Den svenska klädjätten H&M fortsätter att hamna i problem efter att i vintras kritiserats hårt för en reklamkampanj, där en pojke bar en huvtröja med texten “King Of The Jungle”. Denna vecka har historien kring H&M:s olovliga användning av graffitimålaren/konstnären Jason “REVOK” Williams väggmålning i Brooklyn, för en reklamkampanj (se bilden ovan), blivit en alltmer infekterad konflikt mellan ett stort företag och en enskild konstnär. REVOK uppmärksammade H&M att kompensation bör utgå för användningen av hans verk i kampanjen, varpå H&M svarade med att koppla in jurister för en stämningsprocess. Företaget hävdade även att all graffiti och street art kan betraktas som fritt Kulturprofiler och musiker har reagerat och manat till bojkott mot H&M, vilket resulterat i ytterligare en PR-kris hos företaget.
På torsdagskvällen kommer H&M med beskedet att företaget nu backar från sina tidigare uttalanden och vill nu hitta en lösning med konstnären i fråga.
“H&M respects the creativity and uniqueness of artists, no matter the medium. We should have acted differently in our approach to this matter. It was never our intention to set a precedent concerning public art or to influence the debate on the legality of street art. As a result, we are withdrawing the complaint filed in court. We are currently reaching out directly to the artist in question to come up with a solution.”
Svep nedan för att läsa hela uttalandet från H&M:
Många artister har reagerat på H&M:s nya fadäs, däribland Swizz Beatz:
Ett inlägg delat av Kingsize Magazine (@kingsizemag.se)