Innerstadskrig mellan tjuvar och snutar i Miami och Los Angeles, sa någon "Bad Boys"?
Action! Kulorna smattrar mot coupén som jag får upp i tillräckligt hög hastighet för att fienden ska börja blöda tickets. Två poliskollegor lutar sig ut ur passagerarfönstren och avfyrar granater mot kriminella medan jag kör mot nästa mål: en färsk bil att accelerera upp i hög hastighet med. Det är det här Hotwire-läget går ut på: Att sno markerade bilar och köra dem så snabbt att fiendens tickets börjar att ticka. Och att skjuta bovar, förstås. Dessa rörliga bilbaser gör att spelare måste anpassa sig och alltid vara redo på att bli överkörda eller hamna i biljakter. Det gäller att titta över axeln två gånger.
Radion går igång med ett knapptryck och för stunden vrålar KRS-Ones Sound of da Police ur högtalarna. Jag är en route till nästa mål, ler som ett fån och det känns som att vi äger stan. Däcken skriker i kurvorna och… Krasch! Jag kör på en laser tripmine som dödar samtliga. Slut på det roliga. Men vilken rush! Jag erinrar mig sommardagar efter skolan där allt som gällde var att leka tjuv-och-polis. Hardline lyckas fånga känslan av upprymdhet.
Mellan liven finns det på vanligt Battlefield-manéer tretusen saker att uppgradera. I Hardline genererar all XP pengar och pengarna används för att låsa upp nya vapen, uppgraderingar, gadgets, bilar, helikoptrar och booster packs. De fyra klasserna som erbjuds är: Operator, Mechanic, Enforcer och Professional. Dessa är motsvarigheterna till “Battlefield 4:s” Assault, Engineer, Support och Recon. Utöver uppgraderingarna finns något som går under namnet reputation. Desto mer fruktad en spelare är, desto fetare in-game-bonusar.
Bland det första som slår mig när jag spelar är att Battlefields slagfält har krympt något otroligt (jag testar kartorna Downtown och Dust Bowl). Det är tajta banor med fokus på samarbete. Matcherna är korta och därför helt målstyrda. Squads är viktigare än någonsin. Det tar en stund att sätta sig in i tänket att livet som ensamvarg bakom fiendens linjer inte längre är något att sträva efter.
Jag använder mestadels assaultvapnet RO933, ett standardvapen med mediumvärden i alla kategorier. Jag bläddrar mellan vapnen när jag spelar som både kriminell och polis och ser att närstridsvapnet för kriminella är ett slagträ och polisernas är en svart batong, det är underbart. När det gäller vapenkänsla och att jaga ned motståndare till fots är det ungefär som i “Battlefield 4”, inget nytt under solen alltså.
Förutom Hotwire-läget finns läget Heist med i den öppna betan (totalt finns sju lägen med i spelet). För de kriminella går Heist går ut på att bryta sig in i ett bankvalv, ta pengarna och rusa mot de två baserna. Polisernas uppgift är enkel: Stoppa tjuvarna. Heist-läget är mer intensivt än Hotwire. Nu centreras allt kring de två pengafyllda väskorna. Självmordstaktiker varvas med tajta gruppbaserade lösningar. I slutändan gäller det att ha lite tur och täckas av några mänskliga sköldar. Det är där jag kommer in.
Visceral Games har kokat ihop ett mikro-BF som mer eller mindre får spelare att känna sig som actionskådisar i en Hollywoodfilm. Samtidigt utvidgas Battlefield-universumet rejält när soldater byts ut mot poliser och kriminella samtidigt som fler spellägen läggs till. Hittills har vi bara fått ett smakprov av “Battlefield Hardline” men om det är talande för det kompletta spelet har vi något att se fram emot. Den som lever får se.
Se gameplay nedan:
“Battlefield Hardline” släpps till: PC, Playstation 4, Xbox One
Utvecklare: Visceral Games, EA Digital Illusions CE
Utgivare: Electronic Arts
Release i Europa: 19:e Mars 2015
//Robin Herzog