67d0bf38ddc77901d10c9052

Kingsize är under veckoslutet på plats i Köpenhamn och bevakar Vanguard Music Festival. Följ @kingsizemag på Instagram för uppdateringar av bilder + videoklipp.

Foto: Dennis Bärlund / Archived Stories

JAY ELECTRONICA

Scen: Fat Cat Stage

När du som minst anar det händer det. För oavsett om man är ett fan av Jay Electronica eller inte blir detta en överraskning. Från första stund är hans energinivå på topp och han tar scenen med pondus. Han bär sina ord med stolthet och fast att andra tvivlat på hans förmåga gör han själv aldrig det när han talar om vad som är riktig hiphop. Med detta kommer såväl anekdoter som hyllningar till J Dilla, hans egna samarbeten med låtar som ”Shiny Suit Theory” och ”Exhibit C” samt imponerande acapella. Men mer än något annat består spelningen utav ödmjukhet och en stark känsla av att han inte tar detta för givet. Han bjuder upp lokala rappare på scenen och uppmanar sedan hela publiken att komma upp men när vakterna säger stopp förflyttar han sig istället ner till sin publik. Och trots att han kör många hyllningslåtar och egentligen inte så många egna är publiken i extas och att säga att han växt, i inte bara mina ögon, är obestridligt.

betyg_4,5

// Mia Andersson

vanguard15_Premier

DJ PREMIER
Scen: Sun Ra Stage

Blotta uppenbarelsen av DJ Premier framkallar för mig och andra hiphopfanatiker rysningar oavsett vad han gör på scen. Utlovat från arrangörshåll var att han skulle framträda med sitt nya turnékoncept (med liveband) men istället dök han upp allena bakom skivspelarna samt med två mikrofoner uppställda längst fram på scen. En tydlig ledtråd till att det skulle komma gäster på scen framgent. Premier värmer upp publiken på egen hand och är som bekant grandios i konsten att hajpa upp sin publik verbalt, till en nogrannt utvald odyssé av egenproducerade klassiker som “Mathematics” (Mos Def), “Boom!” (Royce Da 5’9) och “Ten Crack Commandments” (Biggie). Han trollbinder åskådarna och håller samtliga på tå med armar i luften tills det hettar till på allvar när A.G. från D.I.T.C-crewet gör ett förtjänstfullt gästinnhopp och framför klassikern “The Next Level”. Kvällens höjdpunkt kommer kort därpå när M.O.P. överraskande rusar in och får publikhavet (inklusive recensent) att explodera i eufori med “Ante Up”. Nostalgitrippen rundas av med fler klassiker och ett snyggt “Full Clip”-intro där både Guru och Big L hyllas med den vördnad och respekt som sig bör.

betyg_4

// Tobias Carlsson

vanguard15_Grandmaster

SUGARHILL GANG + GRAND MASTER’S FURIOUS 5 W/ MELLE MEL & SCORPIO

Scen: Sun Ra Stage

Klassiker. Generation efter generation, alla känner till dessa herrar. Det är förmodligen också det som gör att de övriga artisterna lämnar backstage-området och deltar i ett stort publikhav. DJ Premier har precis gått av scenen och stämningen är på topp. The Sugarhill Gang glider in med matchande tröjor, ett glatt humör och gör inledningsvis ett bra jobb för att hålla energin uppe. De liksom Grand Master’s Furious 5 bygger sin spelning på just ordet klassiker och blandar eget material med andras så som Run D.M.C ”Walk this way” och House of Pain ”Jump”. Självklart är det dock låtar som ”Rappers Delight”, ”The Message” och ”Jump On It” som sprider mest glädje. Men även om det i mångt och mycket är krut i gubbarna känns det inte särskilt genomtänkt utan istället rörigt, trots att Melle Mell gör ett bra försök att hålla ihop trådarna. Det kan däremot inte förringas att publiken är glad och det dansas en hel del runtomkring mig. Så, även om deras uppträdande inte är i toppklass känner man en form av tillfredsställelse enbart över det faktum att man fått se dessa hiphop-legender live.

betyg_3

// Mia Andersson

vanguard15_MobbDeep

MOBB DEEP

Scen: Sun Ra Stage

Gubbfesten på Vanguard avslutas på lördagskvällen av Mobb Deep (inte en enda kvinnlig artist/akt inbokad under en 2-dagarsfestival är under all kritik!) med Havoc och Prodigy som jubilerat klassikerskivan från 1995 senaste året. Även om duon blivit vänner efter en tilltrasslad relation för några år sedan så är känslan av en ekonomiskt påtvingad återförening närvarande i mitt sinne när Queensbridge-duon inleder med “Survival Of The Fittest”. Den mörka ljudbilden och verklighetsbeskrivningarna som vi hört tusen gånger innan når inte alls fram till mig den här kvällen, även om både Prodigy och Havoc är på strålande “performance”-humör. Naturligtvis rycks vi med i “Shook Ones Pt. II” och “H.N.I.C.” men överlag känns det inte värdigt en fantastiskt fin festivalhelg att avlutas i nedstämmande molltoner. Där många uppträdanden under festivalhelgen fyllde oss med positiv energi (Lee Fields & The Expressions, Jay Electronica, DITC, DJ Premier), så fick detta avslutande uppträdande motsatt effekt. Med en vässad programutformning till kommande år har detta potential att bli en magnifik hiphopfestival, då inramningen i övrigt förtjänar toppbetyg.

betyg_2,5

// Tobias Carlsson

Jay Electronica!! Inleder med en hyllning till J Dilla ❤❤❤ #vanguardfestival #vanguardmusicfestival #jayelectronica #jdilla

Ett filmklipp publicerat av Kingsize Magazine (@kingsizemag)

GURU och Big L tillägnas en hymn!! #djpremier #vanguardmusicfestival #vanguardfestival #bigl #guru #gangstarr

Ett filmklipp publicerat av Kingsize Magazine (@kingsizemag)

67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

De La Soul ”Clear Lake Audiotorium” (7 mars)

2025 års rent definitionsmässigt mest efterlängtade musikrelease är ett som knappt gått att höra på 30 år, om du inte laddade ner det 14 februari 2014. De La Soul släppte EP:t som en promo-skiva för DJ:s och så var det med det, ungefär. Nu släpps det äntligen på riktigt både fysiskt och digitalt.

Lil Wayne ”Tha Carter VI” (6 juni)

Det säger något om Lil Waynes status att han använde en collegefootball-sändning i januari och en reklam inför Super Bowl att presentera sitt senaste album. ”Tha Carter VI” är hans första album på fem år, hans femtonde album sedan karriärstarten för 34 år sedan, det första i ”Tha Carter”-serien på sju år, och släpps i sommar.

Kendrick Lamar (TBC)

Det tog internets alla hiphop-detektiver knappt någon dag att komma fram till, på mystiska och inte helt tydliga sätt, att ”GNX” bara var ena halvan av vad Kendrick Lamar i hemlighet kokat ihop i albumväg under 2024. Kommer han verkligen släppa nytt kort efter framträdandet på Super Bowl LIX? Alla hoppas.

Doechii (TBC)

Snart tio år och tre mixtapes in i karriären, det senaste ”Alligator Bites Never Heal” hyllades som ett av 2024 års bästa och krönt med ett fantastiskt framträdande hos NPR Tiny Desk, har Doechii hävdat att hennes debutalbum antingen är snart klart, eller på god väg, eller något precis däremellan. 

Nas & DJ Premier (TBC)

Var sak har givetvis sin tid men det är ändå smått otroligt att Nas och DJ Premier först började prata om ett samarbetsalbum i januari 2006. Nästan 20 år senare släppte de singeln “Define My Name” i samband med 30-årsjubileumet av ”Illmatic” och nu verkar albumet faktiskt vara på väg att släppas i år.

Yasiin Bey & The Alchemist ”FORENSICS” (TBD)

2024 släppte The Alchemist hela fyra väldigt bra album: ett med Oh No som Gangrene, ett med Hit-Boy och Big Hit, ett med Roc Marciano, ett soloalbum, och hann även producera Kendrick Lamars “Meet The Grahams”. Nya albumet ”FORENSICS” med Yasiin Bey, premiärspelat i Paris i januari kommer senare i år.

Clipse ”Let God Sort Em Out” (TBD)

När Malice vände sig till religionen, bytte namn till No Malice, och kallade duon han haft med sin lillebror avslutad, fick Pusha T vara världsbäst på “high-taste level, luxury, drug raps” ensam. Efter 15 långa år är Clipse äntligen tillbaka, med ett nytt album som vanligt helt producerat av Pharrell.

A$AP Rocky ”DON’T BE DUMB” (TBD)

30 augusti 2024 skulle A$AP Rockys fjärde album ha släppts. Sedan gällde någon gång den hösten. Nu verkar inte ens Rocky själv vara helt säker men han säger heller inte varför. Det försenade albumet, det första på sju år, är iallafall ett av årets mest omtalade och en välkommen återgång till musiken.

J. Cole ”The Fall Off” (TBA)

10-årsfirandet av ”2014 Forest Hills Drive” på Madison Square Garden i New York var som ett ärevarv för J. Cole. Där sa han att nästa års Dreamville Fest kommer bli den sista, och inför festivalen han själv skapade planerar J Cole att släppa vad han hävdar kommer att bli hans sjunde och sista album. 

Freddie Gibbs & Madlib ”Montana” (TBD)

Både Madlib och Freddie Gibbs pratade om att ”Montana” skulle släppas förra året. I och med att Madlibs hus sorgligt nog brann ner i Los Angeles-bränderna har han givetvis annat att tänka på. Förhoppningsvis kommer albumet senare i år och ger fans ett sätt att hjälpa Madlib rusta upp familjehuset igen på.

Foto: NPR / Kaito