Aktuell med sitt andra album "Livet mellan raderna" besökte Aleks Kingsizekällaren för att prata om att växa upp med kvinnor, maskulinitet och varför det är så viktigt att vi försöker förenas.

Aleks släppte sitt första album “Inte längre fiender” 2011, som bland annat gav honom en Grammis som årets nykomling. Men redan innan dess var han hyllad som en refrängkung inom svensk hiphop, soul och r&b. Fem år senare är han tillbaka med uppföljaren “Livet mellan raderna”, en slags fortsättning på debutalbumet där hans livsfilosofi och budskap kanske kommer fram ännu tydligare. Men vägen dit har inte varit problemfri. Innan Aleks fyllde 10 år blev hans pappa ihjälskjuten och precis som Tupac Shakur växte han upp i ett hem huvudsakligen av kvinnor. Något som har påverkat honom mycket.

– Jag har fått mycket lärdom av det och jag har sett kvinnan som människa både i sina svåra stunder och lätta stunder. Jag har fått mycket… inte förståelse, men en sorts medkänsla. Jag har jättelätt för att prata med kvinnor för att jag växte upp med min mamma, min farmor och min syster och har kanske kommit närmre mina känslor på något sätt.

Att Aleks har nära till sina känslor lyser igenom som ett konstant drag i hans musik och det, tillsammans med jakten efter fadersgestalter efter sin fars död, har format hur han ser på maskulinitet. De traditionella dragen och associationerna är inget han identifierar sig med.

– Att dominera är inte maskulinitet för mig. Det är att ta ansvar och att vara stadig. Du ska vara en klippa och inget ska rubba dig. Det är maskulinitet för mig, att hålla sig lugn i svåra situationer.

Men det som kanske framförallt kännetecknar Aleks musik och även som person, är hans villkorslösa tro på och vilja att förena folk. Trots att “Livet mellan raderna” är väldigt personlig har den ett tilltal som ofta rör ett “vi”-perspektiv, där Aleks menar att han försöker undvika att tänka på “jag” och istället på “oss”.

– Jag tror att det enda sättet för oss att ta oss framåt är genom att vara förenade. Det är därför min musik handlar mycket om att förenas. Det spelar ingen roll om du bor på Karlaplan eller om du bor i Alby till exempel, vi har alla problem även om det är olika faktorer utanför. Så det är bättre att vi försöker hitta common ground än att separera oss hela tiden.

Se hela intervjun med Aleks nedan via Facebook live:

Intervju av Malkolm Landréus

67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

De La Soul ”Clear Lake Audiotorium” (7 mars)

2025 års rent definitionsmässigt mest efterlängtade musikrelease är ett som knappt gått att höra på 30 år, om du inte laddade ner det 14 februari 2014. De La Soul släppte EP:t som en promo-skiva för DJ:s och så var det med det, ungefär. Nu släpps det äntligen på riktigt både fysiskt och digitalt.

Lil Wayne ”Tha Carter VI” (6 juni)

Det säger något om Lil Waynes status att han använde en collegefootball-sändning i januari och en reklam inför Super Bowl att presentera sitt senaste album. ”Tha Carter VI” är hans första album på fem år, hans femtonde album sedan karriärstarten för 34 år sedan, det första i ”Tha Carter”-serien på sju år, och släpps i sommar.

Kendrick Lamar (TBC)

Det tog internets alla hiphop-detektiver knappt någon dag att komma fram till, på mystiska och inte helt tydliga sätt, att ”GNX” bara var ena halvan av vad Kendrick Lamar i hemlighet kokat ihop i albumväg under 2024. Kommer han verkligen släppa nytt kort efter framträdandet på Super Bowl LIX? Alla hoppas.

Doechii (TBC)

Snart tio år och tre mixtapes in i karriären, det senaste ”Alligator Bites Never Heal” hyllades som ett av 2024 års bästa och krönt med ett fantastiskt framträdande hos NPR Tiny Desk, har Doechii hävdat att hennes debutalbum antingen är snart klart, eller på god väg, eller något precis däremellan. 

Nas & DJ Premier (TBC)

Var sak har givetvis sin tid men det är ändå smått otroligt att Nas och DJ Premier först började prata om ett samarbetsalbum i januari 2006. Nästan 20 år senare släppte de singeln “Define My Name” i samband med 30-årsjubileumet av ”Illmatic” och nu verkar albumet faktiskt vara på väg att släppas i år.

Yasiin Bey & The Alchemist ”FORENSICS” (TBD)

2024 släppte The Alchemist hela fyra väldigt bra album: ett med Oh No som Gangrene, ett med Hit-Boy och Big Hit, ett med Roc Marciano, ett soloalbum, och hann även producera Kendrick Lamars “Meet The Grahams”. Nya albumet ”FORENSICS” med Yasiin Bey, premiärspelat i Paris i januari kommer senare i år.

Clipse ”Let God Sort Em Out” (TBD)

När Malice vände sig till religionen, bytte namn till No Malice, och kallade duon han haft med sin lillebror avslutad, fick Pusha T vara världsbäst på “high-taste level, luxury, drug raps” ensam. Efter 15 långa år är Clipse äntligen tillbaka, med ett nytt album som vanligt helt producerat av Pharrell.

A$AP Rocky ”DON’T BE DUMB” (TBD)

30 augusti 2024 skulle A$AP Rockys fjärde album ha släppts. Sedan gällde någon gång den hösten. Nu verkar inte ens Rocky själv vara helt säker men han säger heller inte varför. Det försenade albumet, det första på sju år, är iallafall ett av årets mest omtalade och en välkommen återgång till musiken.

J. Cole ”The Fall Off” (TBA)

10-årsfirandet av ”2014 Forest Hills Drive” på Madison Square Garden i New York var som ett ärevarv för J. Cole. Där sa han att nästa års Dreamville Fest kommer bli den sista, och inför festivalen han själv skapade planerar J Cole att släppa vad han hävdar kommer att bli hans sjunde och sista album. 

Freddie Gibbs & Madlib ”Montana” (TBD)

Både Madlib och Freddie Gibbs pratade om att ”Montana” skulle släppas förra året. I och med att Madlibs hus sorgligt nog brann ner i Los Angeles-bränderna har han givetvis annat att tänka på. Förhoppningsvis kommer albumet senare i år och ger fans ett sätt att hjälpa Madlib rusta upp familjehuset igen på.

Foto: NPR / Kaito