Där spel, film, serier och fandoms möts i gränslös lycka.
Sveriges största spel-, film- och seriemässa tog tusentals besökare med storm mellan den 30:e oktober och den 2:a november. Kingsize var på plats mitt i myllret. Ett störtregn av nyheter dränkte Kistamässan i spellycka. De största aktörerna var på plats med de fetaste spelen som är på väg att lanseras. Blankpolerade skärmar, konsoler, handkontroller, datorer och displayer fanns redo att användas.
Playstation gav besökarna möjligheten att för första gången prova på tre av nästa års mest hajpade spel: Skräckspelet Until Dawn, filmiska äventyret The Order: 1886 och action-RPG:et Bloodborne. Spelutvecklare från Sumo Digital som har skapat LittleBigPlanet 3 gav en exklusiv presentation om utvecklingen av det kommande plattformsspelet.
Xbox One:s monter bjöd på speltid av kommande Halo: The Master Chief Collection, Assassin’s Creed: Unity, Forza Horizon 2, Call of Duty: Advanced Warfare och Sunset Overdrive med flera andra titlar.
Ubisofts svartdraperade monter hade långa köer till förhandsprovningen av kommande Far Cry 4, RPG-inspirerade racern The Crew samt Assassin’s Creed Unity och Assassin’s Creed Rogue. Dessutom fanns ett av världens största kommande spel på plats: Det svenskutvecklade Tom Clancy’s: The Division. Under rullande privata sittningar bjöds det på splitternytt gameplay och Martin Hultberg från Ubisoft Massive svarade på frågor och berättade om The Division som kommer ut under 2015.
Medan många besökare ägnade sig åt att spela de hetaste spelen ägnade andra sig åt att se på previews, lyssna på föreläsningar, gå på seminarier, se vad paneler hade att säga om framtidens spelutveckling, gå på screen shows och kolla in spelturneringar. I och med att Comic Con och Gamex var sammansatt i en enda stor mässa rusade även massvis med robotar, alver, superhjältar och mytiska varelser omkring i ett virrvarr av workshops kamerablixtar.
Så här sade Gital El-Ebeyawi, projektledare på Comic Con Gamex om mässan:
“Comic Con Gamex symboliserar trenden för hur hela industrin ser ut idag. Spel blir film, film blir spel, gränserna för upplevelsen suddas ut. Vi vill ta reda på vad som händer när vi låter världarna mötas, vart vi är på väg. Framtidens spel- och underhållningsvärld knackar på dörren. Vi har släppt in den. Det här är viktigt för alla som älskar underhållning, men också för industrin som ska vara med och skapa den.”
Bandai Namcos stora orangefärgade spelmonter introducerade Project Cars med Oculus Rift, Lara Croft and the Temple of Osiris, Kingdom Hearts 2.5 HD Remix, Dragon Ball Xenoverse och Tales of Zestiria.
EA hade stor Sverigepremiär för Dragon Age: Inquisition och Battlefield Hardline. Särskilt Battlefield Hardline lockade massor spelare då det fanns över 30 datorer på plats. Kön till Hardline ringlade sig lång av förväntansfulla gamers samtliga dagar.
Förutom spelbranschens titaner fanns även mindre spelaktörer på plats. Några av spelen som de mindre spelutvecklarna visade upp var: Pavilion, Magnetic: Cage Closed, Sling Ming, Ruin, Karmaflow, 20 000 Leagues Above the Clouds, Velocity stream och Orbital Gear. Även Futuregames som utbildar morgondagens spelutvecklare fanns på plats och förstaårseleverna visade upp sina allra första spel som har producerats med Unreal 4-motorn på enbart två veckors tid, imponerande! Bland dessa fanns bland annat Di663r (Digger) och Cannibal Loco.
Spelmässan tog slut på söndagen den 2:a november till många gamers stora besvikelse. Nu är det bara att räkna dagarna till nästa gång Comic Con Gamex introducerar det bästa spelgodiset som finns på planeten.
//Robin Herzog