Under tjugo års tid har Uppsala-baserade DJ Large varit ett aktat och respekterat namn på den svenska hiphopscenen. Han har gjort sig känd som en synnerligen pålitlig producent som skapat musik till MBMA, Looptroop, Öris, Henok Achido och många fler. På senare år har instrumentala skapelser, under producentaliaset Matt Large, kommit att bli en stor del av hans skapande. Samtidigt förblir Large en DJ och “hype man” av högsta kaliber, både på klubbar och livespelningar, som nyligen turnerat med Timbuktu i Sverige och Norge.
I slutet av 1990-talet växte Mattias “DJ Large” Hedbom upp i Almunge, utanför Uppsala. Viljan att spela skivor på skoldiskon gav tidigt näring till något som skulle växta till ett monumentalt hiphop-intresse under tonårstiden. Han ville rappa, DJ:a och producera beats. I en intervju för tio år sedan, med lokaltidningen UNT, berättade Large då: “Innerst inne vill jag egentligen vara rappare, men det blev så att jag stod för musiken.” I slutet av 90-talet började han skapa beats i hemmastudion och efter millennieskiftet tog musikkarriären fart på allvar, i Mobbade Barn Med Automatvapen. Tillsammans med Organismen, PST/Q, Leo och Seron skrevs ett stycke svensk hiphophistoria. Men det tog knappast slut där.
Under två decennier har DJ Large fortsatt att samarbeta med en lång rad artister som Öris, Petter, Looptroop, AFC och Ison & Fille för att nämna några svenskar. Internationellt har han även samarbetat med amerikanska MC:s som Chino XL, Smoothe Da Hustler och A.G samt Kardinal Offishall (Canada), Daville (Jamaica), Karpe Diem och Don Martin (Norge). Kreativiteten i beatmakandet har också utmynnat i att han börjat skapa instrumentala musikprojekt under andra artistnamn. Även om han ofta och skämtsamt refererar till sig själv som “Large Vegas”, “Årens DJ” och “Large Berghagen”, så är det producentaliaset “Matt Large” som kommit att bli en synnerligen viktig del av hans skapande på senare år.
Du har släppt en hel del musik senaste åren under namnet Matt Large. Berätta om bakgrunden kring dina instrumentala projekt?
– Jag fick en förfrågan av Epidemic Sound om att påbörja ett samarbete i mitten av 2017 och tyckte att det hela verkade som ett intressant upplägg. Hade under en period känt mig rätt less på att skicka ut beats till rappare, som det sen aldrig blev nåt av. Så erbjudandet att få släppa instrumental musik, och dessutom få betalt för det, kändes väldigt inspirerande.
Vad tycker DJ Large om att Matt Large streamar mer (?) än honom? Och har Matt Large inneburit någon förändring i ditt skapande?
– Haha det har nog inte Dj Large nåt emot. Jo, men skulle jag nog ändå säga att det har. Tänker helt annorlunda om jag sätter mig och skapar en Matt Large-produktion. Dj Large gör mer rapvänliga beats.
Berätta lite mer om hur du jobbar i studion.
– Det är lite olika. Sätter jag mig ner och skapar till Matt Large-släpp så har jag referenser från Epidemic att gå efter, och jobbar efter dom. Men sätter jag mig ner för att bara göra beats som Dj Large så blir det ju mer fritt utifrån hur jag mår just den dagen. Ibland blir det hiphop, ibland house. När det sampling så har jag inga speciella favoritgenrer att sampla ifrån men just nu har jag snöat in rätt hårt på japansk City Pop som är som en blandning av jazz, soul, rock och pop.
Hur har din produktion och skapande förändrats med åren, skulle du säga…?
– Har ju alltid försökt att skapa tidlösa beats som inte ska kunna knytas till nån speciell hype inom hiphop. Släppte till exempel en låt med Rico Won för inte så länge sedan, där beatet gjordes 2013 men låter ändå som att det skulle kunna vara gjort 2021. Självklart har studio-setupen ändrats under åren, men grunden är ändå detsamma.
Under hösten har du släppt ett projekt med Mächy och Queff. Berätta om samarbetet!
– Det hela började med att Mächy och jag sågs i min studio i början av 2020. Då snackade vi att det kanske skulle vara fett att göra nåt tillsammans. Under det året så kom han till Uppsala rätt ofta och varje gång så såg vi till att göra ett par låtar. Många gånger skapade jag beatsen på plats. Projektet med Queff tog sedan fart efter jag flyttat hem studion i slutet av 2020. Vi spelade in hela EP:n under två tillfällen och blev jävligt nöjd med resultet. Min och Mächys EP släpps någon gång nästa år.
Det har gått över 20 år sedan MBMA bildades och skrev svensk hiphop-historia. Hur ser du tillbaka på den tiden så här i backspegeln?
– Sjukt rolig & stökig tid. Har för många bra minnen för att räkna upp alla men Plundringstågetturnèn med Looptroop 2002 är en klar favorit.
En av dina största hits genom åren är Promoes “These Walls Don’t Lie”. Hur minns du den tidsperioden när du tänker tillbaka?
– Minns 2004 när den släpptes som ett extremt kul och hektiskt år med spelningar över hela EU från mars till december.
Hur är känslan att vara tillbaka på scen? Du spelade med Timbuktu alldeles nyligen….
– Helt jävla fantastiskt! Sen att få göra det med proffs som Jason och Julimar Santos var ju inte helt fel det heller.
Du har vädrat en del åsikter om pandemins effekter under senaste två åren. Vad har den inneburit för dig och effekterna på musikbranschen, som du ser det?
– Det har ju både haft positiva och negativa effekter skulle jag säga. Dom negativa effekterna har ju självklart varit synliga i o m inställda gig och förlorad inkomst för alla men jag tycker ändå att det har släppts extremt mycket bra musik under året som gått. Folk har varit väldigt kreativa eftersom ingen har kunnat varit ute på vägarna och svängt.
Vilka framtidsplaner har DJ Large och Matt Large?
– Kommer att släppas en hel del Matt Large EP:s framöver. Och Dj Large har lite kul projekt på gång med lite olika artister.
Intervju av Tobias Carlsson
Foto: Press