32-årige Abbas Hamad, mer känd som Bas, är född i Paris, uppvuxen i New York med rötter från Sudan. Sedan debutalbumet från 2014 har han skapat musik som är genomsyrad av mångkulturella influenser och har blivit en förgrundsfigur inom J. Coles högt uppskattade Dreamville-kollektiv. Kingsize träffade Bas för en intervju i samband med Live Nations konsertsatsning ”LOCATIONS” i Stockholm.
Bas senaste album ”Milky Way” kom under sensommaren 2018 och under vintern och våren 2019 har han både turnerat och medverkat i arbetet på den omtalade samlingsplattan ”Revenge Of The Dreamers III”. Men vägen hit var inte given och karriären var nödvändigtvis inte den efterlängtade drömmen som uppfyllts.
– Musik var egentligen något jag bara råkade hamna i. Året var 2010, jag gjorde inget med mitt liv och jag hade hoppat av skolan bara några år innan det. Jag levde helt enkelt inte upp till någon form av potential. Men en dag när jag hängde med en vän bad han mig hoppa på en låt och lägga en vers. Dessförinnan hade jag aldrig sökt efter sätt att uttrycka mig på. Men att kunna få ut sina tankar och uttrycka sina känslor genom musiken var beroendeframkallande och det var så allt började.
Jag uppskattar din ärlighet. Känns uppiggande att höra något annat än ”jag har alltid velat göra det här”. Hur skulle du beskriva din utveckling från den dagen 2010 fram tills idag?
– Det är en stor skillnad! Vad du än gör i livet, om du jobbar hårt för att utvecklas så kommer du att bli bättre. Du kommer att hitta fler sätt att manipulera din uttrycksform på. På det här albumet [”Milky Way”] finns det en afrobeat-låt jag rappar över, det finns en låt som samplar en fransk electro-rap grupp och sen har vi ”Barack Obama Special” som låter som en klassisk New-York-rap över en jazzig melodi. För första gången kändes det som att jag lyckades fånga upp alla element av den jag är och vart jag kommer ifrån.
Vad inspirerar dig när du skriver din musik?
– Livet, människor, saker jag går igenom i livet. Det kan handla om konflikter, smärta, ångest, eller glädje och framgång. Allt vi alla går igenom på ett eller annat sätt och musiken hjälper mig att ta mig igenom det. Det finns saker jag aldrig har sagt högt förut. Men när undermedvetandet lyfter upp saker till ytan så blir man tvingad att konfrontera det. ”Milky Way” handlar väldigt mycket om min personlighet, medan ”Too High To Riot” handlar om mina tankar och känslor. Låtar som ”Live For”, ”Penthouse” och ”Dopamine” betyder väldigt mycket för mig från ett emotionellt och självrannsakande perspektiv.
Du är i processen att ta fram ett nytt projekt. Hur kommer det att låta?
– Istället för att släppa en EP så tänkte vi skapa en deluxe-version av ”Milky Way” med flera nya låtar. Jag håller också på att jobba på ett projekt med The Hics, som är ett electro/neosoul-band från London. De var med på ”Too High To Riot” och jag längtar tills det kommer ut. Det är det mest kreativa och artistiska projektet med extremt bra ämnen och texter. Det är det bästa jag har varit med om, personligen, och kommer att släppas till hösten.
Det låter som att vi kommer att få en hel del nytt från dig! Men då måste jag fråga, hur var det att jobba på ”Revenge of the Dreamers III”?
– Otroligt! Jag hade saknat den energin och kreativiteten. Att dessutom få jobba med människor jag tidigare var ett fan av, som jag nu ser som mina vänner, markerar bara början på en ny typ av kreativ process.
Ni var ju väldigt många som deltog. Fanns det några du klickade lite extra med?
– Alla levererade och det var imponerande att se, men jag njöt verkligen av att jobba med Olu från EarthGang, Buddy, Guapdad och även med Smino och Saba. Sedan fanns det såklart flera man inte hann arbeta med, vissa dagar hamnade man i en zon med samma kärngrupp och skapade 2-3 låtar. Det finns material som kanske inte kommer med på ”Dreamers” för att de har en annan vibe, men jag kommer definitivt att släppa de ändå. Men oavsett, så kommer det här projektet att bli galet.
Ser fram emot det! Så vart ser vi Bas om fem år?
– Det är Dreamville för evigt, för jag är Dreamville, vi alla är det. Men på senare tid har jag funderat mer kring kulturellt inflytande. Jag vill hjälpa artister som inte har samma möjligheter som mig att nå ut med sin musik. Jag har samarbetat med rappare från olika länder i Afrika tidigare och har till och med haft med dem på turné. De utbytena har inspirerat mig till att försöka bygga broar mellan den afrikanska kontinenten och hiphopscenen i USA. Jag vill fortsätta arbeta mot att göra sådant som kan definiera mig som person, vem jag är och vad jag vill få ut av livet, istället för att fokusera på vad som kan göra mig mest framgångsrik.
Intervju: Sofia Yohannes