim”, som är en av hans mest personliga låtar på ”Dimman” säger han ”Dom undrar varför Gee kör solo, jag blev lämnad till mitt öde, ensam stark som woodo” och handlar om den duo, RNG, som Gee Dixon tidigare ingick i tillsammans med sin vän Richie. Gruppen bytte sedan namn till Lejonhjärta.
– Och vi har en singel, okej den är inte känd den heter “Hatarens Spel” och kom ut 2011. Vi jobbade fett starkt och bra ihop, berättar han.
En dag meddelade Richie att han bytt riktning och skulle satsa på producentyrket. Det kom som en överraskning för George som över en natt insåg att han blivit soloartist.
– Då förstod jag att vi inte skulle jobba ihop mer och det var lite som att bli lämnad till mitt öde för enligt mina visioner var det att vi var en duo och det var så det skulle vara till slutet av min karriär. Jag hade ingen annan bild av det hela. Och det är den situationen jag förklarar i raden.
När Richie och George gick skilda vägar började Georges tvivel- skulle det funka för honom? Hur skulle han vara som soloartist?
– Många personer runtomkring mig sa “det är lugnt, du är tung, du kommer klara det”. Jag var ändå van vid att alltid göra det i duo. Så det blev liksom att jag blev lämnad till mitt öde och ensam är stark brukar man säga och som alla vet voodo är också starkt.
I ”Back på Benim” berättar han även om hur han införskaffade sin första studio – en historia som väcker skratt och gamla minnen.
– Vi var fett små under den tiden, berättar han och skrattar.
Vadå? Ägg-kartonger som ljudisolering eller?
– Hahah nej, säger han och skakar på huvudet. Det var en annan kille. En rappare från en annan trakt som ville sälja sin studioutrustning och vi ba “Vi kommer. Vi ska köpa den”. Så vi åkte dit. Han stod ute med alla grejerna och vi ba “Men det här ser ju bra. Vi ska ha det.” Så packade vi in grejerna i bilen och jag satte mig vid förarsätet och sa till min vän ” kör kör” så gasa vi bara och körde iväg, säger han och skrattar. Så det var så jag skaffade min första studio och jag säger det i låten “stasha den hos Richie”. Vi betalade ju inte ett öre för den.
Men vadå? Han hade inte ditt numer eller såg inte registreringsskylten?
– Jo han visste vilka vi var och det blev lite jidder efteråt men vi lämnade inte tillbaka någonting. Och under den här tiden var vi kaos. Vi hade inte de bästa värderingarna i livet men vi hade en dröm iallafall.
George berättar att han redan har börjat jobba med sin nästa EP som släpps 2016. Även det nya projektet innehåller mycket nattklubbsmusik.
– Det kommer vara ett helt nytt sound. Det låter inte som något jag gjort tidigare. Lite djupare budskap och mer för en tänkare fast samtidigt kan man festa till det.
Intervju av Mariana Benyamin Sir
Foto: Press
I onsdags släppte han sin debut EP “Dimman” som är producerad av Salazar-bröderna, Charlie Bernardo och Mack Beats och den hör ni nedan: