Intervju – Futura

Intervju – Futura

Artan Mansouri träffade konstnären Futura från New Yorks tunnelbanor för att filosofera kring graffiti, Hennessy och Madonna!

I början av 2013 lanserades Hennessy VS by Futura. Det är andra gången spritgiganten låter en konstnär designa etiketten på den välkända Hennessyflaskan. Artan mötte upp Futura, eller Leonard Mcgurr som han egentligen heter, för att filosofera kring graffiti, cognac & Madonna. Senare samma dag håller Hennessy och Futura ett event för att promota flaskan på restaurang Cloud Nine i Stockholm, där det bjuds på livemålningar från svenska graffitilegender som Disey & Ziggy men inte minst utav Futura själv.

Hur var det att måla på 80-talet, var det så himmelskt som vi tenderar att glorifiera det?

– Det var rätt fantastiskt, vi hade fortfarande Keith Haring och Basquiat. De killarna har gått bort nu. Framtiden är otrolig, nutiden är fantastisk men att reflektera över 80 talet då människorna på gatan och tågen började bli konstnärer var riktigt coolt.

“I was not only a toy, I was almost called a graffiti groupie” och nu jobbar du med det ledande varumärket av cognac, Hennessy. Hur känns det?

– Det är en rätt så stor omvändning. Men ja, det är sant, jag började som ett fan till kulturen. När jag startade måla hade jag individer innan mig som jag såg upp till, människor som Stay high 149 och Phase2. Som är en del av vad jag kallar den första vågen. Att se mig själv ha blivit en respekterad målare så många år senare är ganska fantastiskt. Jag kunde inte tänka mig det hända och Hennessy-samarbetet är det största samarbetet jag gjort. Jag har jobbat med många varumärken men inget på nivån av Hennessy!

I och med det, har du gått från massiva väggar till en liten etikett. Hur har det påverkat det kreativa i ditt arbete?

– Jag tänkte, ”Wow, är det allt?”, det är så litet. Så jag frågade dem, förutom etiketten som är mindre än ett vykort, finns det något mer jag kan göra? Det är rätt så stor skillnad mellan en vägg eller tågvagn ner till en etikett på flaska. Men jag tycker vi har funnit en bra kombination av mitt arbete som är inspirerat av själva färgen på cognac.

– Förra året jobbade de med Kaws, han hade en flaska. Jag har en flaska. Nästa år är det en annan konstnär. Jag tror Hennessy har en 5 årig plan. Jag är faktiskt glad över att jag inte var den första. Med alla de första gör man alltid några misstag och sedan fixar till det. Jag gjort en stor marknadsföringskampanj för varumärket och nästa konstnär kommer finna det utmanande, för detta har varit relativt fantastisk. Inte kreativt, men mitt engagemang. Så jag hoppas nästa konstnär också får göra en världsturné!

Vet du vem nästa konstnär är?

– Det vet jag, men det är inget jag kan avslöja. Men, jag kan lova om du skriver 10 namn av toppen på ”streetart-världen” så är det namnet med!

Vi har gått från tåg och väggar, till sneakers och flaskor. Vad tror du är nästa steg för graffitikulturen?

– Det finns inget sägande om vad nästa kreativa-medium kommer vara. Flygfarkoster? Det kan vara intressant. Det har gjorts, men inte kommersiellt. Det var en utställning förra året med gamla flygfarkoster från andra världskriget. När de är gamla och inte fungerar får de åka till en kyrkogård för farkoster. Det finns en sådan i Arizona, med militärafarkoster. En man vid namn Eric Firestone gav oss i uppdrag att måla dem. Jag fick aldrig måla ett helt flygplan, men jag fick måla nosen av ett. Fartyg kanske? Sålänge det rör sig är det intressant, det är även en del av kulturen!

Graffitikulturen startade som en sak som ställde sig utanför samhället och nu är det en del av samhället genom företagliga samarbeten. Anser du fortfarande ditt arbete att vara graffiti?

– Inte riktigt…Tekniskt sätt, nej! Men det är fortfarande en representation av streetart-estestik och att komma ifrån ett sådant sinnestillstånd. Det som inte har ändrats, när man var yngre, gick ut och bombade systemet med sitt namn så marknadsförde man sig själv. Graffitimålare är de bästa marknadsförarna av sig själva. Jag tänkte inte på det för 40 år sedan, men när du skapar dig en ”tag” så är det ett varumärke. Man ser inte det som att man håller på med företagande när man är yngre, men du sysslar med företagande i form av marknadsföring. Sedan efter flera år av att sätta ditt namn på saker på olika sätt genom att måla, göra kläder, skor, leksaker, böcker eller vad som.. Jag skulle aldrig kunnat få sådan exponering som när Hennessy satt mitt namn på en halv miljon flaskor.

Tidigare har det har alltid varit Limited edition i små upplagor, inte mera än 100-500 enheter. Med Hennessy är det annorlunda. Det är väldigt höga siffror och på varje flaska är min tag med upprepade gånger. Så det är en fortsättning av principen att sätta sitt namn på en vägg.

Ser du det som det nya sättet att ”tagga”, att göra det genom företagande?

– Ja, det är evolutionen av ”tagging” när du väl samspelar det i företagande.

Jag har hört att du har dejtat Madonna, vad är historian bakom det?

– Wow, du har hört det…När vi alla var i New York på 80-talet var jag väldigt lyckligt lottad då jag hade mitt stora genombrott som konstnär, jag nådde ut till en ny publik och började bli igenkänd. Jag antar att Madonna tyckte det var intressant. På den tiden var inte Madonna, ”Madonna”. Det var Madonna, men jag menar, hon hade inget skivbolag eller liknande. Det var innan ”Like A Virgin”. Vi var tillsammans innan hennes karriär hade startat. Men det var inget speciellt. Hon var en väldigt söt tjej, jag tycker fortfarande hon är fantastisk.

Vi börjar runda av intervjun med att ge Futura en tröja med Stockholm city motiv som en välkommnsgåva från vår stad. Futura börjar med att uttrycka sin tacksamhet för presenten och fortsätter passionerat att studera motivet som han samtidigt vänder intervjun mot mig. Efter en diskussion om min personliga tag med alla runt bordet Futura, Ziggy och personalen på Cloud Nine fortsätter Futura med tröjan som underlag att förklara.

– Saken med graffiti och hela vår kultur är, även om vi uttrycker oss i det offentliga rummet, talar vi inte till offentligheten. Utan till oss själva. Vi använder språk och bokstäver i olika stilar som vi konstnärer på någon nivå förstår. Men tar du ”Herr Jakobsson” och ber Karl läsa det, kan han inte göra det! Han ser bara linjer. Så skönheten med kulturen är att än idag har vi det ”signatursystemet” som gör att du och jag internt förstår varandra.

Har du några sista ord till Svenska folket och dess writers?

– Om jag ska säga något är det väl, följ din kreativitet i vilka former det än krävs. Flera år sedan hade vi inte det digitala universumet. Med den världen vi lever idag, är möjligheterna lite rikare för någon att hitta det de gillar. Gör arbete som gör dig lycklig och gör det för dig själv, inte för normer och propps som tillkommer med det. Om du är tålmodig som mig, så när du är 57 kanske du har en fin karriär och Hennessy bakom dig!

Jag tackar Futura hjärtligt för intervjun samtidigt som han artigt tackar för tröjan. Vi går ut en sväng för frisk luft och diskuterar olika samarbetsmöjligheter. Han tänder en cigarett och frågar mig vad jag tycker om ett samarbete med cigarettmärket Camel. Är det moraliskt rätt? Hennessy är ju även en skadlig drog i form av alkohol. Han fortsätter att prata om det digitala universumet och berättar att precis som man idag taggar varandra på Instagram eller Twitter, var det just det de gjorde på väggar och tåg i tidigt 70 tal med en sprayburk i handen istället för en mobiltelefon.

Kanske är graffiti den äldre mamman till dagens sociala medier?

Skribent: Artan Mansouri
Foto: Filip Schönemann
Fotoredigering: Erik by Erik

66d01cb38c4c785688070d02