Av Damir Sepulveda Espinoza.

White Stage-tältet är nästan fullt när jag anländer några minuter sent till konserten. Iklädda vita dräkter och med Far East Movement utbokstaverat på den lysande skärmen i bakgrunden, hajpar de ofta upp den unga publiken med utrop som ”how are you doing party people?”. Gensvaret är varje gång ett resolut ”ja!”. Den livade massans anda är fortfarande hög trots några dagars slitage inför sista dagen av Bråvalla Festivalen, och det vet den amerikanska dansrapgruppen om. De vet vad de är denna eftermiddag för, speciellt, en ung festivalbesökares sista dag – en musikalisk Red Bull-burk att halsas.

Och de har genom spelningen majoriteten virrade kring sitt lillfinger. Far East Movement medlemmarna (Kev Nish, Prohgress, J-Spliff och DJ Virrman) får alla att omgående klappa, vifta med händerna under de dunkande låtarna. Och efter att de är slut, så jublar åhörarna alltid förtjusta. På scenen studsar gruppen på något sätt tydligt erfaret och självsäkert runt. They know the drill, och de verkar njuta av sitt jobb. Under hitlåten ”Like A G6” går det att uppfatta att vissa sjunger och rappar med, de flesta är nog dock inte inbitna fans, de vill bara få sig en kick i stunden. Deras låt ”Live My Life” gästas av Justin Beiber på originalet, men de delarna sjungs här istället av en, enligt presentation, Miss K Valentine. Det funkar minst lika bra, så pass att de kör den igen senare, fastän kortare. Responsen är det lika bra tryck i varje gång, genom tystare partier hörs det hur alla klappar med. Och när de kör ett freeze-och-stå-still grepp i flera sekunder river de ner jubel.

I det sista momentet frågar de oss om det är okej att de tar ett foto på hur grymt Sverige är, alltså oss i tältet. Och många i publiken, med händer i luften och humöret på topp, gjorde allt för att få det att se bra ut. Det kan gå obemärkt förbi, men Far East Movement kan konsten i att dirigera en publik.

67a09b5308079e190f099af3

Av Özgür Kurtoǧlu.

”Mickey 17”, Filmstaden (7 mars)

Tävla om biobiljetter, bok och presentkort här!

Det tog Edward Ashton sju år att skriva novellen ”Mickey 17”, men sålde filmrättigheterna innan boken ens publicerats. Tre år senare är det snart premiär med Robert Pattinson i huvudrollen och regi av  Bong Joon-ho: vinnare av Oscars för Bästa Film, Bästa Regissör och Bästa Originalmanus med ”Parasite”.

”Sinners”, Filmstaden (18 april)

I sin första film sedan 2018 som inte är om Black Panther provar Ryan Coogler något helt annorlunda, och betydligt mörkare än han brukar. ”Sinners” är en skräckfilm rakt igenom, om tvillingbröder (Michael B Jordan i bägge roller) som återvänder till sin hemstad och möts av en ondska de aldrig tidigare sett. Musik av Ludwig Göransson.

”Mission: Impossible – The Final Reckoning”, Filmstaden (23 maj)

För varje ny Mission: Impossible känns det som att Tom Cruise aktivt försöker hitta dödligare situationer att ta sig ur. Det har ryktats om att The Final Reckoning är det sista omöjliga uppdraget, så det innehåller garanterat några av de mest häpnadsväckande actionscenerna som någonsin har filmats.

”28 Years Later”, Filmstaden (20 juni)

En av de senaste årens mest överraskande filmnyheter var inte bara att ”28 Days Later” skulle få en till uppföljare. ”28 Years Later” skulle dessutom regisseras av Danny Boyle och skrivas av Alex Garland, som regisserade respektive skrev den första filmen som numera anses vara en sann skräckklassiker.

”F1”, Filmstaden (27 juni)

I princip varenda stor filmstudio i USA var med och budade om rättigheterna till en länge obetitlad film med Brad Pitt i huvudrollen och som producent. Det visade sig vara en film om Formula 1, officiellt backad av F1, och med titeln ”F1”, där Pitt spelar en gammal F1-förare som blir mentor till en ny talang, spelad av Damson Idris.

Obetitlad komedi från pgLang och Park County via Paramount Pictures (4 juli)

Trey Parker och Matt Stone, grundarna av South Park, jobbar på en film med Dave Free och Kendrick Lamar, om om en slav-skådespelare som har praktik på ett levande museum, som upptäcker att hans förfäder ägdes av hans flickväns förfäder. Tänkt premiärdag 4 juli, USA:s nationaldag. Det låter…spännande.

”Superman”, Filmstaden (11 juli)

Att DC Extended Universe läggs ner och blir DC Universe betyder såklart också nya filmer med nya skådespelare från världen där Batman och Superman håller hus. Det har viskats och skvallrats massor om James Gunns ”Superman” och det allra mesta har varit positivt, trots väldigt höga förväntningar.

”The Fantastic Four: First Steps”, Filmstaden (25 juli)

Det gick inte tillräckligt bra när filmerna med Jessica Alba och Chris Evans släpptes för 20 år sedan. Det gick direkt dåligt när den med Miles Teller och Michael B Jordan släpptes för 20 år sedan. Det är fullt förståeligt att Marvel varit försiktiga med att introducera Fantastic Four in i MCU. I sommar är det dags.

”Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery”, Netflix (TBD)

Daniel Craig ville undvika att fastna i en och samma roll  efter att ha spelat James Bond i 15 år. Men så fick han en roll av Rian Johnson som en briljant detektiv från den amerikanska södern. Efter premiären av ”Knives Out” var han enligt egen utsago redo att spela Detective Benoit Blanc för alltid.

”EDDIE”, Netflix (TBD)

För första gången i sin långa och smått mytomspunna karriär blickar den levande legendaren Eddie Murphy tillbaka på allt han åstadkommit, och vad som fortfarande väntar och komma skall. Till slutet av året kommer en dokumentär på Netflix som går igenom hans 50 år som komiker, musiker, och skådespelare.

Foto: Warner Bros. Pictures / Netflix